Vis full versjon : Pollenallergi!
Da tok pollenallergien meg for alvor og jeg går rundt i en eneste døs nå.
Nesen blir pottetett, jeg nyser som en gal, er kjempetrøtt men jeg får ikke sove. Føler jeg har feber og alt er bare bæsj. Måtte bare ringe jobb i dag og gi beskjed om at jeg måtte holde meg hjemme.
En farmasøyt solgte meg Livostin nesespray her for et par måneder siden og sa at det var det tryggeste jeg kunne bruke. Jeg har brukt det ved behov og i dag gikk jeg tom.
Var ute på et annet apotek nå i kveld, desperat etter nesespray for å få litt søvn i natt. Der sier farmasøyten nei til Livostin... :sukk:
Det eneste jeg fikk med var saltvannsspray og det hjelper ikke mye altså.
Skal til legen i morgen og må jo bare høre med han hva jeg skal gjøre. Jeg har kun 3 vakter igjen på jobb før jeg går ut i permisjon, men det var veldig viktig for meg å kunne gå helt til permen startet da.
Ser for meg null hjelp for allergien, mange søvnløse netter, hetetokter, slapphet i tillegg til varmen og det faktum at jeg er høygravid selvsagt. :snill:
Er det noen som vet om det finnes noen preparater gravide kan bruke? Det er helst nesen som plager og denne "feberfølelsen" og slappheten.
Stine-mor
06-07-2006, 23:32
Du kan bruker Lommudal nesespray. Jeg fikk den på resept av legen min. Hjalp både mot pollen og gravidtettnese.
Ellers har du alle de herlige gamle allergitablettene som setter deg totalt ut av spill..
Du kan bruker Lommudal nesespray. Jeg fikk den på resept av legen min. Hjalp både mot pollen og gravidtettnese.
Ellers har du alle de herlige gamle allergitablettene som setter deg totalt ut av spill..
:jupp: Deilige polaramin-tablettene mine; allergimedisin og sovemedisin i ett :gjesp:
Huff ikke gøy å være allergisk ja... Jeg prøvde å skulle klare meg uten noe den sommeren her, men måtte fort bite i det sure eplet...
Legen min ga meg Polaramin, men han frarådet meg fra å bruke noe som helst nesespray utenom saltvann (og det synes jeg ikke funker...)
Men Polaramin fungerer godt. Også får du sove om natten også (iallefall i starten når man tar den.. nå er jeg tydeligvis blitt "immun" mot søvn effekten ;) )
Hei maia
jeg har vært ille plaget av allergi denne våren. Da særlig bjørkpollen og så er jeg allergisk mot hund... noe jeg har selv..smart.:rødme:
Jeg har brukt zyrtec piller og de blir man ikke trøtt av. Men det hjalp lissom lite når det var på det værste. Da nøs jeg støtt og nesen var tett og det klødde i halsen.
men da jeg var hos legen så spurte han meg om jeg hadde Nasonex nesespray. Noe jeg har. Men ikke turt å bruke. Han sier at jeg burde bruke den fordi den vil hjelpe på nesen og halsen. Og etter at jeg har brukt den pluss disse pillene har jeg vært kjempebra. Kjenner ikke allergi i det heletatt nå. Og det er godt.
Det var i allefall det jeg fikk beskjed om.
Tusen takk for svar jenter! :blomst:
Det gikk veldig fint i går. Min ellers så veldig strenge lege ga meg raskt resept på Polaramin, noe som overrasket meg. Jeg blir veldig trøtt og "rar" av dem, men de tar det verste av allergien. :jupp: Nå tar jeg to slike for dagen og vanlig saltvannsspray for å døyve det verste.
Jaan; jeg trodde Zyrtec var fy-fy?! Det er dem jeg vanligvis bruker siden jeg aldri får kommet meg til lege skjønner du.
Hei Maia
Ja det heter ikke zyrtec nå. Det heter cesterin eller noe sånt. Men det er det samme innholdet. Jeg har spurt 2 leger om disse allergi pillene... og begge har sagt det er ikke farlig. Jeg som kjører drosje til daglig kan ikke spise polaramin som man blir trette av så jeg har vel ikke noe valg. Jeg mener da bestemt at zyrtec er mindre sterke enn polaramin ellers hadde man vel ikke fått kjøpt zyrtec reseptfritt hvis man er i nød. Men polaramin er kun på resept.
Her er hva felleskatalogen sier om zyrtec:
Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Liten eller ingen erfaring med bruk hos gravide. Fordelen ved bruk av preparatet under svangerskap bør vurderes i forhold til mulig risiko. Overgang i morsmelk: Cetirizin utskilles i morsmelk og preparatet bør derfor ikke anvendes av ammende kvinner.
Her er hva den sier om polaramin:
Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Lang klinisk erfaring indikerer ingen risiko for skadelige effekter på svangerskapsforløpet, fosteret eller det nyfødte barnet. Preparatet bør likevel ikke brukes under graviditet hvis ikke fordelen oppveier en mulig risiko. Overgang i morsmelk: Ukjent. Det er ikke klarlagt om barn som ammes kan påvirkes. Preparatet bør ikke brukes under amming
Eneste er at polaramin er mere forsket på. Men ellers er det da ganske likt.
Tenkte jeg skulle bare legge ved dette. Skjønner jo at legen favoriserer polaramin. Etter som det er mere forsket på. Men vet at man blir fryktelig trøtt av de og det er utelukket for meg i allefall..
Ellers da Maia...hvordan går det?
Gratulerer med vel overstått bryllupp. Håper du hadde en fin dag?:jupp:
Helene Harefrøken
09-07-2006, 13:42
Jeg fikk beskjed(og resept) på Zyrtec av gyng. min i fjor, da jeg gikk gravid.
Dama på apoteket var litt frekk da jeg kom for å hente allergimedisinen. Hun sa datteren min var gravid i fjor og hun tok ikke allergimedisin, neivel, så fint for henne da. Ble skikkelig :kone: unødvendig kommentar av den damen. Regner med at legen vet bedre enn apotekeren burde i hvert fall det. Han er jo spesialist.
Polaramin nevnte han ikke, men jeg fikk ikke lov til å ta de tablettene jeg hadde brukt før jeg ble gravid, det var Aerus.
Godt at tablettene hjelper da, selv om det ikke er godt å være så trøtt.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.