PDA

Vis full versjon : ang passiv røyking og litt til......

Nuggett
26-01-2003, 17:35
Har lest diskusjonen om Gravide røykere = svake egoister!

Og tenker litt på min egen situasjon rundt dette.
Når jeg er ute med andre på kafe, og ikke vil sitte på røykeavdelingen, så føler jeg at folk begynner å himle med øynene. Jeg ønsker ikke å sitte på en røykfylt kafe når jeg er gravid, men folk mener at det umulig kan skade fosterer om jeg sitter der noen timer en sjelden gang. Jeg er en såkalt hysterisk gravid i deres øyne.

På den andre siden ville jeg nok helt sikkert fått mange stygge blikk dersom jeg satt med en liten baby i fanget inne på en røykfylt kafe. Man skal liksom ikke ta med seg babyen inn på røykfylte lokaler.... det er jo skadelig for barnet!!!

Hvorfor kan ikke folk skjønne at jeg vil ta like mye hensyn til fosteret nå som man skal ta hensyn til en baby som er født?

En annen ting er dersom jeg blir spurt om å være med på konserter, og takker nei, fordi jeg ikke vil utsette babyen for sånne høye lyder. Da er jeg også hysterisk gravid... men hadde jeg tatt med en liten baby inn i et støyfylt konsertlokale, så ville jeg fått kritikk ja..... :gal2:

Folk er rare!!!
Er det andre som opplever slike ting?

Meg
26-01-2003, 17:54
Jeg respekterer fullt ut dine valg om å ikke sitte i røykeavdeling, og ikke gå å konserter. Jeg gjør derimot begge deler. Det å gå på konserter er en viktig del av livet mitt, om noen måneder er det slutt på å priorotere det, så jeg tar meg friheten. Jeg har faktisk bare en gang merket at baby i magen protesterte, og da gikk jeg ut. Man skal huske at de er godt polstret inni der, så de pådrar seg nok ikke tinitus. Jeg setter meg også på røykeavdeling på kafeer, uten at det gir meg et snev av dårlig samvittighet, det ER forskjell på om baby ligger i vogna å super inn røyken direkte og det at jeg filtrerer først. Jeg sier ikke at det ikke er skadelig, men her snakker vi om en gang i blandt. Det er oe annet å gå i sigarettrøyk daglig, hjemme er det helt røykfritt!

Jeg sender en brannfakkel, og sier: Ja, jeg respekterer dine valg, men jeg synes samtidig du er litt hysterisk.

mocca1
26-01-2003, 18:00
Anngående røyking er jeg helt enig med deg.

Men konserter bør du gå på. Under mitt svangerskap for 4 år siden var jeg på mange konserter. Barn hører jo mens det ligger der inne i magen. Musikk er jo vakkert, foster og barn liker musikk og lyder.

Selv sang jeg for magen min og satte høytaleren med musikk inntil magen min.

Barnet mitt har alltid vært glad i musikk. Det tror jeg er pga all musikk det har fått helt i fra foster stadiet.

Gå på konserter! Barnet ditt liker det! Tenk deg så stille det er inne i der æ! He he.. Fint med litt lyder da vettu :klapp:

Nuggett
26-01-2003, 18:24
Må legge til at jeg hadde ikke så mye imot røykfylte kafeer en gang i blant helt frem til jeg leste følgende i bladet jeg fikk av jordmor - BAM 2002 -

på s. 22 står det følgende
Når du røyker innhalerer du kullos, den samme giften som kommer ut av bilens eksosrør.(...) Fosterets blod tar opp dobbelt så mye kullos som morens blod. I tillegg blir det værende lenger hos fosteret enn hos moren

Det var for meg en liten tankevekker, og dette gjelder jo også passiv røyking. Eller?

Må legge til at dette innlegget ikke er ment som noen pekefinger til de som røyker selv eller går på konserter.

Frøet
26-01-2003, 19:22
Jeg går så sant det er mulig på røykfrie steder, eller i ikkerøyk-avd. Synes ikke du er hysterisk....

Da jeg ikke var gravid gjorde jeg likedan, nå er jeg bare MER bevisst. Jeg fordrar nemlig ikke røyk selv, og det er jo vel så relevant som at fosteret ikke bør utsettes for det!

Konsert har jeg vært på, men holdt meg litt bak i lokalet. Musikk sier jordmor ikke skader babyen. Vi må huske på å kose oss, selv om vi er gravide. (Vi er jo tross alt ikke "invalide"

:) )

Klem fra Frøet og Lillegutt, termin 28. mars :baby:

LineM
26-01-2003, 20:02
Finner deg ikke hysterisk av den grunn jeg.

Jeg forstår ikke andres behov for å fortelle folk at de er hysteriske kun fordi de velger bort å gjøre enkelte ting. En hver gjør hva den føler er best.

Maz
26-01-2003, 20:27
Man tar sine valg og noen virker mer "hysteriske" enn andre. Jeg vil selvsagt ikke utsette barnet mitt for hverken aktiv eller passiv røyking men som Meg sier det er faktisk en forskjell. Stoffene må gjennom meg først. Dessuten så er det ikke mye tid i uken jeg er på en kafe eller et sted der noen røyker. Jeg bor også i en forurenset gate og har valgt å fortsette å bo her på grunn av nærheten til sykehuset.

Noe utsetter vi alltids barnet for. De siste månedene har det kommet mye informasjon om farer ved sukker og f. eks potetgull. Jeg vet at hos meg er risikoen for å utvikle enkelte sykdommer høyere og jeg har derfor valgt å holde meg helt unna alle raske karbohydrater. Men som Meg sier det er faktisk mitt valg.

Jeg regner med denne diskusjonen startet på grunn av diskusjonen om røyking og jeg påstår fremdeles at det er en forskjell på selv å røyke og av og til gå på kafe.

Linejenta
26-01-2003, 20:30
Går en gang imellom ¨på cafe med røykende veninner, men det er ikke så ofte...

I går kveld var jeg imidlertid på fest der vi var 20 stk, hvorav kun 4 ikke røykte. Jeg plages ikke selv med røykfylte lokaler selv om jeg er og alltid har vært en ikke røyker. MEN..når jeg kom hjem måtte hele meg dusjes og jeg måtte vaske håret. Det luktet bare helt GRUUUSOMT, og det slo meg at kanskje lille Tine ikke har hatt det så bra....:leiseg:

Det var en tankevekker det du skrev Nuggett.. Vil gjerne få lest hele artikkelen. For hvis passiv røyking fungerer på denne måten er jeg rede til å la vær, for lille Tine sin skyld...

Hvordan kan jeg få tak i det bladet? Jeg abbonnerer på bladet men hvilket nummer er det?

Klem fra

Nuggett
26-01-2003, 21:05
Linejenta:

Det var BAM 2002 nr 0

Jeg fikk det av jordmor, men så også at det lå på sykehuset (Ullevål) da jeg var inne til UL (gratis).

Om du ikke finner bladet, så kan jeg se om jeg får scannet artikkelen og lagt den ut her for deg.

Maremor
26-01-2003, 21:10
Er man gravid så får man tenke på fosteret framfor seg selv. Passiv røyking er skadelig, også for fosteret!! Man trenger ikke være hysterisk, men å sette meg ned hvor det røykes - nei det gjør jeg ikke:uff:

Jeg har også svært sterke meninger om røykende. Har man små barn eller er gravid - så røyker man ikke!! Så enkelt gjelder det hos meg. Jeg blir skikkelig sinna når jeg ser gravide med røyken i hånda eller også små barn i biler hvor det røykes. Det er helt forferdelig:sint:

Meg
26-01-2003, 21:23
Jeg er forsåvidt helt enig med deg Maremor. Men ett sted går grensen, og en kafetur i røykeavdelingen i ny og ne, er etter min mening laaaaaangt innenfor det som er akseptabelt. Vi skal beskytte barna våre, men det er grenser for hvor overbeskyttende man skal bli - enten de er i magen eller utenfor.

Og for å dra denne diskusjonen et hakk videre: Overbeskyttende foreldre er ikke nødvendigvis de beste foreldre - TVERT IMOT.

Linejenta
26-01-2003, 23:22
Jeg fant bladet, så nå skal jeg lese litt...

Klem fra

Carina
03-02-2003, 17:41
Det er jo opp til hver enkelt gravid hvor langt man vil gå med å avstå fra passiv røyking. Jeg var selv på kafe helt i begynnelsen av svangerskapet og satt på røykeavd. Jeg passer på å ikke få røyken rett på meg (får angst da...) Men dette er jo en stund siden, jeg vet ikke hva jeg ville gjort dersom jeg skal på kafe nå. Ser det an på stedet, om det er mye røyk der eller ikke tenker jeg.

En annen ting jeg har reagert på: På nyttårsaften sa svigermor og svigerbestemor til meg at det gjorde jo ikke noe om du tok et glass vin, det er jo ikke farlig. Jeg hadde da sagt nei for jeg vil ikke drikke, har aldri vært glad i å drikke, så det er ikke vanskelig for meg å la være. Da så de litt skrått på meg og tenkte nok sitt.
Jeg fortalte dem også at jeg ville ikke ta smertestillende en dag jeg hadde hodepine for jeg vil prøve å unngå dette også. Da forteller de at det er jo ikke farlig! Sa nei takk til fenalår også fordi jeg har valgt å følge det som står på SNT's sider om hva man ikke bør spise. Da kommer historiene om 'når jeg var gravid spiste jeg det, så det er ikke farlig'... Blir litt frustrert! :(