Vis full versjon : Engangsbeløp ved legekontroll under svangerskapet
Slentrebente
09-08-2006, 21:17
Venninna mi påstår at hun måtte et engangsbeløp ved 1. legekontroll under svangerskapet ca. 300 kr. Resten av kontrollene skulle være gratis. Jeg har fått beskjed om at alt var gratis og ikke betalt noe enda. (forskjellige kommuner) Noen som vet hva som er riktig/vanlig?
Bergliot
09-08-2006, 21:22
Det har jeg ikke hørt om.
Her jeg bor, betaler man ikke for ordinære svangerskapskontroller eller legetimer med svangerskapsrelatert innhold (feks. uvi el.l)
Dette er litt forskjellig fra sted til sted har jeg inntrykk av, men i følge reglene rundt dette så skal det være gratis fordi det er en del av svangerskapsomsorgen. Jeg har hørt om noen har måttet betale for gravitesten på første kontroll osv, mens det er gratis de fleste andre steder.
ruskerara
09-08-2006, 21:33
Jeg betalte ingenting hos legen ved noen kontroller, men husker jeg måtte betale 100 kr for å få tatt blodprøvene på labben, mener å huske at dette var et engangsbeløp og ble kun betalt ved første kontroll.
Caroline's mamma
09-08-2006, 21:36
betaler ikke noe jeg
solstrålen
09-08-2006, 21:36
Jeg måtte betale for graviditetstesten, men har ikke betalt noe mer enn det. Den var vel på ca 100 kroner.
haribobilen
09-08-2006, 21:45
Betaler ingenting. Var hos lege senest igår, han tok heller ikke betalt selv om det var tette bihuler...
Betalte 40 kr på GU tidlig i svangerskapet, men det var for ett par blodprøver.
Cleopatra
09-08-2006, 21:49
Har ikke betalt for noe! Forrige svangerskap ble jeg sendt til en poliklinikk for å få ultralyd av hjertet mitt (De fant en bilyd som var vanlig hos gravide, men ville sjekke det opp). Trodde jeg skulle betale for den, men nei!
Jeg har aldri betalt noenting.
Jeg har ikke betalt noe...
Jeg har heller ikke betalt noen ting.
Var en gang jeg var til legen med førstemann som ikke hadde noe med svangerskap å gjøre og var forberedt på å betale. Men nei, så lenge jeg går gravid betaler jeg ingen ting uansett sa damen da
babytigern
09-08-2006, 22:50
Alle som er gravide skal ikke betale noe, hos legen, jm eller fysoterapi/kiropraktor. fra og med den gangen du er hos legen å tester +, tester du - (skal du betale summen for testen og legetimen.) tester du + skal du ikke betale så lenge du er der for noe som er relatert til svangerskapet. eneste jeg har betalt for er ul-bilder men da ble vi informert på forhånd at det kostet 30 kr. keg er hos legen for en plage jeg haded i venstre side før jeg ble gavid og skal vel i grunn betale for de timene, men ettersom legen sier at det nå er mest sannsynlig på grunn av at jeg er gravid at det ikke har gått bort så betaler jeg ikke.
fysoterapi ble gratis for folk med yrkesskade, svangerskap eller kronisk skade fra 1/7-06 før betale man egenandel på 50 kr.
tror også tannlegene er gratis under svangerskapet. (har ikke fått dette bekreftet 100%)
privatlege kan koste det vet jeg ikke noe om.
det skal å være likt over hele landet
Cleopatra
09-08-2006, 22:58
tror også tannlegene er gratis under svangerskapet. (har ikke fått dette bekreftet 100%)
Tror tannlege koster...
Her må du også betale for fysioterapeut/kiropraktor, med mindre du er håpløst ramma av bekkenløsning og ikke fungerer uten krykker!
Men min lege er privat, og jeg betaler ikke!
Bertemine
09-08-2006, 23:02
Har venninnen din vært hos privat lege? Det er forskjell på hva man mener med privat lege. Hvis man ikke betaler noe så har legen avtaler med rikstrygdeverket og for dekket kostnadene der. Betaler man større summer har ikke legen noen avtale med rikstrygdeverket og får derfor ikke penger derfra. Pasienten må derfor betale hele beløpet selv.
Jeg jobber selv på legesenter, alt som er relatert til svangerksapet av kontroller og prøver er gratis. Vet legen kan ta ekstra for gynekologisk undersøkelse som ligger på rundt 35 kr. Hos oss tar vi ikke noe. De fleste fastleger har driftsavtaler med rikstrygdeverket og har ikke lov å ta betaling.
haribobilen
09-08-2006, 23:08
Nei, desverre. Det er ikke gratis, måtte trekke en visdomstann her for noen uker siden og det ble dyrt :ups:
Merkelig det da! Skal da være gratis med svangerskapskontroller. Det eneste er hvis det blir brukt noe speielt utstyr til gu(gynokologisk undersøkelse) eller likn,da må man betale for det.
Men min lege er privat, og jeg betaler ikke!
:jupp:Jeg går til privat gyn. og betaler ingenting!
~Simmat~
10-08-2006, 00:37
Att i svangerskapet er og skal være gratis. Og første kontrollen etter fødselen.
Maggie81
10-08-2006, 15:27
Jeg har ikke betalt ett øre
Hmm Ser du er fra Rogaland. Hun er tilfeldigvis ikke Solabu vell? Og går til han svenske legen? Åkeson eller noe sånt. Har en venninne som gikk til ham før og hun måtte betale det samme 300 første gang. Hun forhørte seg og fikk beskjed om at dette ikke var vanlig. Hun fikk pengene igjen og begynte hos ny lege, Da legen ble kjempesur på henne. Så man skal faktisk IKKE betale et engangsbeløp...
har aldri betalt noe..trodde alt slikt under svangerskapet skulle være gratis.Rart om dette skal være forskjellig fra sted til sted, disse reglene trodde jeg gjaldt nasjonalt.Men jeg vet ikke, det varierer jo tydeligvis..
Alle som er gravide skal ikke betale noe, hos legen, jm eller fysoterapi/kiropraktor. fra og med den gangen du er hos legen å tester +, tester du - (skal du betale summen for testen og legetimen.) tester du + skal du ikke betale så lenge du er der for noe som er relatert til svangerskapet. eneste jeg har betalt for er ul-bilder men da ble vi informert på forhånd at det kostet 30 kr. keg er hos legen for en plage jeg haded i venstre side før jeg ble gavid og skal vel i grunn betale for de timene, men ettersom legen sier at det nå er mest sannsynlig på grunn av at jeg er gravid at det ikke har gått bort så betaler jeg ikke.
fysoterapi ble gratis for folk med yrkesskade, svangerskap eller kronisk skade fra 1/7-06 før betale man egenandel på 50 kr.
Det er kun diagnosen "bekkenløsning med gangvansker" som gir fri behandling hos fysioterapeut med driftstilskudd. Dette gjelder ikke for kiropraktor. Må rekvireres av lege, med mindre man går til en fysioterapeut med spesialiteten manuell terapeut som har driftstilskudd.
Tannlegekostnader blir ikke dekket for gravide. Helt ordinære takster gjelder.
Det er kontroller hos lege som er tilknyttet svangerskapet som er gratis for oss gravide.
Jeg har gått til lege og jordmor i Stavanger, Oslo og Drøbak - aldri betalt noe.
Bare betalt for UL bilder....
Aurora73
13-08-2006, 17:33
Egenandel ved 1.g.sv.skapsktr. blir dekt av staten og skal ikke belastes den gravide. Enkelte legesentre tar ca. 34,- da det er forbruksmateriell ved g.u. undersøkelsen. Ikke alle gjør det, men de har full rett til å gjøre det.
Wendoline
13-08-2006, 19:04
Etter min første kontroll fikk jeg giro i posten på rundt 200,- (husker ikke akkurat beløpet)
Ringte da til legekontoret og sa at jeg hadde vært på min første svangerskapskontroll og skulle derfor ikke betale noe. Damen på telefonen sa da at det var for blodprøvene jeg hadde tatt. Jeg henviste da til svangerskapsboken jeg hadde fått tildelt hos legen hvor det står at alle gravide har rett til gratis behandling hos lege/jordmor.
Da ga hun seg fort og slettet hele regningen :glis:
Stardust73
15-08-2006, 09:16
Aldri betalt noe jeg heller...
Alle sv.skapskontroller skal være gratis, siden det er en del av sv.skapsomsorgen. Har aldri hørt at man måtte betale for hverken test eller blodprøve heller.
solveig24
10-09-2006, 22:33
jeg betalte abselut ingenting
:tøff:
Tidl. bruker
11-09-2006, 15:25
Trodde alt av legekontroller skulle være gratis under svangerskap, jeg!
2? Tjohoo!
11-09-2006, 15:28
Jeg betalte 70 kroner første gang. Fikk høre at det var for journalene
Små summer for engangsmateriell eller prisforskjell fra privat til offentlig KAN man være nødt til å betale.
Men ikke mer enn det. Det er jo heller ikke noe poeng for legen å engang prøve å kreve det, han får jo tilbake like mye penger fra staten.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.