PDA

Vis full versjon : Vending av seteleie...

moa
18-07-2006, 14:53
Etterlyser info. Er livredd. Noen som har vært gjennom vending på sykehuset? Jeg har termin om 4 uker og en jente som ligger i seteleie. Har fått time til vending på torsdag, men vi får se om vi gjør det. Er veldig usikre da vi er så redde for lille jenten vår. Lurer på om vi skal droppe det og gå for keisersnitt... Noen som har erfaring med dette?

Utrolig takknemlig for svar!!

PuraVida
18-07-2006, 18:51
Hei,

jeg skjønner dilemmaet ditt. Hadde selv en baby i seteleie og regnet med de skulle forsøke vending. Men etter måling av bekken og baby ble jeg godkjent for vaginal setefødsel, og fikk beskjed om at de kun forsøker vending hvis bekkenet er for trangt til "normal" fødsel. Så på Haukeland i Bergen anser de keisersnitt for mer risikabelt enn vaginal setefødsel og vending. Det var liksom ikke noe diskusjon en gang. Jeg stolte på legene og var ved godt mot fram mot fødselen, som likevel endte med akutt keisersnitt. I ettertid har jeg fått høre at opp mot 60 % ender med akutt snitt i slike situasjoner.

Hadde jeg vært i samme situasjon en gang til ville jeg forsøkt vending hvis jeg ble tilbudt det, og ellers insistert på keisersnitt. Slik jeg skjønte på legene var grunnen til at de ikke ville forsøke vending at mange snur seg tilbake igjen, samt risikoen for å sette i gang fødsel. Med den beredskapen som er på et sykehus ville jeg likevel forsøkt. Tror jeg.. Uff, ikke lett å gi råd..

Lykke til i alle fall, det blir nok verdens vakreste barn på deg også, uansett på hvilken måte h*n kommer.

Mille
18-07-2006, 19:17
Jeg var på ultralyd på sykehuset i Stavanger sist uke for å bekrefte at babyen lå i seteleie, noe som han gjorde! Ble henvist til føden med en gang for å prøve på vending (uke 37). Først prøvde de å snu han en gang, men han ville ikke. Så fikk jeg Bricanyl, intravenøst, for at livmora skal slappe av.Deretter prøvde de på ny vending, men han ville fortsatt ikke. De sa at babyen må være med å sparke fra selv også. Nå er det sikkert stor forskjell på hvor godt de sitter, og jeg kjenner en hvor de klarte det på første forsøk også. Så hvis du velger det, kan det gå helt fint for din del:)
Når de presset på for å prøve å snu må jeg innrømme at jeg syns det var ganske ubehagelig, men det var ikke lenge legen holdt på.

Jeg skal på røntgen for å måle bekkenet senere denne uken, så får vi vurdere evt. fødsel eller keisersnitt da. Håper ikke fødselen starter av seg selv før...

Uansett, lykke til, det går helt sikkert bra med deg:-)
Skjønner godt at du er spent på hva som skjer, det er jeg og!

Er forresten født ved setefødsel selv, og det har gått helt fint med meg!

Emmy78
18-07-2006, 19:45
Jenta mi lå i seteleie, men også jeg ble klarert for vaginal fødsel. Ved "mitt" sykehus utfører ikke lengre vending, fordi det lykkes i så veldig få tilfeller. Men jeg fikk tilbud om å prøve akupunktur for å prøve å snu henne, noe jeg takket ja til. Men da vi skulle gjøre dette, i uke 38, hadde hun snudd seg!

Riktignok snudde hun seg enda en gang noen dager senere da, så hun lå i sete da fødselen startet likevel. Hun kom til verden ved hastesnitt ved full åpning fordi hun lå høyt i bekkenet med føttene fortil, og dermed falt navlestrengen ut - litt kjipt siden vi kom helt til full åpning da...

Men det jeg har hørt er at det ikke er noen forskjell for mor (smertemessig osv) om babyen kommer med hodet eller rompa først, men der kan jeg ikke bidra med erfaringer. Det jeg derimot kan si er at jeg aldri ville valgt et keisersnitt fremfor setefødsel - jeg har fire vanlige fødsler og ett keisersnitt bak meg, og jeg er ikke i tvil om hva som var tøffest...ikke selve snittet, men tiden etterpå.

Du bør kanskje prøve akupunktur, dette er en veldig skånsom måte å gjøre det på siden man ikke stresser fosteret eller noe. Behandlingen pågår i tre dager, og sies å virke i 9 av 10 tilfeller...Ønsker deg masse lykke til, og håper du får det slik du vil! :klemme:

moa
19-07-2006, 14:53
Tusen tusen takk for svar. Jeg skal også på sykehuset i Stavanger... Vi møter i hvertfall opp så ser vi. Men vi heller veldig mot keisersnitt, selv om jeg egentlig ønsket vanlig fødsel med hodet først etc... Men, men. Det viktigste er lille jenten vår (smerten selv skal jeg tåle, men har lest litt om en bitte bitteliten risiko). Skal prøve akupunktur i dag. El. dvs. ikke nåler, men moxa. Er ikke helt sikker på hvordan det fungerer, og han anbefalte vel litt lengre behandling enn bare en dag i forveien. Men vi forsøker i hvertfall. Blir det ikke vending i morgen fortsetter vi med dette moxa-greiene. Så ser vi.

Men igjen, er utrolig takknemlig for svar!

Mille
19-07-2006, 18:40
Jeg og har tenkt på akupunktur/ alternativ behandling, men siden min baby ikke ville snu seg ved hjelp av utvendig manipulering så skal det vel litt til for at akupunktur virker tenker jeg. Men hadde uansett ikke skadet å prøve.. Vet ikke om noen spesielle her i området så derfor har jeg ikke brukt krefter på å finne noen. Men det hadde vært spennende å høre hvordan det går med deg...?
Lykke til iallefall.

Akira
19-07-2006, 19:49
Da mannen min kom til denne verden på 70-tallet engang, så kom han i setefødsel. Og han fikk begge hoftene ut av ledd. Han lå med ei stor pute mellom beina og hadde store smerter. Han skrek veldig mye, sa svigermor.

Så hvis denne baby`n ligger med rumpa først, så skal jeg kreve ks.
Ikke bare for min egen skyld, men for baby`n skyld også.

PuraVida
20-07-2006, 17:45
Da mannen min kom til denne verden på 70-tallet engang, så kom han i setefødsel. Og han fikk begge hoftene ut av ledd. Han lå med ei stor pute mellom beina og hadde store smerter. Han skrek veldig mye, sa svigermor.

Så hvis denne baby`n ligger med rumpa først, så skal jeg kreve ks.
Ikke bare for min egen skyld, men for baby`n skyld også.

Det er ikke selve fødselen, men det at de har ligget i seteleie som gjør at disse babyene er mer disponert for hofteledd-dysplasi. Behandlingen skal ikke være ubehagelig for babyene, men en del praktiske problemer kan nok det bli.