PDA

Vis full versjon : Redd for hjertefeil

kineh
28-01-2003, 14:04
De siste dagene har jeg tenkt så mye....

Jeg var på UL-screening for 1 uke siden. Jordmoren som tok UL'en sa jeg måtte komme tilbake til ny kontroll for å se på hjertet til babyen en gang til. HUn sa ikke at hun fant noe galt med hjeretet men heller ikke at det var i orden. hun sa bare at hun ikke så det ordentlig.

Den første uken prøvde jeg å ikke tenke så mye på det, men nå i det siste plager tankene meg hele tiden.

Tenk om det er noe galt, tenk om hun så noe "skummelt" Jeg er ganske sikker på at hvis hun virkelig så noe galt hadde hun ikke sagt det før hun var HELT sikker for ikke å skremme meg. Jeg har nokk å bekymrer meg om fra før. Dette plager meg nå noe enormt. Tenk om det er noe galt, tenk om hun så noe men ikke ville si det før det var bekreftet 100%. Nå er jeg helt sjelven, skal til ny UL om 1 uke og er nå veldig engstelig.

Jeg vet også som sykepleier at hjertefeil er den feilen de lettest overser, så da her jeg jo begynnt å tenke (ulogisk selvfølgelig) At dersom de sier på den nye UL'en alt er i orden, er det nok bare fordi de ikke har oppgdaget det. Barnet mitt er nok sykt og kommer ikke til å overleve. Jeg tør ikke stole på at alt er i orden selv om de sier det. Det sa de nemlig sist og.......

Nei dette ble kanskje litt sytete men jeg er bare så redd for at de skal finne noe "galt" med barnet. Jeg vet ikke hvordan jeg skal kunne takle den påkjenningen.

Klem Kineh

Maz
28-01-2003, 15:06
Huff,

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si til deg. Skjønner godt hvordan du tenker og med din historie blir jo frykten så mye mere virkelig enn for en "vanlig" gravid.

En uke høres lenge ut å gå og vente når du er redd. Kan du ikke bestille en time til legen din og kanskje få fremskynnet dette litt.

Når de flyttet terminen min så fikk jeg full panikk. (skjedde sist og vekstretardasjon var første tegn på sykdom) Jordmor syntes jeg var skikkelig teit og umulig. Men pga legen min på poliklinikken ble jeg der tatt alvorlig. Og de fikk gått gjennom og samenlignet med tidlig UL. Dette er en helt annen situasjon men poenget er at en lege som kjenner historien din kanskje tar deg mer på alvor.

Kanskje kan en ultralyd av en fosterekspert være det du trenger for å roe deg ned. Vi er jo heldige her i Trondheim men Nasjonalt Senter for Fostermedisin men det finnes da vel dyktige leger i Stavanger også?

Sjansene er at alt er bra, men slike tomme "det går nok bra skal du se" komentarer hjelper ikke deg akkurat nå.

Jeg skal krysse fingrene for deg og håper du har en primærlege som skjønner deg og står litt på krava for deg.:stakar:

*Lolita*
28-01-2003, 15:39
Hei

Jeg vil anbefale deg å gå til dr.Ørn, hun driver med UL. Og er skikkelig dyktig! Hennes kontor er på Storhaug!

En annen ting vil jeg si, hvis det var noe alvorlig så hadde jordmoren din sett etter skikkelig enn å sende deg hjem og be deg komme om en uke!? En liten tanke i fra meg....

Det går nok bra ska du se, men for sikkerhet skyld ta så ring og bestill time hos Ørn, jeg skulle ønske at jeg var i stavanger denne gangen også og fikk gå til hu! Men det er jeg ikke :( Hun vet hva hun holder på med...

Nå har jeg reklamert nok for henne...

men håper virkelig at du kan slappe av litt og tenke positivt, selvom det er vanskelig...

Lykke til :stakar:

Limbo
28-01-2003, 16:15
Jeg har gått til Dr. Ørn tidligere og hun er veldig flink ellers har man også Dr. Veholmen på Hinnaklinikken - hun gikk jeg til når de fant cysten min og etter en blødning. Kjempedame som var så behjelpelig og flink til å forklare syntes jeg.

Lykke til og skal krysse fingrene. Alt er nok bra skal du se.

Klem

21+2

kineh
28-01-2003, 18:14
Takk for svar

Jeg går til seksjonsoverlegen på SiR og syntes hun er grei. Jordmoren som tok UL'en var også veldig forståelsesfull og grei og snakke med. Men jeg måtte vente i 2 uker på ny UL fordi hjertet var lettere å se/analysere skikkelig når jeg var kommt lenger ut i svangerskapet. Neste uke mår jeg skal til ny UL vil jeg være 19+3 (ifølge ul termin)

Så problemet er ikke at legen / jordmoren ikke er forståelsesfull men at jeg bare er blitt så bekymret. Tenk om hun så tegn til at hjertet ikke ver helt ok? Jeg tror ikke hun hadde sagt det til meg for ingen vil jo skremme meg unødig ved å si, her tror jeg kanskje det er hjertefeil for så å si 2 uker etterpå nei alt er bra. Da gjør de et heller omvendt og sier at de vil skjekke det om igjen så gir de heller beskjeden om at noe er galt når de er 100% sikker.

Så altså.... Tenk om det var derfor hun sendte meg til ny ul 2 uker etter (en uke fra i dag) fordi hun så noe "mystisk".......

Nei jeg blir gal av å tenke, må prøve å la vær. Orker ikke ringe å mase meg til en time nå det er jo "bare" en uke til jeg skal inn uansett. Vil ikke være "masete og hysterisk"

Nei jeg krysser fingrene

Diamanda
30-01-2003, 21:58
Skjønner godt at du er urolig, men jordmødre skal jo være så rutinerte at hvis de fatter mistanke om noe galt, så blir man sendt direkte på videre undersøkelser.
Men vi er skadeskutt vi med et barn for lite, og for alt i verden vil vi jo at alt skal være bra med nurket, håper bare du klarer å slappe og kansje finne på noe som får tankene på noe annet.

Håper alt går bra med dere :stakar: