PDA

Vis full versjon : Lege vs jordmor

solregn
27-01-2003, 18:32
Heisann alle sammen!

Jeg har et lite "problem" som jeg håper jeg får noen oppmuntrende tilbakemeldinger på...

Jeg er rett og slett litt misfornøyd med fastlegen min. Hadde tenkt å også bruke jordmor, siden vi faktisk har jordmor i bydelen hvor jeg bor.. MEN: så sier legen min at jeg ikke behøver å kontakte jordmor før fødselen nærmer seg, og ihvertfall ikke før jeg er seks uker på vei. At jeg bare skal gå til henne (legen) nå framover...
Men problemet er at jeg ikke føler at jeg er på bølgelengde med legen min i det hele tatt! Jeg må fortelle henne de samme opplysningene hver gang jeg er der (har vært der tre ganger nå siden begynnelsen av desember), det virker ikke som om ho gidder å verken notere i journalen eller lese journalen før jeg kommer... Ikke var ho klar over at jeg var sykmeldt (enda det var ho som hadde skrevet ut sykmeldingen min) Og ikke gir ho meg noe informasjon, eller åpner for samtale. Har det travelt, det er liksom bare å peise på med å måle blodtrykket og ferdig med det. Og så gnåler ho om at det er "så veldig tidlig enda". Var der da jeg var 12+0, og ho ville ikke hverken prøve å lytte etter hjertelyd eller måle sf-mål.
GRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR.............

Og så sliter jeg med lojalitetsproblemer da... For... hva hvis jeg nå går til jordmor... Det vil jo legen min finne ut... Og hva da?!?!?!
*sukk*

HJELP MEG JENTER!!!!!!!

OOOPS 4!
27-01-2003, 19:53
De har bedre tid til å snakke med deg, og det er jo viktig at du er på bølgelengde med legen eller jordmor...
Fastlegen min sa det motsatte han sa at det holdt å gå til legen 4 ganger i svangerskapet og resten kunne jeg gå til jordmor...

Du skal ikke ha dårlig samvittig het overfor legen i hvertfall....

Ruffen
27-01-2003, 19:58
Bestill time hos jordmor du!
Sist gikk jeg til kontroll hos jordmor og lege annenhver gang og det fungerte kjempefint! Jordmoren tok seg mye mer tid til å prate, hun hadde faste temaer hun tok opp alt etter hvor nærme det var til fødselen. F.eks. fødsel, barsel, amming etc. etc.

Så jeg anbefaler deg virkelig å bestille time hos jordmor, jeg var ihvertfall kjempeheldig med min og følte aldri at hun hadde det travelt slik som det gjerne føltes hos legen.

:)

Bluelady
27-01-2003, 22:49
Sier som de andre; ring å bestill time hos jordmor.
De har mye bedre tid til å snakke om ting enn legen har og ofte har de satt opp forskjellige temaer de vil snakke med deg om for hver gang. Jeg synes det er kjempekoselig å gå til jordmor jeg og jeg synes ikke hun er mindre faglig dyktig enn legen, tvert i mot. Hun er jo eksperten på svangerskap og fødsel og graviditet er ingen sykdom....
Denne gangen går jeg annen hver gang til lege og jordmor, noe jeg tror er veldig vanlig. Hvis det blir flere barn på meg lurer jeg på om jeg vil gå kun til jordmor jeg. De har jo leger på helsestasjonen også hvis du trenger sykmelding eller jordmora er i tvil om noe medisinsk...
Bare bestill time hos jordmora du og ikke tenk på lojalitet over legen. Og ikke tenk at du må hemligholde det for henne heller, bare begynn å bestill timer annen hver måned hos hver. Det hadde jeg gjort.

Monica26
28-01-2003, 00:12
enig med de andre. Bestill time hos jordmor du. Jeg har nå gått annenhver gang hos jordmor og lege og har vært veldig fornøyd med det. Heldigvis så har jeg en super lege og jordmor har vært like super. Ingen som sier at du MÅ gå til kontroll hos legen.

Maz
28-01-2003, 00:24
Om du velger å gå til lege eller jordmor skal jeg ikke legge meg opp i. Men hvorfor fortsetter du hos en primærlege du ikke føler du er på bølgelengde med?

Legen du går hos blir jo også primærlege for barnet ditt. Uansett om du velger jordmor så skift primærlege. Du trenger ikke oppgi grunn. Du trenger bare ringe fastlegekontoret få en liste over leger med plass på listen sin. Bruk gjerne SM til å spørre om noen har erfaring med de som er aktuelle.

solregn
28-01-2003, 00:50
Takk for tilbakemeldinger....

Fornuften sier meg at jeg sikkert burde bytte lege... og jeg veit også at jeg står fritt til å gå til jordmor når jeg måtte ønske. Men.............................. *sukk* Så var det det med å gjøre alvor av det da! Som jeg sier så føler jeg (dessverre) at det hele blir et "lojalitetsproblem". Nå er det jo mitt problem at jeg skal ta så innmari hensyn til alt og alle at det til sjuende og sist går ut over meg sjøl... men....

Huff... liker ikke tanken på reaksjonen til legen min på neste kontroll når ho skjønner at jeg har vært til jordmor så "tidlig" som hun sier. Eller hva med å møte henne på venterommet hvis jeg bytter fastlege? Da vil jeg føle meg "råtten"...

Men... hvorfor skal dette være så vanskelig da??!?

ÆSJ....

M
29-01-2003, 12:12
Synes så absolutt at du skal kontakte jordmor! Det er ditt behov som skal dekkes - prøv å ikke tenke på hva legen vil tenke og tro.

Hvis du er så misfornøyd med fastlegen din burde du kanskje tenke på å bytte lege også? Det er fint å ha en lege man føler tar en godt imot - og det er jo ikke usannsynlig at en tur på legekontoret må gjennomføres også i årene fremover. Barnet ditt vil også få den samme fastlege som deg - så jeg synes du skulle tenke alvorlig på bytte lege - like gjerne først som sist.

Lykke til med :baby: i magen!

Hilsen Snart 3barnsmamma

T-8

Maxine
29-01-2003, 13:00
Dette er ikke noe å lure på engang! Sist jeg vargrvid hadde jeg en lege jeg ikke kom veldig godt overens med, men det er ikke noe problem siden de har lege i forbinnelse med Jordmoren minst en gang i uken (hjelper med sykemelding etc)

Dette ordner seg!

Tidligere Bruker
29-01-2003, 21:09
Her vi bor, får vi nå tilbud om å gå til jordmor hele svangerskapet fra uke 12. ;)
Må ta første kontrollen hos lege, slik at de nødvendige blodprøver blir tatt. :)

Jeg synes også du skal bestille time hos jordmor. ;)
men jeg foretrekker å gå iallefall 2-4 ganger til legen også, for ei jordmor kan ikke skrive ut resepter, visst en trenger medisiner, hun kan heller ikke skrive ut sykemelding.

Lykke til. Bytte av lege er jo heller ikke så dumt da.

:klem:

Bluelady
29-01-2003, 22:31
Det er jo ikke nødvendig å gå til lege i det hele tatt Bente. Alle helsestasjoner har en lege tilknyttet som kan skrive ut eventuelle resepter og sykmeldinger.

Tidligere Bruker
29-01-2003, 22:39
Ikke vår helsestasjon. ;) Har en barnelege, men skal vi ha sykemelding eller medisiner, må vi på legesenteret, så det stemmer ikke at alle har det tilbudet. ;)

:mervink:

Linda1
30-01-2003, 15:06
Du har mulighet til å bytte fastlege. Så gjør det ;)
Og bestill time hos jordmor. Ingen vits å gå sånn unødvendig :uff:

Lykke til!

(35+0)

solregn
30-01-2003, 15:18
Endelig har jeg fått ut fingeren og bestilt jormortime!
Jeg ringte rett og slett til jordmora og spurte henne om når det var vanlig at man begynte å gå til henne. Og da svarte ho at først måtte jeg til lege en gang, for å få tatt GU og blodprøver. Og etter det kunne jeg ringe og få time hos jordmor! Da sa jeg at jeg allerede hadde vært til to kontroller hos lege, og at legen min hadde sagt at jeg skulle vente til jeg var 6 måneder på vei med å kontakte jordmor! Jordmor hørtes veldig overrasket ut, og sa at jeg godt kunne få time hos henne nå, siden jeg allerede er 13+0 (dvs. når ho snurra på hjulet fikk ho termindato 8. august! Jeg får 7. august på alle kalkulatorer, og legen min greide å sette 10. august.)

Så altså, 24. februar skal jeg på min føste jordmorkontroll, da får jeg en hel time sa ho! GLEDER MEG!!!! Da er jeg jo faktisk i uke.... 17 allerede! Så da må jeg jo garantert får høre hjertet?!?!?!?

Linda1
30-01-2003, 16:48
Flott :klapp:

Tidligere Bruker
30-01-2003, 16:56
:klapp: Det høres flott ut, Solregn. :D

Lykke til. :)

:klem:

Bluelady
30-01-2003, 19:48
Så bra. Du har noe å glede deg til, hvis du ikke skulle være veldig uheldig med jordmora. Det er noe helt annet enn legen. Og du får nok helt sikkert høre hjertet da.
Lykke til :klapp:

Trude
03-02-2003, 00:59
Legem min anbefalte meg å gå oftere til jordmor enn lege. Jordmora har bedre tid og ofte bedre innsikt enn legen (har mannlig lege). Er jordmora i tvil om noe så sender hun deg til lege eller sykehus. Jeg ville ikke ha nølt med bare å bruke jordmor. Du får garantert høre hjertelyden på neste jordmor kontroll.
Lykke til.

Lövemor
28-02-2003, 17:09
Hei. jeg bor i Sverige, og her er det vanlig å gå til jordmor. Selv gikk jeg hele förste graviditeten bare hos jordmor. Ikke noe problem. Jordmödre er dyktige og har dette som interesseområde. En lege har så mange områder...og alle er ikke like interessert i grav.kontroller. Du nevnte at legen ikke ville ta SF mål eller lytte etter hjerte lyd i uke 12, men det skulle nok ingen jordmor gjöre heller. I uke 12 er livmoren akkurat kant i kant med övre delen av symfysen, og det er jo der man starter å måle SF målet. Så da ville du ha fått SF: 0. Du får tidsnok dine mål-:) .

Lykke til med valget. Som nevnt tidligere så kan du jo bytte lege også. Det er viktig at du trives med den som skal fölge deg under din graviditet, ellers så får du bare en ekstra belastning. Dy skal jo kunne snakke fortrolig med denne personen også om det blir behov for det.

Klem, Lövemor