Vis full versjon : Til dere som har født før
Hei!
Lurt litt på om det er noen av dere som har blitt satt i gang for å føde, vil dere fortelle litt om det, hva som blir gjordt å hvordan det var, og hvor lenge dere hadde gått over da dere ble i gang satt.
:findag: fra Milla T+11
Tidligere Bruker
27-01-2003, 18:29
Jeg ble satt i gang ei uke før termin med nummer 4. Da var jeg ikke moden for fødsel, men skulle settes i gang pga jeg føder store barn.
Jeg fikk dessverre en tøff fødsel.
Åpningsriene var vonde, og de varte i 12 timer... Trykketiden gikk helt greit.
Jordmor sa at noen ganger får man en vondere fødsel ved å bli satt på kur, visst en ikke er moden for fødsel.
Er en moden for fødsel, kan alt gå ganske kjapt og greit. ;)
Så jeg vil tro du får en flottere opplevelse enn meg. Kommer ann på hvor moden du er. Noen ganger tar de jo fostervannet, visst det er litt åpning, og så kan du få drypp for å få rier.
Det må være bedre enn å få modningsgele pille inn i skjeden.
Lykke til. Håper du snart får den lille babyen din i armene.
:mervink:
OOOPS 4!
27-01-2003, 19:32
Fostervannet gikk hjemme, 9 dager over tiden , men ingen rier, ble satt i gang på drypp.... ikke noe kjekt
Riene kom som kastet på meg i et kjør etter 4 timer med rier i ett kjør var:baby: ute, min raskeste og vondeste fødsel:leiseg:
Kroppen fikk ikke vendt seg til riene, men men jeg overlevde jo:)
Jeg fikk satt i gang min fødsel 3 dager før terminen. Da hadde jeg SF på over 42 cm. Magen var helt sprekt opp og enkelte steder blødde strekkmerkene (kraftige blodutredelser)
Jeg dro på sykehuset etter besøk hos jordmor, tok UL (i fall det plutselig var fler der inne!!) Det hender jo at man kan overse barn nummer 2. Men det var heldigvis bare en stor en.
Legen løsnet på livmortappen og ba meg ta lakserolje. Han sa at i løpet av dagen skulle ting sette i gang. Men nei da.. Det tok 3 dager det. Jeg hoppet tau og jeg løp i trapper, jeg hoppet både strikk og paradis med ungene i gata. Mon tro naboene klødde seg i hodet der jeg sto med verdens mest struttende mage og hoppet som en gak ku?? La jo tross alt på meg 32 kg under svangerskapet!
Men det satte i alle fall i gang etter en tid. Jeg hadde ikke vondt i hele tatt men merket at magen ble stein hard hvert 5 minutt. Vi dro på sykehuset i fall. Da hadde jeg jaggu over 5 cm åpning a gitt!
Jeg hadde ikke smerter overhodet og vannet måtte de ta etter hverdt. Smertene mine kom først i det det lille gutten min skulle ut! IKKE TA STERILT VANNPAPLER!! Unnskyld uttrykket, men FY Faen det gjorde vondt!! Kunne ønske jeg orket å ha de små murringene jeg hadde i ryggen i bunn og grunn. Så neste gang skal jeg prøve å føde helt naturlig. I alle fall nekte å ta de fæle vanngreiene..
Men alt gikk bra utenom denne sprøyta da. Jeg fødte en sønn på 4750 gram og som var 55cm lang. i tillegg hadde jeg mye vann og en stor morkake.
En morsom historie om morkaken var at jeg rett etter fødsel måtte på do å tisse. Sykesøsteren sa hun kunne hente bekkenet. Men jeg var sta å skulle grie meg selv. Så der gikk jeg av gårde med navlestrengen i hånda. Jeg var vist litt av et syn.. Jeg tisset å gjorde meg ferdig men da jeg reiste meg datt bare morkaken ned i gulvet og splash! Blod overalt! Tror vaskehjelpen koste seg ille der inne. HE HE Jeg er i alle fall glad jeg slapp det selv!
Lykke til! Her fikk du min historie..:D
pga. svangerskapsforgiftning, og det gjekk over all forventning. Eg hadde høyrt mange skrekkhistorier om kor fæl fødsel ein kunne få av å bli igangsett før kroppen er klar, men det var ikkje ille!
Eg fekk modningspille (eller kva det heiter) klokka 8 om morgonen men ingenting skjedde. Så fekk eg ei til litt seinare men ingenting skjedde. Så fekk eg drypp og dei tok vatnet, og klokka 16 begynte eg å ane at noko var på gang - svake, tette rier. Så skrudde dei gradvis opp dryppet (eg hadde det visst heile fødselen) og i 18-tida vart eg køyrt til fødestua med ubehagelege rier. Klokka 20 var guten ute! Det gjekk fort og greit. Riene kom tett heile tida (kun 1 min mellom dei frå dei starta) men dei var tydelegvis effektive.
Eg har berre gode erfaringar og sa til mannen min rett etter fødselen at dette kan eg godt gjere igjen. No skal det seiast at guten min var liten (2730g) men likevel gjekk fødselen veldig fint. Kun nokre få sting og ikkje smertestillande.
Så lukke til! Håper du får ein grei fødsel!
:) petrine (12+1)
Fødselen til førstemann ble satt igang.
Jeg var på kontroll på sykehuset på 15. dagen OVER termin og fikk satt i Prostagladin-pille...
Etter å gått og kjent på en del småkynnere hele dagen begynte de å bli vondere og vondere utover kvelden. Klokka 24 ca. dro jeg på sykehuset - for da var det så vondt at jeg helst ville være i nærheten av noen med erfaring.
Jeg hadde vel 4 cm åpning når jeg kom til sykehuset.
Klokka 7 om morgenen hadde de måttet sette drypp på meg fordi fødselen holdt på å stoppe opp - og åpningen var bare 6 cm...
Jeg fikk da heldigvis epidural (hadde egentlig bestemt meg for å ikke ha smertestillende) - og endelig begynte det å skje ting...
Klokka 9 var det full åpning og klokken 10.50 var sønnen min født.
Mine erfaringer er at igangsatt fødsel ofte kan være litt hardere på grunn av alt tross alt ikke er helt klart... (gjelder selvfølgelig ikke alle - noen trenger bare en litten "dytt"). Hvis jeg får mulighet til å velge - vil jeg helst slippe å bli satt igang, men det er jo ikke alltid man har et valg - og da er det jo flott at man faktisk kan gjøre noe med det uten å måtte ty til keisersnitt :)
Ble lagt inn på føden 6 dager etter termin med mase-rier.Fikk petedin hver kveld og ble liggende slik i 7 dager. Helt J..... ja.
7 dagen tok de vannet (altså 13 dager over T-dagen) da fikk jeg et min mellom hver rie..Fikk til slutt epidural.Hadde dårlige press veer.Ble liggende og presse i 1 time og 50 min.(slitsomt)
Tulla mi var over 4 kilo og kom med nesa opp (stjerne kjikker) som ikke gjorde det noe bedre.Fra de tok vannet til tulla mi var ute tok det ca 12 timer. Har IKKE bestilt den fødselen denna gangen ;)
Klem fra Xina T-3
Jeg ble satt igang da jeg var 14 dager på overtid. Jeg ble satt igang med gele og etter kun kort tid kom riene, etter en halvtime var de ganske vonde etter en time var de kongevonde. Jeg hadde ca 1 1/2 minutt mellom riene i 15 timer! Jeg synes åpningsfasen var mye verre enn utpressingsfasen enda jeg presset i 1 time og 15 min. Hodet var stort og livmoren min var utslitt av alle riene og det førte til at jeg ikke hadde pressrier og slet med å få han ut.
Vil ikke skremme deg og som du ser så er dette veldig individuelt, men jeg nekter å bli satt igang neste gang!
På første legetime nå skal jeg si til legen min at jeg ønsker keisersnitt hvis jeg går så langt over tiden at det ikke er forsvarlig å vente lenger.
Ting hadde kanskje vært anderledes hvis jeg hadde blitt lagt inn da vi kom med 2 cm åpning. Vi ble sendt hjem igjen og da vi kom andre gang hadde jeg 8 cm. Jeg hadde så vont og var så sliten og alle bare så på meg og sa stakars deg... idioter...
Kommer jeg til sykehuset neste gang med 2 cm så nekter jeg å dra hjem igjen :sint:
Jaja, det var min historie kroppen min var sikkert ikke klar for å føde...
4+4:)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.