Vis full versjon : Halsbrann og sure oppstøt ?
Jeg er ganske plaget at halsbrann og sure oppstøt. Jeg lurer på hvilke råd dere har å komme med?
Novaluzid tabletter ble min redning i svangerskapet mot halsbrann og sure oppstøt.
Adelheid
10-08-2006, 23:29
På helsekosten/sunkost har de noen tabletter som er helt supre :elsker: De var virkelig redningen min, skal sjekke hva de heter en annen dag, men de var min redning :jupp:
Gaviscon tyggetabletter ble min redning. Fås kjøpt reseptfritt på apoteket.
Jeg prøvde Novaluzid, Gaviscon og Aflurax tabletter, men ble til slutt flytende Gaviscon og de kraftigste Link-tablettene som gjorde det litt brukbart mot slutten.
palmolive
11-08-2006, 11:56
Jeg må jo innrømme at det eneste som hjalp for meg,var LoveHearts...Og jeg gikk opp 25 kilo da...:dåne:
Foruten syrenøytraliserende hjelper det å ikke spise seg for mett. Det er bedre med små og hyppige måltider. Unngå alt som kan føre til økt magesyre, det vil si krydder, chilli/pepper/mye hvitløk etv, vin (men det drikker jo ikke gravide), te og kaffe. Noen blir værre av cola fordi det er mye syre i den. Det sammen med citrusfruker og appelsinjuice. Melkeprodukter helper mange. Det hjelper også å ligge litt høyt med hodet.
Grunnen til at man får halsbrann er at fosteret gjør at det blir økt press på magesekken. Lukkemuskelen opp mot spiserøret klarer ikke å holde mat/magesyre på plass i magesekken. Derfor hjelper det å ha mindre mat i magesekken, ikke spise/drikke noe som produserer mer mat enn nødvendig og å ligge høyt.
haribobilen
21-08-2006, 11:13
Jeg må jo innrømme at det eneste som hjalp for meg,var LoveHearts...Og jeg gikk opp 25 kilo da...:dåne:
Hehe, det hjelper veldig med LoveHearts. Har også brukt Gaviscon, det hjelper endel.
flytende Gaviscon, flytende Gaviscon, og så har jeg hørt at flytende Gaviscon hjelper :jupp:
Caroline's mamma
22-08-2006, 01:50
Vann hjelper her i huset iallefall.
Mata Hari
25-08-2006, 00:25
Gaviscon !!
Trodde det var det eneste av syrenøytraliserende midler fra apotek som kunne tas av gravide... ???
For min del har kostholdet mye å si. I forrige svangerskap var jeg veldig plaget av halsbrann, og spiste mye mat som pizza, fajitas.... sånne ting som smaker godt og som er greit å ha til middag når man bare er voksne. Nå prøver jeg å lære 3-åringen å spise litt av hvert, så her går det ofte i hjemmelagde kjøttkaker og ovnsbakt laks. Dette har ført til mye mindre halsbrann. Mitt råd er derfor å unngå å spise det du vet du får halsbrann av.
Tidl. bruker
09-09-2006, 22:27
Vann hjelper her i huset iallefall.
Her og, iallefall for nå...
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.