PDA

Vis full versjon : Fastlege som ikke vil gi sykemelding

Florence
02-08-2006, 20:48
Hei!

Mitt dilemma nå er min fastlege som er ca 30-35 år og kvinne som holder steinhardt på sine sykemeldinger.

Jeg har varit reducert lenge nå og har egentlig vart sykemeldt i 2 måneder pga dårlig form, lav blodprosent, vondt i halebenet og korsryggen. I denne perioden gikk jeg opp til 50% prosent sykemelding i 2 uker men det var egentlig verre for arbeidsmengden var like stor som når jeg jobbet 100%. Situasjonen var ikke til å holde ut med. Så jeg fikk åter igjen 100% sykemelding. Så har jeg hatt ferie og nå om jeg skulle tilbake til arbeid føler jeg at jeg ikke kan stille på arbeid.

Men min fastlege vil kun gi 2 ukers sykemelding om gangen og hver gang er det som om jeg må opp til bevis på hvor dårlig jeg føler meg. Hun sier hun er forvalter av Statens penger og ikke bare kan gi meg 100% sånn bare. Hun sa en gang at "du kan ikke forvente deg og vare sykemeldt hele svangerskapet." Hvordan kan hun egentlig forutsi noe sånn. Mange ting kan jo skje i ett svangerskap?!

Det er som at hennes oppgave som forvalter av Statens penger er viktigere enn min helse.

Er det noen som kjenner seg igjen? Fortell!!!

Er det noen som kan rekommendere en lege i Oslo området som ikke er så hard og som tenker mer på helsen og ikke er så strikt på sykemeldingene?

Bergliot
02-08-2006, 20:56
Du har absolutt alltid rett på en second opinion, samt at det er lov å bytte fastlege inntil to ganger i året.

Men det er ytterst sjelden at det gis sykmelding for mer enn to uker i slengen. Synes forøvrig det er helt rett og rimelig også. Legen har et ansvar for utgifter til trygd. Det er dessuten helt rett at hun følger opp ditt ve og vel i løpet av svangerskapet.

Lykke til!

Tante Pose
02-08-2006, 21:06
Du kan jo høre hva hun mener om aktiv sykmelding. Da jobber du når du er i form til det, og kan være hjemme med god samvittighet når du har en dårlig dag.

VLN
02-08-2006, 21:11
Det er helt normalt å ikke bli sykemeldt mer enn for 2 uker om gangen. Ser ikke helt problemet med det. Du kan jo heller ikke spå formen din for flere uker fremover.

Pearly
02-08-2006, 22:23
Jeg var i en lignende situasjon da jeg skulle ha mitt første barn i -92.Jeg hadde påbegynnene svangerskapsforgiftning (noe han visste gikk i fam vår).Og jeg lekk fostervann,,noe legen sa var bare tull og jeg hadde BARE tissa på meg..Hvor han ikke ville sykemelde meg..Min mor som har jobba i helsevesnenet ringte til gyn.pol på sykehuset og fikk time til meg der.Hvor jeg da fikk sykemelding tvert.Det var ikke noe å diskutere..Den hadde jeg ut svangerskapet (de siste 2.5 mnd)..Jeg hadde tatt kontakt med gyn.pol på sykehuset og diskutert med de.Har også hørt at kvinnelige leger er mer kyniske ang gravide kvinner.HUSK Å LYTTE TIL KROPPEN DIN!!!!!! Det er du som kjenner den best og dessuten skal du leve med den etterpå..

LYKKE TIL OG KLEM FRA MEG

Aurora73
03-08-2006, 09:05
Du har absolutt alltid rett på en second opinion, samt at det er lov å bytte fastlege inntil to ganger i året.

Men det er ytterst sjelden at det gis sykmelding for mer enn to uker i slengen. Synes forøvrig det er helt rett og rimelig også. Legen har et ansvar for utgifter til trygd. Det er dessuten helt rett at hun følger opp ditt ve og vel i løpet av svangerskapet.

Lykke til!

Signerer denne jeg! Det er regler for å gi sykemelding og hun gjør det "etter boka". Mye som kan skje i løpet av 2 uker. Er du misfornøyd kan du ringe Fastlegekontoret og skifte til en lege som er ledig.