Vis full versjon : Ærlig talt!!!!
Leste denne i Dagsavisen (http://www.dagsavisen.no/innenriks/2003/01/707796.shtml) .
Hari ikke gjennomgått ivf selv, men stod på venteliste til å starte mnd etter at jeg ble gravid på gamlemåten. Så jeg reagerte sterkt på noe sånt tull som departementene skal lande seg bort i! Måte på!!! :sint:
Nre 14+1
Det er helt tragisk at vi skal vurderes så grundig før IVF-behandling. Jeg tror ikke noen vil gjennomgå den tøffe behandlingen det er med IVF om ikke barnet (eller barna) var veldig etterlengtet. Jeg har vært gjennom 2 forsøk nå uten at det har gått bra, og jeg vet at barnet vårt hadde fått det vel så bra som andre barn. I tillegg betaler vi tross alt 18 000,- for 3 forsøk, og da mener man noe med det, ikke sant?
Sånn er det med adopsjon også, man blir vurdert både i "hue og ræ.. " og det koster oss ca 100 000,-. Jeg skjønner at man vil forsikre seg om at barna kommer til et harmonisk hjem, men det kan ikke gå på helsa løs heller....
Jeg tar meg i det selv noen ganger, men som ufrivillig barnløs tenker jeg ofte på de som absolutt ikke fortjener å få barn, det er noen av dem også. Narkomane og alkoholikere som ikke tenker på noen andre enn seg selv, og psykopater som slår barna sine osv. Det er gjerne de foreldrene som skulle ha blitt grundig sjekket før de fikk "bolle i ovnen". Mulig jeg er litt slem som sier dette, men det er sånn jeg føler og tenker noen ganger:bonk:
Blir man dårligere omsorgspersoner om man har en medisinsk diagnose som gjør at man ikke kan få barn på gamlemåten? Er tette sædledere, endometriose eller PCO gode grunner til at Samfunnet må være på vakt og passe på?
Hvordan kan et politisk flertall som er så til de grader imot et sorteringssamfunn når det gjelder barn (tenker på forslag mer restriktiv bruk av ultralyd og strengere regler for å få innvilget abort) være så åpne for at foreldre skal sorteres og forhåndsgodkjennes?
Hvem er skikket til å vurdere andres omsorgsevne, og hva er grunnen til at UFB-ere trenger en slik vurdering? Jeg mener, har man prøvd i noen år og er villig til å betale mange tusen kroner for å få hjelp, da er det vel en viss motivasjon til stede?
Hvordan vil disse moralens voktere hindre at vi potensielle dårlige omsorgspersoner drar ut av landet for å få hjelp?
Politikerne sier at det må vurderes hvem som kan gjennomgå hormonbehandling. Hva er kriteriene her? Meg bekjent reagerer vi alle forskjellig på hormonene. Og jeg er temmelig sikker på at de som synes at belastningen er for stor, velger å sette strek selv. Vi andre må vel få lov til å fortsette?
Forslaget henger etter mine begreper ikke på greip. Jeg tror jeg begynner å forstå hvorfor politikerforakt oppstår...
Hilsen Demeter, som er glad for å være i mål med baby i magen
Blåklokke
31-01-2003, 00:56
Supert innlegg, Demeter og dere andre.
Når politikerne ikke klarer å ta fra oss initiativet ved å la oss betale store deler av "moroa" selv, er det jo greit å komme opp med nye alternativer for å få stoppet en slik unormal begivenhet som å få barn. Særlig meningsfylt blir det når de med den andre hånden oppfordrer til å lage flere barn (det gjelder selvsagt ikke oss UFB'ere, våre barn er tydeligvis uønsket her i landet).
Hvis dette går gjennom bør også hele det norske folk for øvrig tvangsprevensjoneres fra kjønnsmoden alder inntil Samfunnet har godkjent samtlige som ønsker å bli foreldre. Tipper det blir en eksplosiv økning i folketallet...
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.