PDA

Vis full versjon : Fredrikstad som fødested!

Anelska
28-01-2003, 17:32
Er det noen som har født på SøF her? Og som kan fortelle meg litt om hvordan det fungere? Utstyr? Hvordan er jordmødrene? Hvordan får man sneket seg til familierom? Osv?

Skal føde der, men det ser dårlig ut med omvisninga mi, ettersom det er *epidemi* på gang... De har sperra stort sett alt som har med føden å gjøre for "uvedkommende" pgra av en omgangssyke som går der... Fint om noen kan hjelpe meg litt!!;)

Nutrisse
28-01-2003, 20:05
Et nyttig spørsmål som jeg håper noen svarer på etterhvert.. skal jo dit selv i mai. Greit å høre erfaringer fra ndre som har vært der!!

Qatrine
29-01-2003, 13:09
Jeg fødte på SØF i mars i fjor, og har tenkt meg inn igjen i mai i år.

Hva skal jeg si da tro?
Selv hadde jeg en lang førstefase av fødselen, så jeg tilbragte nesten ett døgn på selve fødestua. Da jeg ble innlagt hadde jeg bare en halv cm åpning, selv om jeg hadde hatt regelmessige rier (maserier) over ett døgn allerede. Jeg tror nok det var grunnen til at jeg fikk den "fine" fødestua, med dobbeltseng og god plass. Ser det ut til at du får en kjapp og grei fødsel, vil jeg tro du får ei vanlig, lita fødestue.

Når det gjelder hjelpemidler finnes det sakkosekker, prekestoler, og ellers tror jeg de fikser det du måtte ønske. Du har også muligheten til å bade eller dusje, men to fødestuer deler ett bad. (Ikke do, tror jeg.) Det er flere jordmødre som setter akupunktur. Det finnes ei lita TV-stue der, hvis du er såpass oppegående;)

Når det gjelder barsel, kom jeg på enerom, og mannen fikk sove hos meg de to første nettene. (Den tredje sov jeg alene.) Muligens blir førstegangsfødende prioritert når det gjelder enerom, det kommer jo selvfølgelig også ann på hvor mange som føder på en gang.

Vet ikke helt hva mer du vil vite...

Når de gjelder jordmødrene vil jeg anbefale å skrive et brev hvor du forteller litt om deg selv, som du kan levere jordmor når du ankommer føden. Slik kan hun veilede deg på best mulig måte:)

Fru Månestråle
02-02-2003, 02:04
Hei!
Jeg hører også til Fredrikstad sykehus og skulle likt å visst litt mere. Kjenner noen som har født der og har hatt skrekk opplevelser med fødselen. Det har gått på at jormødre/leger ikke har gjort som de skulle og dette har ført til traumatiske episoder. Ett par av dem sliter ennå med fødselsopplevelen. Vet ikke om det rett og slett er fordi fødsel er hardt eller om de ikke er spesielt dyktige der. Hvordan er deres intrykk av kompetansen på de ansatt og hvordan man blir behandlet? Er blitt litt skremt og tenker på et annet sykehus, men jeg vet ikke om det er grunnlag for det...

Tidl. bruker
02-02-2003, 11:16
Jeg fødte på SØF i juli 2000, og er veldig fornøyd. Vi hadde ei jordmor som var helt topp, hun støttet og hjalp oss gjennom fødselen på en flott måte. Vi hadde ei vanlig lita fødestue, med en sykehusseng og en stor god lenestol. Jeg brukte mye saccosekk i senga til å lene meg på, og jeg satt ca en time i dusjen. Fikk også varmepakninger til å ha på ryggen. Jeg spurte ikke etter muligheten for badekar da jeg hadde prøvd dette hjemme og ikke var fornøyd.

På barsel fikk jeg et tomannsrom alene. Tror som Qatrine at de prioriterer førstegangs, for jeg vet at det var noen som lå tre på firemannsrom samtidig. Jeg fikk god hjelp og oppfølging på barsel, men jeg er ikke akkurat personen som lar seg lett avspise. Vi slet litt med amminga i begynnelsen, og jeg krevde å få hjelp slik at vi fikk det til.

Jeg har bare født ett sted en gang så jeg kan ikke anbefale noe annet sted, men jeg fraråder hvertfall ikke SØF. Jeg er veldig fornøyd.