Vis full versjon : Hesteridning og graviditet...
Hei...igjen!!!!
Har bare et lite spørsmål: Er det farlig med ridning når man er gravid? :???:
Takk for svar tidligere!!! :)
Vennlig hilsen
Det er ikke noe enkelt svar på dette. Noen vil si at du er sprø om du rir når du er gravid, men det er som oftest de som er redd for hester.
Så vidt jeg forstår er det ok å ri om du har ridd regelmessig før du ble gravid. Aktivitet du er vant til kan du fortsette med om du bruker sunn fornuft.
Før eller siden vil det bli ubehagelig og da er det på tide å stoppe. Sørg også for å bruke en enda bedre BH når du rir. Puppene vokser ofte tidlig i graviditeten og det kan være litt ubehagelig.
Det er alltids en risiko for å falle av og slå seg, men det er jo avhengig av flere ting. Hvor dyktig du er, hvor godt du kjenner hesten og er den pålitelig. Hva slags ridning du tenker å bedrive etc etc. Men her er det sunn fornuft som gjelder.
Jeg tror at det er farligere å spille håndball enn å ri som en øvet rytter på en kjent hest.
Mange år siden jeg har ridd, men jeg har vært skikkelig ridesyk i hele graviditeten. Men det er ikke en aktivitetstype en starter med akkurat nå.
Lykke til
Dette må du nok avgjøre selv.
Som Maz skriver - det kommer veldig an på hva slags type riding du driver med.
Ridingen i seg selv er slett ikke noe problem.
Men å falle av kan være farlig.
Og du trenger ikke ri i full galopp i en feltritt-konkurranse for at det skal hende.
Det kan skje på en rolig skrittetur
- og på verdens snilleste hest, for den saks skyld.
Hesten er og blir et dyr,
og dyr kan man aldri stole 100% på.
Sånn er det bare.
I tillegg er hesten et stort dyr på flere hundre kilo,
så den vil alltids kunne "skade" deg mer enn et mindre dyr, hvis uhellet først er ute.
(Feks ved at den kaster på hodet, skvetter til siden osv...)
Riding ligger på andreplass på listen over idrett med flest alvorlige og akutte skader
- nest etter fotball.
Det er noe å ha i bakhodet.
Det finnes leger som fraråder riding i svangerskapet,
og det finnes rideskoler som ikke vil ha gravide på kurs.
Men som sagt: det er din avgjørelse.
Jeg er utrolig glad i hester & riding,
og har drevet aktivt i mange år selv,
men i disse 9 mnd'ene velger jeg å være tilskuer.
... men det er mitt valg. Det trenger ikke være ditt.
Lykke til!
hilsen tiger
Blundine
24-01-2003, 16:58
Bare ri du:) men du trenger jo ikke hoppe å ta det så veldig hardt da! dersom du har holdt på med det før du ble gravid er det bare å fortsette, men du behøver ikke å begynne nå hvis det er leeenge siden sist da;) Jeg red 2 dager i uka til jeg var 6 mndr på vei, da begynte det å bli ubehagelig og litt skummelt! legen min oppfordra meg bare til å fortsette å ri til magen begynte å stikke seg fram, det sier seg jo selv at babyen er mer utsatt da ved et fall.
kos deg:)
:klem: fra en meget ridesyk Blundine..kan vel begynne snart igjen jeg:D
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.