Vis full versjon : kan den som kan svare meg...
Upsidaysi
20-07-2006, 22:02
håper virkelig noen kan svare meg...
Livmortappen min er helt slapp...langt nede og åpen..og veldig myk...så myk at jeg nesten ikke kjenner at jeg tar på den....mener å ha kjent at den har vært sånn hele tiden under svangerskapet...
Den er helt annerledes i forhold til før svangerskapet...men jeg mener at den er helt feil da...er det noe fasit på den??
Kan det være farlig at den er åpen??
er veldig takknemlig for svar...
er forresten i uke 15
Gravidada
20-07-2006, 22:20
Jeg har ikke peiling, men klipper og limer fra Pernille.info (http://www.pernille.info/livmortapp.htm):
Man bør også slutte å sjekke livmortappen når man blir gravid, for å unngå å muligens framprovosere noe man helst vil unngå. Ikke dermed sagt at tappetafsing fører til abort, for all del! Men det er mye bedre å la det være enn å evt. plage seg selv med tanken "Kunne det vært unngått hvis..?" dersom det skulle gå galt.
Dessuten er det så store og individuelle forskjeller i hvordan gravide livmortapper kjennes ut, at man oppnår oftest ikke annet enn å bli skikkelig skremt, fortvilet og engstelig - og som regel helt uten grunn.
Sist, men ikke minst:
Det er individuelle forskjeller, ALLE tapper oppfører seg ikke hele tiden sånn som tommelfingerreglene sier!
Det er derfor enormt viktig å ta seg god tid, bruke flere sykluser og bli kjent med SIN tapp!
Upsidaysi
20-07-2006, 22:24
ok takk :glis:
i utgangspunktet var det et veldig godt svar...:jupp:
Jeg signerer svaret til Gravidada, til fulle.
La tappen være, for den er bare kilde til frustrasjon og bekymring.
Livmorhalsen din er lukket med to muskler, som ligger som ringer rundt åpningen, en helt øverst(nei den har du ikke mulighet til å sjekke selv), og en helt nede. At den nederste muskelen ikke har trukket seg helt hardt sammen, er i grunnen uten betydning, så lenge livmorhalsen din er lukket øverst.
Mange har jo hørt at livmortappen skal være hard og lukket når man er gravid, og blir derfor veldig bekymret når de tafser, og kjenner at det er mykt og åpent. Husk da at det ikke finnes noen fasit for hvordan den skal føles. At tappen skal være hard og lukket, er ofte tilfelle i tidlig svangerskap, altså de første dagene/ukene, men ingen forutsetning for at det skal gå bra.
Min tapp, var myk og veeeeldig åpen, og jeg er nå lykkelig mamma til ei lita tulle på straks 6 mnd.
Jeg ville latt tappen være (trekk ut fingeren og unngå infeksjon ;) ), og heller kost meg med tanken på at det faktisk er en liten spire der inne.
Lykke til med svangerskapet! :-)
Huff, jeg får helt vondt i livmortappen /lol) når jeg leste om tappetafsingen din jeg upsidaisy.:ups: Synes du bør gjøre som det står i innlegget til Gravidada; Holde deg unna tappen nå! :nikker:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.