Vis full versjon : Pappa permisjon og tap av lønn
tvilling75
27-01-2003, 00:27
Synes det er så rart at de kan påtvinge mannen til å ta permisjon, når han ikke får sin egen lønn den perioden. Selv har jeg en mann som er selvstendig næringsdrivende. Da får han ca 60 eller 65 % av et beløp de tar utgangspunkt i på trygdekontoret, tror det er rundt 290 000. Det vil da si at han får bare 12 000 - 13 000 den mnd han må ta fri. Vi taper da ca 40 000,-. Synes dette er for j.... Heldigvis kunne vi dele opp dagene over flere mnd, dermed merker vi ikke tapet så godt.
Og nå vil de at mannen må ta 3 mnd. Hvordan kan de kreve det!? Skjønner at damene oftest vil ha hele permisjonen selv, og at det er et problem, men som oftest tjener jo mannen mye mer enn damene. Mange jobber også bare deltid. Da er det ofte ikke et valg engang hvem som skal ta mest av permisjonen. Dessuten er det jo damene som ammer!
I noen papirer jeg har lest står det at om det økonomiske tapet blir veldig stort, kan kvinnen få all permisjonen, men på trygdekontoret sa de at det var veldig sjelden det ble innvilget. Og ikke i vårt tilfelle...
Av og til bare blir jeg så sur på systemet... Føltes godt med en utblåsning..
Ja, jeg må bare si meg enig. Jeg er arbeidsledig, og har ikke nok inntekt til å betale halvparten av regningene i dag, mens mannen min tjener MASSE!
Vi sliter litt med hvordan vi skal få denne kabalen til å gå opp, har ikke undersøkt med trygdekontoret om hvordan det er, men vi må mest sannsynlig prøve å ordne det slik at pappaen tar sin permisjon i stedenfor ferie. Dette også fordi det er nesten håpløst for ham å ta fri mer enn to dager sammenhengende unntatt i juli, men sånn er det når man er kjøkkensjef.
Jeg har i hvertfall bestemt meg for å ta en samtale med trygdekontoret for å prøve å finne den beste løsningen for oss.
Gyda:
Får mannen din virkelig permisjon med lønn når du er arbeidseldig?
Jeg er også arbeidsledig, og jeg regner med at mannen min har krav på de fire ukene med lønn akkurat som om jeg var i arbeid. Har jo krav på fødselspenger regnet utifra arbeidsledighetstrygden og da er man jo som vanlige arbeidstakere.
Så, Happy, jeg mener og tror at mannen har rett på sine 4 uker av permisjonen med lønn når man er arbeidsledig.
4 uker av den 42 eller 52 ukers lange permisjonen er tilreknet mannen. Men vi "damer" må kun ha 3 uker før og 6 uker etter på, så kan mannen ta resten.
Men mannen trenger ikke ta den mnd. med permisjon.
Vi "damer" kan søke om å få ta alt selv.....
Lykke til med permisjonen i hvertfall....
:findag:
tvilling75
27-01-2003, 15:54
Jeg er også arbeidsledig. Og mannen min må ta de fire ukene av permisjonen, selv om vi taper veldig mye på det....
Selv får jeg det samme i permisjonspenger som jeg får i ledighetstrygd. Vil tro at mannen min hadde fått det samme som meg om han var arbeidstaker, men uansett får han jo ca det samme.
tvilling75
27-01-2003, 15:59
Bare legge til en ting...
..Det skal veldig mye til for at mammaen får overta de 4 ukene som er beregnet for pappaen. Som nevnt tidligere får ikke vi det gjennom selv om altså det økonomiske tapet er 40 000,-...
...taper dere 40 000 når han bare får utbetalt 12 000?! jeg syns dere skal spare litt penger på forhånd, jeg, så bebis kan være sammen med pappa'n sin.
det er folk der ute som LEVER på 12 000 i måneden - med barn.
og 52 000 er way- WAY - mer enn de fleste av oss har ,så da går det vel an å finne en ordning....
et spørsmål; hvis mannen deres hadde sagt at hør her, jenta mi, jeg tar permisjonen og du får jobbe, ellers taper vi penger på det.... ville du syns at det var greit og i barnets interesse?
(amming hører ikke inn her, for amming er det egne perm.regler for). :cool:
tvilling75
28-01-2003, 14:06
Jo da, han skal ha pappapermisjon. Men surt å tape så mye. Jeg synes også det er kjempeviktig at pappen får være mest mulig sammen med barnet. Nå har mannen min mye fri innimellom, men det kan aldri planlegges. Så han vil få masse tid med barnet vårt.
Men i mange andres tilfelle er det ikke et valg. Man har rett og slett ikke råd. Jeg skrev innlegget helst for å få ut frustrasjonen over urettferdigheten i at mannen får kvinnens lønn når han tar permisjon. Eller i vårt tilfelle, er selvstendig næringsdrivende og får 12 - 13 000,-. Hadde mannen beholdt lønnen sin (max beløp er vel ca 300 000 i året, og burde gjerne gått opp noe. Mange damer tjener også over det beløpet) hadde nok flere menn tatt permisjon og også utover 1 mnd.
Hvis økonomien krevde at jeg måtte jobbe mens mannen min tok ut permisjonen hadde jeg nok måtte gått med på det, selv om jeg hadde helst ønsket å tatt permisjonen selv. Og jeg tror ikke barnet har det noe verre om det er far som går hjemme istedenfor moren.
Jeg visste forresten ikke at det var egne permregler for amming.
mvh
...de faller litt imellom alle stoler både når det gjelder det ene og det andre! Men jeg trodde dette hadde blitt bedre?!
Han MÅ jo ikke ta de fire ukene, men da mister dere de fire ukene!
Men hvis han tjener 40 000 mer på å ikke ta de fire ukene, da vil jo det dekke opp for minst 3 måneder ekstra permisjonstid for deg ;)
Uansett - det er alltid noen som kommer dårlig ut av de ulike velferdsordningene, desverre! Og jeg er enig i, som du sier, at det er noen det blir veldig vanskelig for!
nasse nøff
29-01-2003, 22:59
Jeg er også arbeidssøker, og har man hatt inntektsgivende arbeid, mottatt dagpenger e.l. i 6 av de siste 10 mnd. har man krav på fødselspenger uavhengig om det har vært jobb eller arbeidsledighetstrygd. Far har da krav på 4 ukers pappapermisjon på lik linje som andre. MEN hvis far ikke tar ut permisjon så får ikke mor de 4 ukene ei heller penger. 4 uker er nemlig forbeholdt far. Jeg så det var en del forvirring ute å gikk her. Jeg håper dette var litt mer informativt. Du kan også finne opplysninger om dette i en brosjyre som du finner på Trygdeetatens nettsider. http://www.trygdeetaten.no
:D
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.