Vis full versjon : Visdomstann
Oppdaget til min store forferdelse en visdomstann på vei opp, i dag. Har gått og kjent på noe som har kjentes ut som rusk/matrester i noen dager, men utallinge tannpusser og plukking har ikke fjernet det. Tok en titt i speilet i dag og jaggu, laaangt der bak var det ei ny tann. Bare på få dager har den rukket å komme ganske godt opp, og jeg kjenner at det sprenger når jeg tygger eller biter hardt sammen. Det er absolutt ikke plass til denne tanna, så den vokser på en måte i "oppoverbakke" på kjevebeinet, og ikke nede på "flata" der de andre tennene står. Den sitter så langt oppe i kjeven at jeg ikke vil være i stand til å bite sammen når den er kommet helt frem. Det betyr mest sannsynlig trekking.
Så lurer jeg på; Er det noen som har foretatt et sånt inngrep i svangerskapet? Jeg sliter med en stygg tannlegeskrekk, så tanken på å gjøre dette uten noen form for smertestillende er uaktuelt. Men hva kan man egentlig få når man er gravid?
:leppe:
Sommerfugl25
21-08-2006, 02:05
hei smula!
huff,kjipt med de dumme visdomstenna...jeg fikk utrolig tannverk i den ene visdomstanna mi da jeg var ca 4 mnd på vei, har også tannlegeskrekk og gruet fryktelig og tenkte på at det sikkert ikke gikk ann å ta noen bedøvelse...
Men kvinnet meg opp og ringte tannlegen,hun sa at bedøvelse gikk fint så da trakk jeg denne vonde tanna mi med bedøvelse...hun sa det ikke var farlig.
Men nå vet jeg ikke om det er noe annerledes med tanke på lenger ut i svangerskap.
Håper det ordner seg for deg :klemme:
De har bedøvelser som passer for gravide hos tannlegen. Det er en de bruker av og til som visstnok kan sette i gang fødsel (lurer på om det var adrenalin den inneholdt?), men hvis du gjør oppmerksom på at du er gravid, og det ser de uansett selv tenker jeg - så får du en annen.
Jeg borret med bedøvelse tidligere i dette svangerskapet, det gikk fint det.
Du kan gjøre det meste hos tannlegen selv om du er gravid - det eneste de absolutt ikke gjør i svangerskap er å borre i gamle amalgamfyllinger for da kommer det noe farlige stoffer eller noe (sikkert kvikksølv).
Er det lokalbedøvelse dere har fått? Holder det til en sånn operasjon, da? Huff, jeg er kjempepyse når det kommer til dette. Aller helst skulle jeg hatt full narkose.
Jeg hadde rotfylling her for noen uker siden, og jeg poengterte at jeg var forsatt gravid.
Fikk da en annen bedøvelse, som jeg syntes virket bedre enn den andre jeg bruker å få.
Og da jeg skulle ta bilde fikk jeg heldekkende blybelte på, som dekket magen.
Så bare man sier i fra tydelig at man er gravid, så tilpasser de bedøvelser og evt røngen bilder.
Det er ihvertfall ikke godt å gå med ei vond visdomstann.
Og det har jeg erfart, to ganger til og med. :ups:
haribobilen
21-08-2006, 14:53
Er det lokalbedøvelse dere har fått? Holder det til en sånn operasjon, da? Huff, jeg er kjempepyse når det kommer til dette. Aller helst skulle jeg hatt full narkose.
Har også tannlege skrekk. Måtte trekke en visdomstann for 1,5mnd siden. Fikk da lokalbedøvelse. Går fint som bare det,fort gjort, og man merker jo ikke noen smerte.
Forrige gang jeg trakk visdomstann fikk jeg noen "dråper" i sjokolademelk av tannlegen, da ble jeg helt fjern og sov gjennom hele trekkingen. Det er jo på en måte uaktuelt nå, men jeg synes det gikk kjempefint med kun lokalbedøvelse. Tenk på at det er fort gjort! Går helt sikkert kjempefint. Lykke til :)
Den sjokomelka skulle jeg gjerne hatt en slurk av. :knegg: Men hvordan var det etterpå? Hadde du mye vondt? Og fikk du noe smertestillende? Høres kanskje rart ut, men hadde jeg kunnet valgt så hadde jeg heller gått for 5 fødseler som alle endte i totalruptur, enn å gå til tannlegen.
haribobilen
21-08-2006, 15:15
Den sjokomelka skulle jeg gjerne hatt en slurk av. :knegg: Men hvordan var det etterpå? Hadde du mye vondt? Og fikk du noe smertestillende? Høres kanskje rart ut, men hadde jeg kunnet valgt så hadde jeg heller gått for 5 fødseler som alle endte i totalruptur, enn å gå til tannlegen.
Når jeg trakk den nå i sommer hadde jeg ikke noe vondt etterpå. Merket at det var litt ekkelt etterpå når bedøvelsen gikk ut. Jeg tok ikke noen smertestillende. Men han sa jeg kunne ta paracet om det gjorde vondt.
Jeg ble positivt overasket altså, for det var veldig fort gjort og ikke noe stress etterpå;)
Det går så bra, og tro meg, det er ikke noe å grue seg til. :dubidua:
Får håpe det går like knirkefritt for min del. Jeg håper i det lengste at tanna bruker lang tid på å komme opp, sånn at jeg rekker å føde før jeg eventuelt må trekke den. :kryss:
haribobilen
21-08-2006, 15:22
:kryss: for deg! :jupp:
Hvordan går det med tanna di nå? Har det roa seg? Bestilt time hos tannlegen?
Den har holdt seg i ro, faktisk! Det hender den sprenger litt, men jeg merker ikke så mye til den. Tannlegetimen utsettes i det lengste. Skrekk og gru. :stikker:
Jeg skal trekke visdomstann om 1 mnd....går og gruer meg....men tenker litt slik at. det er bedre å ha litt vondt en dag eller to., enn å la være å trekke tanna og gå med tannpine 24/7
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.