Vis full versjon : Vet ikke helt hva jeg skal gjøre....
Uregistrert
25-08-2006, 19:12
Jeg har en BMI på 26-27, så jeg skal vel egntlig ikke klage over det, men for meg betyr disse kiloene ganske mye. Særlig når sambo ser på meg og sier, du veier vel under 70kg du??? Hallo, hva ser det ut som....?! Veldig glad for at han ser meg tynnere enn det jeg er og føler meg,men dette gjør at jeg ikke har lyst å ha han meg på kontroller så han får høre hva jeg veier, jeg liker ikke vekta mi i det heletatt. Han er typisk mnsk. som kan spise så mye han ønsker og går heller ned enn opp.
Har ei venninde som er litt lavere enn meg,men er like stor som meg. Hun liker å si at hun bare veier 60kg,noe hun umulig kan gjøre. Hun ser meg gravid ut enn meg som faktisk er gravid(hun er ikke det altså). Så jeg blir litt paff over at hun kan sitte å si dette. Og når sambo hører dette er det jo helt utenkelig at jeg kan veie nermere 80kg,jeg vet ikke helt hva jeg skal fortelle sambo hva jeg veier(vi har forøvrig vært sammen i over 5år,og jeg er trygg på han ,men ikke på meg selv og vekta mi.
Han sier jeg ikke er stor, og at jeg er veldig fin som gravid(veldig flink til å gi komplimenter), men presterer oxo å si, den gangen du veier 80 kg må du slanke deg. Jeg vet jo at jeg veier litt for mye, men blir veldig såret av slike komentarer.(min mor har litt av det samme synet når det er snakk om vekta,hun er supertynn syntes jeg.1,70m høy og veier ca.50kg,er 50år gammel, min lillesøster er oxo veldig tynn).
jeg syntes dette er veldig vanskelig og vet ikke hva jeg skal gjøre. Vil jo gjerne fortelle deyt til sambo og at alt skal være normalt. Har ikke snakket om dette til noen så det var godt å få det ut. Blir så såret når sambo begynner og snakke vekt og kilo(noe han aldri har hatt problemer med). Jeg kjøper ikke klær sammen m han fordi jeg føler meg stor ei heller tar han med på kontroller fordi han kanskje kan høre hva jeg veier. Dette blir jo litt dumt for det er jo ikke sånn man skal føle ovenfor samboeren sin.
Tusen takk vist du orket å lese dette, ble litt langt....
LilleFrø
25-08-2006, 19:56
Hvis du har en bmi på 26-27 så er jo ikke du veldig mye over normalen da. Som er 25. Mannen min sa også dette til meg tidligere (før jeg ble gravid med nr 1) at hvis jeg kom til 80 kg måtte jeg slanke meg. Selvfølgelig er det sårende å høre fra en som liksom skal elske vært eneste gram av kroppen din. Men i alfall da jeg oversteg 80 kg fordi jeg var gravid sa han ikke noe på det. Ikke sa han noe etter at hun var ute heller. Alt var helt ok for ham allikevel. Det var jeg selv som valgte å gå til det steget å slanke bort de resternde kiloene etter fødsel. Jeg tror ikke du skal bekymre deg. Fortell ham det du at du faktisk veier nesten 80 kg nå. Du har jo en baby i magen din. Og hvis du ikke skulle legge på deg, kan man faktisk bli bekymret. Er sikker på at han også viser forståelse når alt kommer til alt. Lykke til.
Du kan også si til JM at du ikke ønsker å veie deg når han er der. Da utelukker hun den delen av kontrollen din. Det har jeg gjort de gangene mannen min har vært med. Ønsker ikke at han skal vite vekta mi jeg heller. De gangene han har gjettet vekta mi så har han kommet med (seriøse) forslag som 60 og 65 kilo. Jeg har bare ledd av ham og takket for komplimentet, men jeg har aldri fortalt han at han er bortimot 20 kilo unna å ha rett.
Du kan jo høre med mannen din om han synes 60 kilo er bra, og om han synes du behøver slanke deg (dvs når du ikke er gravid). Han kommer helt sikkert til å si at 60 kilo ikke er mye, og at du er fin som du er. Tallene burde jo ikke spille noen rolle da. Men jeg forstår virkelig hva du mener altså, jeg står i samme situasjon selv. :klemme:
Lille Blink
25-08-2006, 20:51
Huffda dette hørtesn ikke bra ut... Jeg har også en bmi på 27 og mange syntes ikke det er mye, men det er det for meg... Dårlig selvtillit hver dag... når vi er på badet sammen så pleier jeg av og til å vise at jeg blir litt sint og ønsker litt privatliv :sint: Er jo ikke sint på ham, men på meg selv som ikke har viljestyrken til å gå ned noen kilo... :sukk:
En gang sa mannen min til meg (før vi ble samboere eller gift) at han elsket meg, men hvis jeg la på meg mer da visste han ikke. Det var som å få en kniv i hjertet. Noen år senere veide jeg hele 35 kilo mer enn den gang, og han elsket meg like mye. Nå har jeg tatt av en del kilo igjen, men det virker ikke som om mannen min elsker meg hverken mer eller midre. For ikke mange ukene siden sa han faktisk at han fant meg ytterst attraktiv. Jeg har en BMI på 32.
Forleden satt jeg og bladde i fotoalbumet mitt. Da dukket det opp bilder fra en tid da jeg hadde en BMI på ca 26 (1992). Jeg syns den gang jeg var utrolig tykk og var skikkelig deprimert og misfornøyd med livet. Nå syns jeg at jeg var nydelig og fatter ikke at jeg kastet bort så mange år på å mislike meg selv. Jeg tror du må jobbe litt med deg selv, og heve deg over disse tankene. Det er vanskelig, men over tid vil du føle deg mye mer tilfreds med kroppen din. Hvis ikke må du forandre de andre, og det er langt vanskeligere.
PS! Til tross for at jeg nå er fornøyd som rund, så får ikke mannen min vite hva jeg veier. Hvorfor skal han det? :knegg:
Uregistrert
25-08-2006, 22:07
Litt godt å høre at det ikke bare er jeg som ikke vil at sambo/mannen skal vite hva de veier:)
Jeg har nok litt å jobbe med, men det er ikke bare enkelt....
Men det er en støtt å høre hva dere har å si:) Gleder meg til den dagen jeg kan være meg, gleder meg til å bli skikkelig gravid,med stor mage.Kanskje jeg ikke bryr meg så mye om vekta mi da. Men nå er jeg bare kjenpe redd for å legge på meg....(selvom jeg vet det er naturlig)
Takk jenter
For å si det slik, han er du sammens med og går gravid med hans barn?
Han skal elske deg for den du er, ikke for utseende ditt.
Han skal ta deg som du er, og går du opp i kilo fordi du gravid.
Han skal elske deg om du veier 60 kilo eller 80 kilo.
:klemme:
Cleopatra
25-08-2006, 22:25
Samboeren din trenger ikke å vite hva du veier! Det betyr ikke at du ikke stoler mindre på ham av den grunn!
Jeg har to eksempler på graviditet og vekt:
*Svigerinna mi var stor, ble gravid og ble tynnere i takt med magen. Da hun hadde født var hun mye tynnere!
*Venninna mi var 60 kg, gikk opp 28 kg... Og sliter fortsatt med en del av de!
Poenget mitt er vel at om du skulle overskride samboerens "nei-vekt", så kan han ikke vite hva du veide FØR du ble gravid. Og ikke tror jeg at det vil bety så mye for ham!
Du kan også be jordmor om å få veie deg selv, og så si ± vekt, i stedet for hva du veier. Mener på det er valgfritt å gå på vekta, men du bør passe på selv, med tanke på eventueller komplikasjoner.
Uregistrert
25-08-2006, 23:05
For å si det slik, han er du sammens med og går gravid med hans barn?
Han skal elske deg for den du er, ikke for utseende ditt.
Han skal ta deg som du er, og går du opp i kilo fordi du gravid.
Han skal elske deg om du veier 60 kilo eller 80 kilo.
Det var ikke nå når jeg er gravid han siktet til,men ellers... men det gjør jo at jeg er redd jeg skal legge på meg så mye under graviditeten at jeg ikke greier å ta det av igjen...
Det var ikke nå når jeg er gravid han siktet til,men ellers... men det gjør jo at jeg er redd jeg skal legge på meg så mye under graviditeten at jeg ikke greier å ta det av igjen...
Men uansett så bør han elske deg for den du er, ikke for at du er så og så tynn.
Og en kvinnekropp forandrer seg etter graviditet og en fødsel.
Så det er ikke sikkert at du blir den samme tynne personen etter fødselen.
Og gjør deg en tjeneste, ikke se på de kjendismammanene som har blitt tynnere etter en fødsel. Det er ikke hverken bra for kroppen eller den fremtidig helsen.
bigboobs
26-08-2006, 17:04
Eg vil bare kommentere ein liten ting eg la merke til, han seier at når du veg over 80 kg er det gått for langt. Eg trur ikkje heilt at han veit korleis 80 kg ser ut på eit menneskje, eller kor mange kilo du faktisk er nå. Dersom han trur at du er 60 nå, høyres det sikkert mykje ut med 20 i tillegg, men som sagt, hvis du er nermere 80 (vill gjetting her) og han trur du er 60 ville eg ikkje vore så redd for uttallinga hans. Mange menn er heilt på villspor vektmessig uansett. Om eg er 65 eller 75 (noko som EG legg merke til med skrekk/glede) så trur han det dreier seg om å gå opp/ned 3-4 kg.......
Hev deg over det tallet vekta viser - mannen din vil ikke elske deg hverken mer eller mindre når han vet. Min mann har bare støttet meg underveis selv om jeg veide 90 i begynnelsen av graviditeten og faktiskt tippet 100 denne uken. Det er bare ett tall - du ser ikke tynnere eller tykkere ut hvis han vet tallet.
Men når det er sagt - jeg går ikke rundt og forteller vekta mi til alle og enhver jeg heller, og når jeg blir spurt av forskjellige årsaker så trekker jeg alltid av litt, akkurat som hun venninden din sikkert gjør.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.