Vis full versjon : Når skal de første mai-jentene på kontroll?
Tidl. bruker
28-08-2002, 23:23
Hei "alle"? medlemmer av mai-klubben. Når skal dere på den første kontrollen? Jeg har fått time hos jordmor onsdag 4. september. Jeg skal snekke med henne om jeg MÅ gå til min fastlege, eller om jeg kan bruke legen de har på helsestasjonen. Jeg gjorde det sist, og syntes det var lettvint og hvorfor har de en lege hvis ingen får bruke henne?
Hvordan skal dere gjøre det i forhold til lege og jordmor?
Jeg har ikke bestilt noe time ennå. Men jeg håper å kunne gjøre sånn som sist. Da gikk jeg til jordmor og lege annenhver gang.
Det fungerte kjempefint.:)
Har nettopp byttet fastlege, for hun jeg hadde før er UTROLIG dårlig på GU...:bonk:
Gleder meg til første kontroll; blir sikkert i slutten av september en gang..
:klem:
Vet ikke hvem jeg skal ringe til først. Vet ikke engang om det er jordmor her i bygda, tror det er på sykehuset, 10 mil fra her...
Og fastlegen min stoler jeg ikke på, kan ikke fatte og begripe hvor han fikk utdannelsen sin. Også er det så få leger her, at selv om jeg vil bytte så har ikke den jeg vil ha tid til flere. Liker ingen av legene her...
Skulle ønske det var en kvinnelig lege her, for noen Gynekologisk undersøkelse vil jeg ikke at legen min skal utføre. Takler ikke ikke det pga en skremmende opplevelse for noen år siden. Så det må bli en kvinnelig gynekolog. Legen kan vel henvise meg til en håper jeg???
Jeg vet faktisk ikke hva jeg skal si når jeg skal bestille time, noen forslag???
Klem fra Cecilie
Isabell@
29-08-2002, 12:36
Hei!
Jeg har ikke bestilt time enda, jeg tenkte jeg skulle gjøre det på mandag. Det er første gangen for meg, så jeg vet ikke hvordan det blir med lege og jordmor. Bor i Oslo, så jeg vet ikke hvor godt jordmor-tilbudet er. De har sikkert vanvittig mange å ta seg av... ( bor på østkanten).
Fastlegen min har jeg fremdeles ikke vært til, da hun har vært i permisjon en stund. Hun som er vikar er grei, men det virker ikke som om hun har så veldig peiling på akkurat dette området ( hun visste ikke at lutealfasen kunne varierere fra 12-16 dager!!!). Og sist hun hadde GU på meg gjorde det fryktelig vondt, :uff: hun rota så fælt opp i der for å finne livmoren min ( den var visst venstrevridd).
Cecilie: Ja, det skulle ikke være noe problem for legen å henvise til en kvinnelig gynekolog. Bare forklar hvorfor, så går det sikkert greit.
Hei!
Jeg har tatt IVF på Riksen, og tok blodprøve og urinprøve på mitt lokale helsehus på mandag. De var positive, og jeg fikk time der til første svangerskapskontroll 7. oktober (i 10. uke).
Jeg ringte også til Riksen igår, og dit skal jeg 26. september til ultralyd. Det er for å se om det er en eller to, om den eller de ligger riktig i livmoren osv.
Det er første gang for meg også, vi går en utrolig spennende tid i møte. Vi har prøvd i 41 måneder før vi nå endelig fikk full klaff på 1. IVF-forsøk, og noen ganger når jeg tenker på det, så er det helt utrolig å tenke på. Jeg er rett og slett lykkelig:D
Og ikke kvalm ennå....
Nøtteliten
30-08-2002, 18:19
Hei maijenter!
Jeg fant i går kveld ut at jeg har termin 3.mai...så jeg er litt forvirra ennå - men ringte Helsestasjonen i bydelen og de var så søte og snille! Og det var ikke noe stress ennå, er 5+2 i dag - så jeg skal dit den 8.oktober...synes det er forferdelig lenge å vente, men ok, siden jeg ikke kommer på kontrollen så fort blir det litt mindre reellt også - og kanskje litt lettere å holde tett?
Moro å se at det allerede er maimedlemmer her - og håper det kommer MANGE til!
Mange klemmer fra Nøtteliten og Nøttebitteliten
Har jo skrevet dette en annen plass før, men her passer det jo egentlig best. Har fått time den 24.10. hos fastlegen min (utrolig opptatt dame, det var faktisk den første ledige timen hun hadde!) og er da ca. 11+2. Synes også det er lenge til, men hvis jeg føler at noe er rart eller at jeg MÅ til legen, så får jeg jo time på kort varsel.
Noen som vat hva de gjør på den kontrollen da? Siden det er såpass sent, tar de UL og sjekker hjertelyd da? Lurer fordi sambo vil evtl. være med, men ikke hvis det bare blir vanlig GU (ikke så spennende å se, det) ;)
Klem,
Kiki + Mini
4+3
Tidligere bruker
06-09-2002, 14:06
Jeg har ikke bestilt time enda. Men bestiller nok i neste uke tenker jeg.
Men skal vel ikke ha time før i oktober jeg heller!!
:findag:
Maimamma
06-09-2002, 14:29
Jeg bestilte time igår og skal 12.9. Det er jo under ei uke til...
Det skal bli spennende!
Dere kan tro jeg var stolt da dama i telefonen gratulerte meg med graviditeten. :D
Mariemor
06-09-2002, 14:47
Jeg tenkte jeg skulle ringe i begynnelsen av neste uke. Skal til Paris i slutten av måneden, og vil gjerna ha vært på en kontroll før jeg drar....
:findag:
Klemmer fra Mariemor og knøttet. 4+5
Tidligere bruker
06-09-2002, 15:35
Nå har jeg bestillt time, det ble 15 oktober det! Lenge til!!
Vil være 10+2 ca når jeg kommer dit da.
...og har fått time neste tirsdag- den 10. hos fastlegen min. Siden dette er første gang jeg er gravid, er jeg sugen på mest mulig info, og da synes jeg det var greit å bestille time med en gang jeg testet de 2blå.
Lurer litt på om jeg skal ta med en urinprøve til denne første timen - noen som vet ? :???:
Jeg hadde time på torsdag, jeg:)
Det som skjer (i alle fall her hos oss) på første kontroll er blodprøver, måling av blodtrykk, utfylling av helsekortet og veiing. Hvis du ikke har hatt GU siste tre år tas også denne. Urinprøve må tas med til hver kontroll, inkludert den første:)
Jeg skal på kontroll hos legen 17 oktober, fikk akkurat vite at fast legen min skal slutte:cry:.
Endelig funnet en lege jeg er kjempe fornøyd med...typisk!!
Så jeg er veldig spent på hvordan den nye legen min er!!
Hei! Har regnet meg frem til termin 11. mai 2003.
Skal ringe legen min i morgen. Blir kjempe spennende!!
Håper på å få time ganske snart. Klarer ikke å vente så alt for lenge.
Lurer på når jeg kommer til å ta de første ultralyd bildene.
Noen som vet ca?
Vi ønske å holde på hemmligheten til nærmere jul ovenfor familie og venner. Når skal dere fortelle det? og hvordan?
Hilsen Lea :)Hei alle sammen! :)
Tinetoff
09-09-2002, 13:03
Nå har jeg endelig bestilt time også! Det ble 14. oktober. De ville ikke ta meg inn før rundt uke 10. Men jeg skal inn til kontroll av en cyste på eggstokken 27. september, og da får jeg jo faktisk UL! :)
Ja, hadde en time hos legen idag, og siden jeg er gravid tok han like godt prøvene og alt på meg :) Jeg fikk til og med se den bitte lille babyen i magen, ca. 2 mm lang og for meg "kjempestor".
Det var helt utrolig å se den "lille" babyen, hjertet slo som bare det.. legene synes det var morsomt å se da det ikke er så ofte man ser det så tidlig. Utrolig morsomt!! Skulle bare ønske samboeren var med :)
Hei:)
Jeg skal til kontroll og ultralyd den 25 september jeg:p
Grunnen til at jeg skal til ultralyd så tidlig er rett og slett fordi jeg i mine 2 fårestående svangerskap ikke hadde foster tilstede...bare plommesekken...så er så nervøs for at det skal skje en gang til:leiseg:
Men tenker positivt og håper det skal gå bra:cool:
:findag: Klem Amn 5+1
Jeg ringte til legen min i dag - han har vanligvis UTROLIG lang venteliste, men da jeg fortalte at jeg var gravid og at det er første gang - fikk jeg time nesten med en gang. :)
De sa det er greit å ta en del prøver siden jeg ikke har vært gravid før. Ååååå, jeg er spent, det blir på en måte så mye mere offisielt!
Jeg skal inn på onsdag den 18, da er jeg 5+4.
Klem fra Miriam, 4+3 :D
Jeg ringte legekontoret i dag. Og siden flere i området her må vente leeeeeeeeenge på legetime, så jeg for meg en time i slutten av oktober. Jeg fikk time neste tirsdag (17. sept):eek: !! Det kom så brått at jeg nesten ramla av stolen jo!! Blir kjempespennende!!
5+0
Etter at jeg fikk så sent time hos legen min (24.10.) ringte jeg helsestasjonen i dag og snakket med jordmor der. Jeg fikk time hos henne den 8.10. og det er jo litt nærmere (knapt 4 uker til). Synes det blir godt å vite at alt går bra så lenge. Dette er jo min 1. gang, så det er MASSE man kan gå og lure på.
Og forresten: iflg. henne var jeg 5+6 i dag (som trodde det var 5+2) :???:
Klem fra
Kiki + Mini
5+???
Tidligere bruker
12-09-2002, 16:58
Stol på jordmor du Kiki!
Du er 5+6:)
:klem:
Nøtteliten
12-09-2002, 17:39
Kiki, da skal vi samme dag da...jeg skal til lege og jordmor samtidig jeg da...
Nøtteliten (som er langt roligere nå...)
Jeg har allerede hatt min første kontroll og min første UL. Skal tilbake til min neste kontroll om fire uker, og min neste UL 17.oktober. De følger opp med UL mer enn normalt på grunn at jeg mistet min første etter at morkaka revnet. Det er kjempefint å få se hjerteslagene (spiren er jo så bitte-liten!), men har denne frykten for UL siden sist gang. Jeg synes at når man har fått en positiv test, er det like greit å gå til legen, eller hva?
Klem fra muffin + spiren (termin 3.mai)
skal jeg til jordmor for første gang. Ringte legekontoret, men fikk beskjed om at jeg skulle til jordmor og ikke lege. Vil helst ikke til legen min, liker ham ikke...
Jordmora hørtes så grei ut at jeg gleder meg til å dra dit. Skal ha med gubben, flere som har hatt med mann/samboer? Synes liksom at han har rett til å være med og...
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.