PDA

Vis full versjon : Lite blodplater....

Nalim
21-08-2006, 15:47
Pga noen anfall av svimmelhet dro jeg og fikk en sjekk av legen min i dag.Blodtrykket var fint så de tok noen blodprøver av meg som jeg skulle komme å få svar på i slutten av uka.Men for en time siden ringte dama fra laboratoriet og sa at en av prøvene viste at jeg hadde for lite blodplater så jeg måtte komme tilbake til legen igjen i morgen kl 13.00.
Noen som vet hva det kan komme av om det eventuelt er farlig?

Krissie
21-08-2006, 15:52
Hvis en har for lite blodplater, så kan en blø mer under fødsel og slikt, tror jeg. En får på en måte blødertendenser - det var i alle fall det mamma sa til meg.
Jeg ligger akkurat på grensen med mine blodplater.

Det går nok greit så lenge de vet om det! :jupp:

Mistral
21-08-2006, 17:26
:sniker:

Jeg hadde lavt antall blodplater i svangerskapet mitt, og det ble fulgt opp med jevnlige blodprøver. Siden nivået holdt seg nokså stabilt, konkluderte de med at det sannsynligvis var normalverdier for meg og at det ikke var noe å bry seg om. I alle tilfelle var det ingenting jeg kunne gjøre med det.

Det skumleste syntes jeg var beskjeden om at hvis nivået sank til under 100 000/ml, ville jeg ikke kunne få epidural. (Ved siste blodprøve var det 127 000 – og jeg trengte heller ikke epidural, så det ble aldri noe problem.) Dette var i Frankrike, og jeg vet ikke om den samme regelen gjelder i Norge.

Jeg vet ikke om dette var særlig oppklarende, men hvis du søker på blodplater her inne får du opp ganske mange diskusjoner.

Tvi tvi! :)

Nalim
22-08-2006, 19:18
http://www.snartmamma.com/plassen/images/icons/thmbdwn.gif Sånn gikk det hos legen i dag...
Fikk beskjed av legen i dag at blodplatenivået mitt lå på 24 og det var visstnok veldig lavt.Fikk beskjed av legen at jeg kunne fått noen tabletter som het Prednisolon ,men at det ikke gikk siden jeg var gravid så han skulle ringe sykehuset for å høre med de om hva han skulle gjøre.Fikk beskjed om at jeg kunne gå så skulle han ringe meg når han hadde hørt noe.Etter en stund ringer han meg og sier at jeg skal ta Prednisolon allikavell,men ikke i så store doser.Jeg ble litt skeptisk da siden han sa noe annet tidligere,men han sa jeg var nødt til å ta disse pillene siden plate.nivået var så lavt.
Så jeg har nå henta de på apoteket,men vet ikke om jeg tør å spise de.Har lest litt i felleskatalogen og der står det:
Graviditet/amming: Overgang i placenta: Passerer, men brukes med forsiktighet av gravide...
I pakningsvedlegget på selve pilleboksen står dette om bruk under graviditet:Risiko for fosterskadende effekter.Bruk derfor ikke Prednisolon under graviditet annet enn når legen har bestemt det.

Pillene jeg har fått er på 5mg og dosen er
4 tabl daglig i 7 dager,så 3 tabl daglig i 5 dager,så 2 tabl daglig i 4 dager,så 1 tabl daglig i 5 dager.Etterpå er det kontroll igjen.

Jeg er i kjempetvil på om jeg skal tørre å ta dem men jeg har vel egentlig ikke noe valg,skal allikavell ringe å dobbeltsjekke med legen i morgen.

Oj,dette ble langt:rødme: ,takk for at du orket å lese alt:jupp:

Krissie
23-08-2006, 01:47
Det er jo greit å høre med legen igjen bare sånn at du er sikker!
Vet ikke noe særlig om disse tablettene, men det høres jo ut som om en kan bruke de i visse tilfeller, og hvis du hadde 24 i blodplater, så er jo det VELDIG lite i forhold til mitt "på-grensen-tall"! Hadde rett over "for-lite-blodplater", hvis du skjønner.
Men ring og hør en gang til, så får du i alle fall et svar som kan berolige deg.

Du er jo kommet ganske langt i svangerskapet også, så kanskje den risikoen de nevner gjelder de første tre månedene? :vetikke:

Det ordner seg nok, skal du se! :klem:

snøhvit
23-08-2006, 13:57
Skjønner at du er urolig og syntes det høres lurt ut å ta en ny prat med legen sånn at du får mer klarhet i ting.

Dosen han har foreskrevet til deg er lav, man kan dosere helt opp til 100 mg pr døgn. I felleskatalogen står det at man kan bruke medisinene med forsiktighet til gravide. Lav dose er jo å være forsiktig. Hvis man ikke visste om medisinene kunne brukes til gravide, ville det stått noe annet. Generellt er det sjelden at man anbefaler gravide å ta medisiner fordi man jo ikke kan gjøre kliniske forsøk på mennesker.

Det er farlig å ha for lavt nivå av blodplater. Det kan føre til økt blødningstendens, fordi blodet ikke koagulerer - dvs klumper seg sånn at det slutter å blø. I forbindelse med en fødsel vil det være svært risikofyllt.

Håper at du får klarhet i dette og slipper å gå å uroe deg!