PDA

Vis full versjon : HJELP!!!! Kraftig blødning 15 dager etter utskrapning og 3 dager etter punktering av

Idefix72
16-07-2006, 00:58
HJELP!!!!Hva er det her??????

Når jeg sto opp i dag morges kom det en skikkelig styrt-blødning med friskt blod og slim. Det har fortsatt utover dagen, kombinert med menssmerter.

Når jeg har mensen starter det alltid forsiktig med litt brun spotting, og jeg pleier å blø ganske lite hele perioden. Nå har jeg blødd endel mer enn jeg blør på det meste, og bare friskt blod og slim. Uansett er det vel fortidlig med mensen?

Jeg hadde utskraping for 15 dager siden etter MA. Da skulle jeg vært 8 uker på vei, men fosteret stoppet utviklingen uke 7. Utskrapningen gikk veldig greit. Jeg hadde nesten ikke smerter, og blødde lite 1 uke i etterkant. Truseinnlegg holdt helt greit.

For 3 dager siden punkterte jeg cyster på Haukeland. I forkant hadde jeg UL, og de sa det så helt fint ut etter utskrapningen. Etter cystepunkteringen kom det litt brunt blod de to første dagene, men truseinnlegg var mer enn nok da og så.

Kan det like vel være utskrapningen som ikke var helt vellykket?

Kan det ha noe med cystepunkteringen å gjøre?

IVF avdelingen på KK Haukeland som jeg går til har sommerstengt, men bør jeg ta kontakt med legevakten?

Jeg tar rosenrot tabeletter, noe som skal være med på å renske opp i hele kroppen, deriblandt slimhinnene. Kan det ha noe med saken å gjøre?

Jeg er bekymret; HVA ER DET SOM SKJER?????

http://www.snartgravid.com/plassen/images/smilies/neglebit.gifIdefix

pusen
16-07-2006, 01:15
Skjønner at du er bekymret:klem:

Tror ikke rosenrot skal gi så kraftig reaksjon, og når det gjelder de cystene så burde jo kanskje blødningen derfra kommet litt før, men jeg vet at noen kan oppleve kraftig styrtblødning etter at cycter har sprukket av seg selv.

Nå kan det jo være at dette er den første vanlige menstrasjonen etter utskraping og at kroppen jobber hardt for å gjennopprette balansen sin, og derfor blør du mye.

Hvis blødningen og smertene ikke avtar så burde du kanskje få det sjekket. Kanskje du kan ringe til legevakten å høre hva de synes. De har sykepleiere som svarer telefonen og de kan spørre vakthavende lege om de er i tvil.

Pusen:klemme:

Idefix72
16-07-2006, 01:34
Tusen takk for svar Pusen!!! Godt å få litt veiledning av en inside i helsevesenet http://www.snartmamma.com/plassen/images/icons/blunk.gif

Jeg tror ikke det kan være noen cyste som har sprukket, for de jeg hadde ble tømt, og da sa de cystene mine ikke innholdt blod. Bare klar væske.

Jeg venter iallfall et par dager og ser hvordan det utvikler seg. Jeg er litt bekymret for hva det kan være, men jeg er redd de ikke kan gjøre så mye fra eller til på legevakten. Utrolig frustrerende at de har sommerstengt på IVF avd. som kjenner til "historen min". Jeg som alltid her vært frisk som en frisk! Og i forb. med IVF og alt rundt det syns jeg jeg frekventerer leger, apotek og sykehus.

http://www.snartmamma.com/plassen/images/icons/rolleyes.gif Idefix

pusen
16-07-2006, 01:41
Kan skjønne at det er frustrerende at de er stengt og jeg er helt enig med deg. Det hadde vært best å få kontakt med de på IVF avd siden de kjenner historien din og har ekspertertise på området.

Hvis du venter noen dager kan det jo være at du kan komme til en gynekolog som vet litt mer enn en allmennpraktiserende lege.

Hvis det er noe så må du bare ringe meg sant- jeg er tilgjengelig på mobilen.

:klemmer:
Pusen

Idefix72
16-07-2006, 01:51
Kan skjønne at det er frustrerende at de er stengt og jeg er helt enig med deg. Det hadde vært best å få kontakt med de på IVF avd siden de kjenner historien din og har ekspertertise på området.

Hvis du venter noen dager kan det jo være at du kan komme til en gynekolog som vet litt mer enn en allmennpraktiserende lege.

Hvis det er noe så må du bare ringe meg sant- jeg er tilgjengelig på mobilen.

:klemmer:
Pusen

Takk for det http://www.snartmamma.com/plassen/images/icons/blunk.gif

Det med gynekolog var ikke så dumt. Jeg liker jo Bjerknes så godt.... Bare ikke han også har sommerferie... Vet du foresten om jeg kan ta kontakt med KK hvor jeg hadde utskrapningen direkte (telefon i første omgang), eller må jeg gå gjennom legevakten først?

:dulte: Idefix

pusen
16-07-2006, 02:23
Takk for det http://www.snartmamma.com/plassen/images/icons/blunk.gif

Det med gynekolog var ikke så dumt. Jeg liker jo Bjerknes så godt.... Bare ikke han også har sommerferie... Vet du foresten om jeg kan ta kontakt med KK hvor jeg hadde utskrapningen direkte (telefon i første omgang), eller må jeg gå gjennom legevakten først?

:dulte: Idefix

Det burde gå greit å ta kontakt med KK direkte, ettersom det kan være en følge av utskrapningen. Regner med at det var der du fikk tømt cystene også så da kan du helt sikkert ta kontakt med dem;)

:klemmer: Pusen

Teofelia
16-07-2006, 16:45
Da jeg hadde en utskrapning etter MA, fikk jeg streng beskjed om å kontakte sykehuset umiddelbart dersom jeg opplevde at blødningene plutselig ble kraftigere. Det spilte ikke så stor rolle hvor lenge jeg blødde, sa de, så lenge blødningene bare ble gradvis svakere. Forsterkede blødninger skulle alltid følges opp, fikk jeg beskjed om.

Jeg ville ringt legevakten, hvis jeg var deg.

Lykke til. :klemme:

Idefix72
16-07-2006, 20:36
Nå har jeg ringt Haukeland. Hun jeg til slutt ble satt over til sa hun ikke visste så mye om det, og skulle spørre legen. Så nå venter jeg på at hun skal ringe meg tilbake.

http://www.snartmamma.com/plassen/images/icons/blunk.gif Idefix

MissPhun
16-07-2006, 20:46
Jeg fikk også styrtblødninger. Og det viste seg at jeg hadde rester igjen..
Det første tante-besøket etter ma'n var også ille. Aldri blødd så mye før..

Håper dette bare er et uskyldig tantebesøk, og at du slipper en ny utskrapning :klemme:

Leit med ma'n din! :comfort:

Cleopatra
16-07-2006, 21:24
Første mensen min etter MA kom etter 3 uker, og da blødde jeg MYE! :nemlig:
Lykke til!

Idefix72
17-07-2006, 09:41
Første mensen min etter MA kom etter 3 uker, og da blødde jeg MYE! :nemlig:
Lykke til!

Hvordan vet du at det var mensen? For min del hadde det vært den greieste løsningen, men jeg klarer liksom ikke helt tro det.

Har endelig fått snakket med KK. De oppfordret meg bare til å ta kontakt med fastlegen min!!!!!!!! De mente det kanskje var en siste krampetrekning ifht utskrapningen (noe jeg og kanskje tror), og at faslegen min måtte vurdere om det var helt normalt eller om jeg skulle henvises opp til dem. Jeg svarte med en gang at det hadde jeg VELDIG lite lyst til!!! Når jeg gikk til henne i utgangspunktet satt hun meg på en hormonbehandling i 6 mnd som innebar 0 prøving. Gynekologen som jeg senere fikk overtalt henne til å henvise meg til (hun var så skeptisk til privatpraktiserende gynekologer, og ville meg inn i en lang venteliste på KK) bare fnøys av hormonbehandlingen hun satt meg på, og satt meg på Pergotime i stedet.

Som jeg sa til KK så har jeg ikke tid til fler feil svar. Jeg er satt opp til videre behandling i fht IVF, og har ikke lyst til å forkludre det. Etter 3 års tolmodig venting begynner jeg å bli litt lei.... Nå VIL jeg ha skikkelig oppfølging av folk som har peiling på dette, ikke allmenpraktiserende som tror og syns og mener. Sykepleieren skulle ta det opp med lege en gang til. Hvis de fremdeles vil ha meg til fastlege kommer jeg enten til å ta kontakt med gynekologen jeg har gått til (... og håpe han ikke har sommerferie...) eller KREVE at fastlegen henviser meg til KK! Jeg MÅ bl.a. vite om jeg skal begynne med medisineringen IVF avdelingen ha satt meg opp på om snaue 3 uker, mens de fremdeles har ferie....

:dunk: Idefix

Cleopatra
17-07-2006, 12:38
Hvordan vet du at det var mensen? For min del hadde det vært den greieste løsningen, men jeg klarer liksom ikke helt tro det.

Fikk fortalt at mensen kunne komme veldig uregelmessig etter en MA/utskrapning, og at blødningen ofte ble større. Sånn 100% sikker kan jeg ikke være, men jeg ble gravid igjen 2 mnd senere, så jeg regner bare med det...

Hadde mye sterkere blødninger tidligere også, rundt 14-årsalderen, og det føltes litt som da.

Håper du får skikkelig oppfølging nå, og at det ikke blir noe tull!

Idefix72
17-07-2006, 12:40
Nå ringte en av legene på Gyn.2 på KK meg opp. Hun satt med journalen min, og virket som hun hadde god faglig peiling. I journalen min hadde legen jeg går til på IVF skrevet at hun håpet cystene skulle forsvinne av seg selv pga hormonforandring etter utskraping. Det skjedde jo ikke. Legen jeg snakket med nå sa hun trodde kroppen min hadde vært i en slags "status quo" hormonelt sett, men når cystene ble punktert skjedde det en hormonforandring. Derfor mente hun det høyst sansynlig var mensen jeg har nå. Vi diskuterte det litt (Jeg har begynt å bli kritisk etterhvert, og tar ikke lenger det legene sier som god fisk sånn uten videre), men jeg ble relativt overbevist.

Hun mente at så lenge jeg ikke hadde feber og at blødningen sluttet innen 1 uke var det ikke grunn til bekymring. Hvis jeg likevel ønsket det mente hun jeg skulle ta kontakt med gynekologen jeg har gått til tidligere, eller event. Volvat hvis han har ferie. Hvis derimot blødningen varer lenger eller jeg får feber skulle jeg kontakte dem igjen.

Hun mente også jeg skulle ta primolutt som avtalt med IVF avdelingen, selv om denne blødningen har kommet.

Føler meg relativt trygg nå. Har diskutert samtalen med mannen min, og vi har blitt enige om å vente og se til onsdag / torsdag før vi event. tar kontakt med gynekolog / Volvat.

:undrer: og :Puh:Idefix

Cleopatra
17-07-2006, 12:45
Godt å høre! Jeg trodde nemlig det ville følge feber o.l om det var noe galt.
:klemme:

pusen
17-07-2006, 13:30
Supert Idefix. Håper at det ordner seg til torsdag:klem:

Idefix72
01-08-2006, 13:22
Den kraftige blødningen varte i 5 dager, men etter det hadde jeg brun utflod i 10 dager!!!! Dette er helt uvanlig til å være meg, så jeg ringte KK igjen og fikk snakke med samme legen på gyn.2 (....som ringte meg tilbake 1 døgn senere... Jeg er fullsendig klar over at det er sommerferie, og mindre bemanning, men syns det er for ille. Hvis årsaken er økt arbeidspress må de se å ansette flere sommervikarer, spør du meg). Det endte iallfall med at hun til nød gikk med på en ny UL.

I mellomtiden var vi på besøk hos svigerforeldrene mine som vi ikke prater så ofte med. Før vi skulle gå spurte de når neste legebesøk var, og da sa jeg det som det var; dagen etter, redd for at ting ikke var som det skulle, at jeg blødde mye og var redd for at aborten ikke hadde gått etter planen mens tårene bare rant. Det kom som lyn fra klar himmel både spørsmålet og reaksjonen min. Jeg trodde jeg hadde takla det så bra, men det ligger kanskje mer under overflaten enn jeg er klar over.... Uansett ble det iallfall en positiv greie ifht svigerforelderene mine. De ble også veldig lei seg når vi mistet, og det at vi har følelser for de samme tingene tror jeg kan være med på å binde oss mer sammen.

Vi har vært en uke på Østlandet og da traff vi et vennepar fra tidligere. Jeg hadde psyka meg skikkelig opp på at hun kanskje var gravid, og ble egentlig ganske lettet når magen var flat som bare det. Men utover dagen kom det frem at joda, de skal ha baby omtrent samtidig som vi skulle hatt... De vet verken om IVF prosjektet vårt eller at vi har mistet. Jeg følte selv jeg klarte å holde maska veldig bra. Snakket kanskje ikke så mye om det rett etter at nyheten ble sluppet, men tok opp temaet senere, og klarte å snakke helt greit rundt det. Jeg fikk masse skryt av mannen min for at jeg hadde taklet det så bra, men det var nok fordi jeg hadde psyka meg så opp på forhånd.

Jeg hadde UL i går på KK. Legen var skikkelig grundig og fortalte meg om alt som kunne gå galt ved en utskraping, men at ingen av disse tingene gjaldt meg. Alt så veldig fint ut. Det var kjempe deilig å VITE, ikke bare å håpe og tro. Han mente blødningen min skyles cystepunkteringen. Når cyster blir punktert blir ikke eggstokken presset lenger. Da ekspangderer eggstokken til normal størrelse, og hormonene jobber visst veldig. Jeg er litt usikker på om de nå har kommet i ballanse eller om den plutselige ekspangsjonen forårsaker en ny ubalanse.

Som jeg sa over har jeg nok mer følelser ifht dette enn jeg er bevisst. Ikke det at jeg stenger dem ute, men de får heller komme når de kommer. Men jeg tenker iallfall at hvis det er noen som ER bekymret i etterkant bør de få lov til å ta en UL uten at det skal være så utrolig vanskelig å få til. Det ga iallfall meg mye mer trygghet. I tillegg til at jeg nå VET at jeg kan begynne med medisiner som avtalt med IVF avdelingen.

http://www.snartgravid.com/plassen/images/icons/blunket.gif Idefix

Wix
01-08-2006, 14:46
Huff, det høres ikke lett ut det der. Husk at det egentlig ikke er så viktig å holde maska hele tida da... Godt du fikk en god UL-undersøkelse og visshet om hva som har vært problemet og at det er bra nå i allefall. :klemmer: