Vis full versjon : Dere overvektige
Jeg er ikke så veldig overvektig... men la på meg noen ekstra kg under forrige svangerskap som er vanskelig å bli kvitt. De forsvant ikke ved amming. Er det noen av dere som har fått klarsignal fra legen om at dere kan gå ned i vekt under svangerskapet??? Hvordan gjør dere det da?? Evt. hvordan unngår dere å gå opp for mye???
Jeg har seks kg som kom i forrige svangerskap som jeg ikke fikk bort igjen+ at jeg hadde litt ekstra fra før av. Er redd for å legge på meg i dette svangerskapet. Er 14 uker på vei, og har gått opp et kg.
Kunne tenke meg å gå ned litt, eller iallefall holde vekta ei lita stund... men hvordan gjør jeg det??? Kan jeg gå ned iallefall et par kg uten at det er skadelig for barnet, ved bare å leve sunt...???
Tenker å spise normalt... men mest mulig sunt, og lite fett og sukker.
Caroline's mamma
01-09-2006, 14:07
Man skal ikke slanke seg når man er gravid.
Det man kan gjøre er å kutte ut godisen og være mye i bevegelse.
I forrige svangerskap gikk jeg opp 30 kg (10 kg i vann).
Nå har jeg kun gått opp maks 6 kg hittil.
Forskjellen er at jeg er ute å rører på meg og spiser mindre godis.
Hvorfor skal du ned i kg?
Må da være bedre å fokusere på et godt kosthold med mindre sukker.
Det er helt ok å gå litt ned i vekt når man er gravid, hvis man har litt å gå på fra før. Men det er ikke ok å slanke seg aktivt! Det man bør gjøre er spise sunt og variert, kutte godis, bevege på seg osv. Barnet er førsteprioritet i kroppen din nå, og får det den skal ha av næring. Det vil helt klart være en foprdel for barnet ditt at du har et sunt kosthold, og at du trimmer litt. Men det bør, som sagt, ikke være aktiv slanking, bare en sunn livsstil. :)
Jeg gikk opp 14 kilo sist, og mye av det var vann. Jeg gikk kun ned 8 av de kiloene etter fødsel, resten satt som støpt. Denne gangern har jeg hatt et helt annet svangerskap, har ikke følt sor usunn mat eller godteri, og "dillene" mine har vært på fisk, frukt og grønnsaker (:dåne: ). Dette har resultert i at jeg nå, straks 28 uker på vei, kun har gått opp 5,5 kg. Jeg er superfornøyd med det, og håper mine sunne lyster fortsetter til slutten. :glis:
Maggie81
04-09-2006, 14:10
Jeg ville diskutert dette med lege eller jordmor.
Men det er som de andre sier, viktig å holde seg i aktivitet og unngå sukker og tomme kalorier. Kjempe fint å trene styrke å sykle under svangerskapet, det har jeg gjort til jeg var 37 uker på vei.
Håper du slipper unødvendige kiloer i dette svangerskapet.
Hvorfor skal du ned i kg?
Må da være bedre å fokusere på et godt kosthold med mindre sukker.
Da går man jo ned i vekt....
Det er ikke farlig å gå ned i vekt når man er grvid hvis det kommer av sunnere kosthold og mer aktivitet, som turer o.l
Da går man jo ned i vekt....
Det er ikke farlig å gå ned i vekt når man er grvid hvis det kommer av sunnere kosthold og mer aktivitet, som turer o.l
Nei, det er ikke farlig å gå ned i vekt hvis man er sterkt overvektig. Dessuten går man ikke automatisk ned i vekt gjennom et helt svangerskap ved å spise sunt og droppe litt sukker.
Dessuten går man ikke automatisk ned i vekt gjennom et helt svangerskap ved å spise sunt og droppe litt sukker.
Nei, det tenkte jeg og på :himle:
Ved å spise "vanlig" (sunt, lite sukker) skaffer man seg et godt og sunt kosthold uten mye endringer i blodsukkeret. Man går ikke nødvendigvis ned i vekt (alt etter hvordan utgangspunkt du har).
Ellers slenger jeg meg på det de andre sier at det er unødvendig å gå NED i svangerskapet, du kan heller unngå å gå opp så mye mere enn det du nødvendigvis må (babyen veier jo en del, fostervann etc).
Lykke til! :)
Jeg som er sykelig overvektig bør gå ned i vekt frem til jeg er ca halvveis og deretter bør vekta stå stille/gå bare litt opp i følge min lege, Vektreduksjonen må selvsagt gjøres på en veldig fornuftig måte, ingen pulverkurer el.l, men normalt, sunt kosthold og trening. Normalvektige/lett overvektige bør ikke slanke seg, men om man med et sunt kosthold og trening går litt ned i vekt er ikke det farlig.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.