Vis full versjon : migrene under graviditeten
Tidl. bruker
04-07-2006, 14:59
Lurte bare på om det er flere her inne som er plaget av migrene...Og hvordan har det blitt forandret under graviditeten? Vet at mange er så heldige å slippe å ha anfall. Selv har jeg på en måte vært heldig siden jeg slipper å ha anfall like hyppig som før, men anfallene er mye kraftigere enn det de pleide å være!! :trist2:
Tar gjerne imot tips og erfaringer fra dere andre:jupp:
zmurfette
04-07-2006, 15:37
Migrenen min var mye verre enn normalt tidlig i svangerskapet. Etter 14.-15. uke har den normalisert seg. Jeg har ingen gode tips å komme med, dessverre, men har etter hvert skjønt at hos meg er det slik at ting som tidligere utløste migrene gjør det fortsatt, bare at det skal mye mindre til før den kommer. Så lite stress, drikke mye vann og være mye ute i luften er ting som har hjulpet meg, men dette er jo veldig individuelt.
Solsikkemor
04-07-2006, 15:37
Jeg har vært så heldig å ikke ha anfall etter jeg ble gravid med eldstemann. Han er nå 2 år, og jeg har bare hatt 3-4 anfall i denne tida, og de har vært svakere enn normalt. Nå er jeg gravid igjen, og har fremdeles ikke migrene.
Jeg vet hvordan det kan være, og hadde ønsket at du var like heldig som meg! Ang. tips har jeg kun generelle tips som hjalp meg mye før jeg ble gravid.
- ta tilskudd av omega 3
- ikke spis hvitt sukker, verken direkte eller bearbeidet i mat
- forsiktig med søt frukt som druer
- drikk I HVERT FALL IKKE BRUS!!!!
- daglig ansiktsmassasje og håndmassasje (av meg selv) (deilig oppkvikkende/avslappende uansett!!)
- legge seg/stå opp på samme tid OGSÅ I HELGENE
- nok søvn
- og så er det er en mager trøst at vi migrenepasienter har et bedre seksualliv..... (mye rart det forskes på....).
Dette er ting jeg har erfart selv, og andre reagerer på andre matvarer som sitrusfrukt og geitost. Det er vel ikke stort annet å si enn at du må prøve deg fram selv og finne det beste for deg.
Det anbefales at man ikke tar migrenemedisiner mens man er gravid, men jeg kjenner de som gjør det likevel og har fått velskapte barn. Men man er da prøvekanin uten oppfølging. Paracet er OK, men gir jo en dårligere virkning.
Håper det vil endre seg til det bedre igjen for deg!
Tidl. bruker
04-07-2006, 15:50
Paracet funker ikke i det hele tatt på meg...null effekt! Altså..ved migrene, ellers går det jo...Jeg har vært til utredning men de finner ikke ut hva som utløser mine anfall..har gått i perioder uten det ene og det andre, men det forandrer seg ikke..Har også hatt en operasjon i hodet for litt over et år siden, så mulig det spiller litt inn. Men hadde migrene før operasjonen også...Hadde anfall 3 gangaer i måneden før, nå er det "bare" 1-2. Men jeg har aura-migrene, så jeg får synsforstyrrelser, lemmelser i ansikt, hender, føtter sov, pluss at jeg av og til har problemer med å snakke..:/ Så kommer hodepinen og varer i 2-3 dager:trist2: *syte litt*
Ingen av triptanene jeg har prøvd funker på meg heller. Har ikke tatt noe nå etter at jeg fant ut om graviditeten. Tenkte å prøve akupunktur..noen som har erfaringer? Og har lest om en forebyggende medisin som gravide kan bruke..Noen som kjenner navnet?
Solsikkemor
05-07-2006, 10:36
:klem: Så uheldig, at du har fått "hele pakka".... Men hvis jeg var så hardt rammet som du, ville jeg kuttet alt sukker, i hvert fall. Jeg gjorde det etter et kraftig anfall, og oppsummeringa ett år etter gav færre anfall på det året. (Men ingen direkte kobling mat-anfall).
Ang akupunktur har jeg ikke prøvd det selv, men en kollega av mora mi var veldig fornøyd med det. Gikk med små nåler i ørene til de falt ut. En annen jeg kjenner har prøvd trykk-akupunktur, med sennepskorn(?) teipet på øret som hun klemte på flere ganger daglig. Mente det hadde god virkning. Dette blir noe liknedne ansiksmassasjen jeg har hatt god hjelp av, hvor ørene inngår. Du kan jo prøve selv, å klemme hardt på ørene fra øreflippen og oppover. Da kjenner du sikkert spesielt ett punkt som gjør vondt. Hold på dette, så kjenner du musklene i hele ansiktet slapper av! og det gjør etter hvert mindre vondt.
Faren min prøvde forresten fotsoneterapi, men mente det ikke hadde noen virkning. Fotsoneterapeuten sa at mange ble bedre, men ikke alle.
Så lenge ingen vet hva som gir migrene, eller om det kan ha ulike årsaker, er det vanskelig å gi generelle råd. Man må nesten finne ut selv. Jeg har i hvert fall ikke fått hjelp av helsevesenet. :klem: håper du finner ut hvordan du best kan leve med migrenen din.
Jeg har ikke migrene til vanlig, men hadde hyppige anfall da jeg var gravid med jenta mi. Synsforstyrrelser, lammelser, kvalme og hele pakka. Legen min tok ikke dette på alvor, og sendte meg ikke videre til nevrolog.
Dersom jeg får migrene i dette svangerskapet også kommer jeg til å kreve videre utredning av spesialist. Flere nevrologer hevder at man trygt kan bruke enkelte typer migrene-medisiner under svangerskap.
Tidl. bruker
05-07-2006, 12:30
Jeg går til en migrenespesialist på et privat sykehus her i byen. Han har selv migrene, og jeg må si det er fantastisk hvor forståelsesfull han er. Jeg har tatt opp migrenen med den gamle fastlegen min, men da var det liksom: unngå rødvin, sitrusfrukter å blablabla, og siden jeg er veldig flink til å lese på nettet om tilstandene mine, så var det allerede noe jeg visste. Derfor bestilte jeg rett og slett time hos migrenespesialisten. Har kun vært der to ganger enda. Skal prøve ut akupunktur før jeg drar tilbake.
Jeg sendte han en mail bare for å forklare at jeg hadde blitt gravid og at anfallene hadde forverret seg, slik at han var klar over det. (Han sa jeg heller kunne gi han beskjed enten på tlf til sekretærern eller på mail hvis det var noe) Og 2 dager etter fikk jeg et brev i posten fra han hvor han gratulerte meg med graviditeten, og skrev en god del om hva jeg kunne ta osv...
Noen legen sier sikkert at det er trygt med enkelte migrene medisiner når man er gravid, men det er gjort lite forskning på enkelte, så jeg tar ikke sjansen. Kan jo skrive tildere hvahan skrev, slik at dere og får nytte ut av det:jupp: Han skriver at Imigrans database viser ingen fosterskadelige effekter(men siden det ikke funker på meg, så er det ikke vits allikevel), ihvertfall opp til uke 24. Eller kan Sarotex brukes frem til 2-3 uker før termin. Ellers er det tilskudd som omega-3, magnesium, og da akupunktur, som kan brukes av gravide.
Tenkte jeg skulle høre om jeg fikk den forebyggende medisinen,om ikke akupunkturen skulle hjelpe meg...
Solsikkermor: Har vært til akupunktur selv, og kan bare huske at jeg lå med nålene 15-25 minutt, før akupunktøren tok de ut. Altså..mener du at de tar med nålene hjem og har de på resten av dagen, eller noe slikt? Kan hende det har bedre effekt da..siden nålene får sitte i lengre? :gruble:
Jaja, alt skal prøves iallefall! :jupp:
Tidl. bruker
05-07-2006, 12:36
Så glemte jeg en ting...Hva kan man erstatte sukkeret med? For det er jo i all slags mat. Jeg spiser mye yoghurt nå mens jeg er gravid, der er jo sukker. Legen min sa jeg burde holde meg unna lett-brus f.eks...fordi mange fikk anfall av den kunstige søtningen. Men det klarer jeg heller ikke drikke, fordi jeg får hodepine av det...Det er jo som oftest enten sukker, eller søtningsmiddel i alt! :trist2:
Solsikkemor
07-07-2006, 10:33
Ja, det er var ikke så lett å unngå sukker, og nå trenger jeg ikke være så nøye lenger, siden mine anfall nesten er borte. Men jeg sluttet helt å drikke brus, både med og uten sukker. Farris og vann, f.eks. m/litt sitron/lime e.a. i. Jeg drakk MASSE vann, og hyppige dobesøk varte bare 1-2 uker, så var alt normalt igjen. I steden for godteri ble det mer frukt og grønnsaker. Yohurt ble erstattet med vanlig surmelk m/hjemmelaget syltetøy, som jeg visste det var lite sukker i. (250 g sukker/kg bær, kan bruke enda mindre). Smoothie uten sukker med bær og surmelk er også godt. Ellers ble det å lage mest mulig mat fra grunnen selv, for det sukker i mye ferdigmat. Hvis jeg spiste noe med sukker i, passet jeg på å drikke ekstra mye vann, for å få "løst det opp" og "transportert det ut". Jeg vet ikke om det er noe i det, da....:gruble: Angående kunstig søtningsmidler unngår jeg det, også suketter. Te er godt uten sukker, også! Grønn te eller kokt vann m/sitron er favoritten nå.
Angående akupunktur kan det finnes ulike typer - tror jeg. Er det ikke noe som heter øreakupunktur? Akupunktøren satte nålene i, og så satt de der til de datt ut etter 2-3 dager. Kan neppe ha vært så lange nåler.... *klemmer litt på ørene mine nå, jeg* Det er oppfriskende uansett :jupp:
Ellers får du sikkert god hjelp av spesialisten din. Hvis anfallene ikke kan fjernes, kan du kanskje få hjelp til å takle dem bedre. Lykke til videre!
Hadde veldig mye anfall i de første tre mndene. Etter det var den helt borte resten av graviditeten.
Men kom såklart tilbake med dobbel styrke etter fødselen.
bompigirl
17-07-2006, 14:22
Hei.
Jeg var veldig mye plaget med migrene i 2 trimester. Nå i tredje har det heldigvis blitt mye bedre:glis:
Håper det går over til dere også! Et tips kan være å spise jerntabletter slik at dere ikke får lav Hb. Tror nemlig at min migrene kom av at blodvolumet i kroppen økte fort.:jupp:
Han skriver at Imigrans database viser ingen fosterskadelige effekter(men siden det ikke funker på meg, så er det ikke vits allikevel), ihvertfall opp til uke 24. Eller kan Sarotex brukes frem til 2-3 uker før termin.
Sakset fra Felleskatalogens sider:
SAROTEX
Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Trisykliske antidepressiva har gitt abstinenssymptomer hos det nyfødte barnet i form av skjelvinger og kramper. Amitriptylin har i enkelte tilfeller gitt sløvhet hos det nyfødte barnet. En gradvis dosereduksjon og stopp i behandlingen ca. 14 dager før fødsel anbefales. Enkelttilfeller av misdannelser er rapportert, men det er ikke påvist økt risiko for misdannelser. Preparatet skal bare brukes hvis fordelen oppveier en mulig risiko. I siste del av svangerskapet må preparatet bare brukes på streng indikasjon. Overgang i morsmelk: Går over i små mengder. Dosen barnet får er ca. 2% av den vektrelaterte dosen til moren. Det er ukjent om barnet kan påvirkes. Preparatet bør ikke brukes ved amming.
IMIGRAN
Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Data fra et større antall gravide kvinner som har brukt sumatriptan indikerer ikke fosterskadelige effekter. Sumatriptan skal bare brukes hvis fordelen oppveier en mulig risiko. Overgang i morsmelk: Utskilles i morsmelk. Det anbefales at melken fra de første 8 timene etter administrering av sumatriptan kastes, hvoretter amming kan gjenopptas.
Ellers vil jeg anbefale deg å ta kontakt med Migreneklinikken ved Sjølyst Medisinske Senter som har landets beste kompetanse på ulike typer av migrene/hodepine og cluster-hodepine. http://www.klinikkonline.no/
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.