Vis full versjon : Hvorfor leggkramper?
I det siste har jeg begynt å få leggkramper. De er ikke intense, men ekle og vonde nok og jeg får de ofte om natta. I dag har jeg "learn the hard way" hvorfor gravide ikke bør dra på shopping i høye heler... :flau: Akkurat nå er leggene mine som tømmerstokker!
Men hvorfor får man så lett leggkramper når man er gravid?
Ehm det vet jeg faktisk ikke, men det har nok noe med magnesiuminnhjoldet i kroppen. I alle fall hjelper det masse å ta magnesium i tabelettform elelr spise masse bananer, som også inneholder magnesium.
Men er spent på hvorfor man får kramper.
JEg har slitt med det hele dette sv.skapet og store deler av forrige. :skummelt:
Ååh, akkurat den tråden jeg har letet etter. Har våknet av krampe i ene foten flere ganger hver eneste natt i det siste *auauauauau*
Ingenting er så vondt som leggkramper!! har voknet at det ett par ganger selv...krampe fra nederst under foten og oppover.Det tar jo sin tid før det gir seg også vettu.
Må sitte å strekke ut foten, å det er iallefall voooondt:stønn:
Leggkramper
Det er ingen som vet helt hvorfor man får leggkramper når man er gravid. Muskelkramper er vanlig etter uvante belastninger, som når man har jogget første gang på lenge. Under et svangerskap går man ofte en god del opp i vekt, og belastningen på bena er større. Likevel kan ikke det være hele svaret, for vektøkningen skjer over lang tid. Om det hjelper med trening er ikke godt å si. Blodsirkulasjonen blir jo bedre, og det kan være bra, og vel tøyde muskler får ofte mindre kramper, men likevel er det ikke noe entydig svar. Når du får krampe, gjør i alle fall en leggstrekk. Det hjelper!
lillekris
13-07-2006, 16:40
Jeg har trent mye tidligere, og hatt MYE legggkramper.. jeg ante heller ikke hvorfor, før det var en som påpekte at det var veldig vanlig dersom man ble dehydrert. Jeg har bestandig vært lite flink å drikke vann, og prøvde å bli flinkere etter dette rådet. Gjett om det hjalp...!
Det kan jo selvsagt være at det er andre grunner til at gravide er særlig plaget med dette, men med tanke på hvor mye vann som går med til babyrugingen kan det jo hende at dette er en medvirkende årsak? Særlig så varmt som det har vært i det siste rundt omkring... :jupp:
Jeg synes i allefall at det hjelper meg å unngå å gå tørst.
Angående det med å strekke ut leggen - det er når jeg strekker den ut at jeg får krampe i den, så hos meg hjelper det å trekke den til seg - og klemme der det er krampe. Vondt er det i vertfall :grøss:
Gode tips! Skal teste ut å drikke mere vann og slikt :jupp:
jeg må presse helen ned og tærne opp, da gir det seg raskere.
jeg må presse helen ned og tærne opp, da gir det seg raskere.
ja...det er det jeg også må gjøre.sette helen ned på gulvet,og presse tærne opp imot en vegg ellerno sånt.veeeeldig vondt:stønn: men gjør man ik det,så går det ikke over heller. Jeg prøvde en gang å bare la den være ned på gulvet,fordi det var så forferdelig vondt å presse opp tærne, men da gikk jeg i 2 timer med krampe under foten.
Angående det med å strekke ut leggen - det er når jeg strekker den ut at jeg får krampe i den, så hos meg hjelper det å trekke den til seg - og klemme der det er krampe. Vondt er det i vertfall :grøss:
Gode tips! Skal teste ut å drikke mere vann og slikt :jupp:
jeg får mest krampe under foten,så det er da det er beste å strekke helt ut. leggkrampe så hjelper det iallefall for meg å massere der krampen er.eventuellt klemme som du sier.
Tidl. bruker
14-07-2006, 12:45
ja...det er det jeg også må gjøre.sette helen ned på gulvet,og presse tærne opp imot en vegg ellerno sånt.veeeeldig vondt:stønn: men gjør man ik det,så går det ikke over heller. Jeg prøvde en gang å bare la den være ned på gulvet,fordi det var så forferdelig vondt å presse opp tærne, men da gikk jeg i 2 timer med krampe under foten.
:jupp: Du må bare presse deg gjennom den første smerten som kommer. Hjelper hos meg også dette tipset. Reiser meg opp og bare strekker...gjør først KJEMPEVONDT :skummelt: Men så forsvinner krampen :jupp:
Tidl. bruker
14-07-2006, 12:47
Men hvorfor får man så lett leggkramper når man er gravid?
Er nok en kombinasjon av økt blodprosent, dårligere blodsirkulasjon, lettere magnesium og kalsium mangel og dehydrering :jupp:
Jeg tok magnesium tilskudd og begynte å drikke mer vann da krampene var som verst. Hjalp iallfall ganske bra.
Er ikke like flink å drikke vann og ta tilskuddet lenger, så nå har krampene kommet tilbake igjen..for fullt :stønn: Selvdisiplin er en bra ting...
jeg får mest krampe under foten,så det er da det er beste å strekke helt ut. leggkrampe så hjelper det iallefall for meg å massere der krampen er.eventuellt klemme som du sier.
Jeg må også massere når jeg får leggkrampe! Ellers har jeg denne gangen opplevd å få krampe OPPÅ foten! (Oppå rista) Må bryte benet motsatt vei for å få det til å slippe! :urk:
Jeg må også massere når jeg får leggkrampe! Ellers har jeg denne gangen opplevd å få krampe OPPÅ foten! (Oppå rista) Må bryte benet motsatt vei for å få det til å slippe! :urk:
ja jeg veit! har fått på rista jeg også...d er helt jæævli.
:jupp: Du må bare presse deg gjennom den første smerten som kommer. Hjelper hos meg også dette tipset. Reiser meg opp og bare strekker...gjør først KJEMPEVONDT :skummelt: Men så forsvinner krampen :jupp:
ja jeg har funnet ut det:jupp: bedre å få pressa det bort med en gang,enn å gå å pines i ett par timer.hehe.samboern prøvde å si d til meg at jeg måtte presse opp foten,men jeg turte ikke.så han ble vell litt oppgitt,så sikkert smart ut der jeg sto på omtrent samme plassen i iallefall over en time. :stønn:
Tidl. bruker
15-07-2006, 10:43
så sikkert smart ut der jeg sto på omtrent samme plassen i iallefall over en time. :stønn:
:rofl: :fnise:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.