PDA

Vis full versjon : Tidlige kynnere?

Siloa
19-08-2006, 16:27
Er det noen som merker noe til kynnere?
De siste dagene har jeg kjent det flere ganger, og jeg synes det er så tidlig.
Er jo bare 17-18 uker på vei. Andre som merker det så tidlig?
Lurer på hvordan det kommer til å bli framover, hvis jeg kjenner det så godt allerede...

Elinblu
19-08-2006, 17:03
Jeg tror jeg begynte å merke kynnere enda tidligere enn dette - kanskje allerede etter 15-16 uker eller noe, husker ikke helt. Jeg er førstegangsfødende og mener å ha hørt at flergangsfødende ofte kjenner det tidligere. Heldigvis er mine kynnere helt smertefrie; jeg kjenner bare at det strammer. Det går litt opp og ned, men har ikke blitt mye verre, og nå runder jeg straks 30 uker. Kynnerne har verken hindret meg i å jobbe, gå, sykle eller utføre andre aktiviteter. Ifølge min jordmor er det bare sunt med kynnere så lenge de ikke er smertefulle. Håper du ikke får store ubehag!

:klemme:

Turbomamma
19-08-2006, 17:16
Kynnere ja....har hatt det siden uke 10.... Jeg har hatt tidlige kynnere i hvert svangerskap, og ser ikke på min type kynnere som normal. Jordmor mente heller ikke at det var bra å ha en så reaktiv livmor som jeg har... Det er ikke sunt å ha kynnere timer i strekk.... Det gjør at en blir anspent og engstelig også....
Om du har helt normale kynnere som varer et par minutter av gangen, så ville jeg ikke bekymret meg. Fikk et tips av legen min om at en paracet kunne hjelpe på, men altså ingen vits i å ty til det med mindre en synes det blir veldig ille.

Mamablue
19-08-2006, 17:39
Kynnere er et kjennt fenomen for meg også..
Og jo flesre barn man har fått tidligere (vært gravid) Jo vondere er kynnerne. (sies det)

Så jeg har kynnere så det holder, de er vonde og jeg må puste meg igjennom de innimellom.
De kommer svært mange ganger iløpet av en dag.

Kynnerne er også en av grunnene til at jeg er tidlig sykemeldt i svangerskapene mine, for de kan starte fødselen tidligere (som skjedde med nr to)

solstrålen
20-08-2006, 22:27
Jeg har kynnere ca 10 ganger om dagen nå, og de kommer bare oftere og oftere. Jeg leste gjennom legejornalen min fra sist jeg var gravid, og så at jeg hadde vert på 4 ekstra ultralyder akkurat pga kynnere. Jeg var ordentlig plaget, men alt var helt normalt på kontroll. Jeg fødte 4 dager over UL termin, og fødselen varte litt i overkant av 4 timer. Så det kan jo bare være positivt med kynnere! Jeg var direkte plaget, da. De var ordentlig kraftige fra uke 20+. Men det var bare forberedelse til fødsel, så om det er ubehagelig, men ikke direkte vondt, så er det nok ikke noe å beskymre seg for.

Ble litt rotete dette. Men unsett. Så lenge kynnere ikke er vonde, er de ikke farlige heller.

Sparky
20-08-2006, 23:19
Kan melde meg på listen blandt de med tidlige kynnere. Merker at de øker på nå og jeg må ta det med ro i oppoverbakker. Sist utviklet de seg til å bli virkelig plagsomme og ubehagelige. De to siste månedene kunne jeg knapt gå, kjøre bil, tisse, snu meg i sengen eller ta på magen uten at kynnerene kom. Det så sikkert ut som om fødselen var i gang slik som jeg pustet og peste. :knegg: Hverken lege eller jordmor mente at dette var noe å bekymre seg for.

Smula
20-08-2006, 23:30
Uke 8 startet det her. I andre svangerskap. De er harde og jeg må konse om pusting når det står på. Helt normalt, sier jordmor. :)

Jaan
21-08-2006, 09:40
Hei
Rare greier disse kynnerne..jeg har ikke kjent en eneste en enda og jeg runder 24 uker på onsdag. Jeg er også førstegangsfødende så jeg vet jo heller ikke helt hvordan de kjennes ut.

Sikkert forskjellig fra person til person.

Mamablue
21-08-2006, 10:35
Du har rett i det Jaan.. det er ikke alle som får kynnere.
Ei på jobben ante ikke hva jeg pratet om da jeg sa kynnere.. for det hadde hun aldri opplevd sa hun.

Siloa
21-08-2006, 11:27
Når dere må puste dere gjennom kynnerne, er det fordi de er vonde eller fordi det tar så mye energi?
Jeg husker fra sist at jeg fikk høyere puls når kynnerne kom.

cappo
21-08-2006, 14:20
Jeg fikk kynnere i uke 20 med snuppa og nå i uke 16 (tror jeg) med spiren, de var til tider så vonde at jeg måtte puste meg gjennom de. Også tok det jo på å ha kynnere, konstant redd for at de ikke skal gå over i rier... slitsomt!

Smula
21-08-2006, 14:22
Når dere må puste dere gjennom kynnerne, er det fordi de er vonde eller fordi det tar så mye energi?
Jeg husker fra sist at jeg fikk høyere puls når kynnerne kom.
Nei, det er ikke vondt (sammenlignet med rier, altså), men veldig ubehagelig. Det kjennes ut som jeg får all lufta slått ut av meg, og at jeg derfor må konsentrere meg om å puste inn og ut. Gjør jeg ikke det blir det til at jeg ubevisst holder pusten mens jeg venter til det er over.

shamu
21-08-2006, 14:59
Jeg hadde ingen kynnere før helt helt på slutten med nummer 1, med nummer 2 begynte de rundt 4 - 5 måneder og var vonde, denne gangen begynte de i uke 9 og har ikke gått ned noe. De er veldig vonde og jeg må også puste meg gjennom dem.
Ble sykemeldt i uke 10 pga kynnere, og har fått beskjed om å unngå enhver form for psykisk eller fysisk stress. Å gå opp en bakke er liksom nok...
Fikk også beskjed om at de komemr tidligere og blir vondere for hvert svangerskap.

Tussi jenta
21-08-2006, 15:43
Jeg fikk kynnere tidlig i forrige svangerskap, rundt uke 18. De ble bare verre og verre og når jeg hadde 3 mnd igjen av svangerskapet ble jeg tvangssykemeldt.

Håper jeg ikke får det verre nå, får bare vente og se jeg. Men nå er det 6 år siden sist jeg var i starten av svangerskapet med datteren min, så kanskje kroppen min har glemt det.

håpfull
21-08-2006, 22:29
Hei. Kynnerne mine kom i uke 10-11 i første svangerskap, og nå har jeg merka stram og stiv mage med samme følelse helt siden uke 6...blir værst om kvelden da jeg har styra mest om dagen, og det kjennes:ups: blir litt nervøs, men det er jo helt naturlig at livmora jobber da:jupp: Får ta det litt med ro....

Elisabeth30
28-08-2006, 09:05
Jeg fikk kynnere rundt uke 20 sist og det ble såpass ille at jeg også ble sykmeldt på slutten. Bare jeg reiste meg fra stolen var nok og når jeg gikk måtte jeg stoppe hver 100. meter, da kom det skikkelige tak. Jeg hadde bekkenløsning i tillegg, så jeg syntes det var vondt, men mer i hoftene enn i selve magen. Magen ble knallhard.

Men det positive er at jeg var godt forberedt på riene som skulle komme og opplevde aldri riene som grusomme, var faktsik veldig i tvil når de første riene kom om det var kynnere eller rier... Og fødselen gikk raskt og greit, drømmefødsel vil jeg kalle det, så sånn sett kan kynnere være til det gode. :glis:

solveig24
03-09-2006, 20:20
jeg e blitt veldig plaget med det no, kan ikke gå opp en bakke uten at jeg for det, vbeldig plagsomt..vurderer å gå te lege.

Tante Pose
03-09-2006, 21:46
Har også kynnere(har vel hatt siden uke 15-16 eller noe sånnt). De er harde(må konsentrere meg om pusten og kan ikke gjøre noe annet mens det står på), men ikke vonde eller regelmessige. I første svangeskap fikk jeg ikke kynnere før lenge etter uke 20 en gang.

klematis
05-09-2006, 17:03
Jeg ble sykemeldt i uke 20 i første svangerskap pga tidlige kynner. Vet ikke egentlig når de startet for jeg viste ikke hva det var og tenkte at det var helt noralt i begynnelsen. Hadde en ganske slitsom og tung jobb så det kan ha vært litt av grunnen til at legen bestemte seg for å sykemelde meg da! Men selv om jeg hadde kynnere gjennom resten av svangerskapet hadde jeg på ingen måte noen lett fødsel av den grunn så jeg synes i grunnen ikke kynneren var til gode meg tanke på fødselen nei!

biffen
05-09-2006, 20:24
HEI, jeg også har hat kynnere i flere uker. det hadde jeg jeg fra uke 14 sist svangerskap også.