PDA

Vis full versjon : tidlig UL - liten spire i forhold til antall uker

Nooria
25-01-2003, 08:03
Hei jenter :p

Jeg var på tidlig UL på torsdag. Da skulle jeg være 6+1. Dette er jeg temmelig sikker på fordi jeg testet positivt på el test på julaften og negativ på 1. juledag. Jeg mener derfor jeg hadde el 1. juledag (25. desember). Mensen startet 9. desember og jeg fikk altså el på dag 16.

På UL sa gynekologen at spiren var 3 mm og at det bare tilsvarte 5 uker. Problemet er at jeg nekter å tro at jeg bare er 5 uker på vei og dermed lurer jeg jo på om noe er galt. :leiseg:

Vi så hjertet banker (jeg kjenner statistikken om 95% dersom man har sett hjertet slå) så det var jo veldig bra :klapp:

Nå har jeg lest litt i ulike bøker og lest gjennom mange tråder her som handler om dette temaet og infoen er motstridende. De fleste sier at fosteret skal være større en 3 mm ved 6 fullgåtte uker (en bok sier 1,5 cm). Samtidig sier litteraturen at spirene vokser veldig likt de første x (16 kanskje) ukene.

Men jeg ser at noen av dere har fått informasjon som trøster litt. Beate som er gravid med tvillinger fikk høre at 3 mm var perfekt når man var 6+3 (og jeg forstod at de da ikke viste at hun ventet tvillinger). Elvira fikk høre at fosteret skulle være 4,5 mm når man er 6 uker på vei.

Nå ønsker jeg å høre fra dere jenter, er det flere som har fått oppgitt at 3 mm er riktig når man er 6 uker på vei, eller som har fått vite av legen sin at størrelsen faktisk er forskjellig i begynnelsen.

Alt som kan roe meg ned er bra (men ikke slike uttalelser som tenk positivt dette går bra for det hjelper meg lite - mener ikke å være uhøflig altså).

:findag:

Gyda
25-01-2003, 10:53
Jeg kan bare fortelle om vårt nurk, som ble målt til 15mm i uke 8+2 og da var h*n helt perfekt.

Så da vil jeg ikke tro at de skal være like store to uker tidligere?
Jeg har også hørt at mange blir litt forvirret av terminskifting etter ul så tidlig, men at det er enklere å vente til ordinær ul rundt uke 18 for å få en såkalt "sikker" termin.
Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg, men hvis du er veldig redd og usikker syns jeg du skal kreve en ekstra ul rundt uke 10.

Håper du får flere svar.

Gyda
25-01-2003, 10:57
Må legge til at endel bøker kan virke veldig forvirrende, jeg oppdaget selv at det varierte mye. Det er også fordi de noen ganger regner uker men hvor gammelt fosteret er, altså blir jo det "feil" da andre bøker legger til de to ukene før el.
Så det skal ikke være enkelt å bruke bøker som oppslagsverk.

Sannesu
25-01-2003, 13:23
Jeg tor du kan ta det med ro og avvente saken til du har vært på den ordinære ul jeg. Det kan være vanskelig med en så liten spire og vite nøyaktig.. Selv om legene bestendig skal vite best er det jo ikke sikkert de har helt rett bestandig, tror du skal stole på din egen magefølelse jeg. :)

Tidligere Bruker
25-01-2003, 15:30
Jeg var på UL i uke 6+4, og da så vi hjertebank, og legenmenste fosteret var ca 3,5 mm.
Så jeg vil heller tro du er 6 uker på vei, og ikke 5. ;)

:mervink:

kineh
25-01-2003, 22:13
Hei..

Jeg var også på en tidlig UL. Da var fosteret mitt 4 mm og hjertet slo. Jeg mente selv at jeg var ca 6+3. En UL i uke 10 bekreftet at terminen jeg selv trodde jeg hadde var riktig.

Men neida på UL-screeningen satte de terminen 8 dager lengre frem. Altså jeg testet positivt når jeg var 3 uker på veg ..... HMMMMMM.

Jeg tror ikke du skal henge deg så mye opp i dette. For det første er det ingen som gidder å se på noe annet enn den terminen som blir satt på UL-screeningen. Pluss om du er uenig så hjelper det ikke å krangle.

For meg var det en enorm skuffelse at terminen min ble flyttet. Nå må jeg nemlig gå høygravid på begravelses dagen til sønnen min. Hadde ikke jordmoren flyttet terminen hadde det vært mulig for meg å få satt igang fødselen før slik at jeg slapp den bekymringen og påkjenningen... Men slik blir det nok ikke nå....

Ønsker deg lykke til. Babyen kommer når den kommer uansett.

Klem:stakar:

Matahari
26-01-2003, 00:01
Hm... Jeg var på UL da jeg var 6+3 i følge kalenderen. Men jeg visste når jeg hadde eggløsning, og mente fosteret burde være utviklet iht 7+0. UL viste at lille Tert var 6 mm, og da 6+1. Hmpfr!:uff:

Altså: Det tyder på at UL "alltid" viser at vi er kortere på vei enn hva vi egentlig er. Så du er sikkert 6 uker på vei, og så har de kanskje bommet på en millimeter. Det er jo ikke helt nøyaktige målinger når det er så smått (ifølge legen min).

Spiren din utvikler seg helt sikkert som den skal. No worries!

Cyanea
26-01-2003, 00:28
Jeg synes dette med UL er litt pussig....... Fordi vi ble gravide etter IVF-forsøk, så vet vi eksakt dato for eggløsning (uttak) og befruktning (innsetting).

Vi hadde UL i uke 7 etter IVF'en, mens UL viste 5 dager mindre. Skjønn det den som kan! Og det rareste er at det er UL-datoen man går ut fra for å fastsette termin.