PDA

Vis full versjon : Keisersnitt og fødested

blesha
29-08-2002, 12:56
Jeg lurer på om det er noen her som har hatt planlagt keisersnitt. Har intens fødselsangst, og det heller mot keisersnitt nå. Trenger å få høre noen positive ting om det også, ikke bare de skrekkhistoriene jeg så ofte har kommet over når jeg har søkt på nettet etter informasjon. Skal til samtale hos jordmor på sykehuset, hun har spesialisert seg i fødselsangst.

Jeg har fødeplass på SiA/A-hus. Flere som skal dit?

-Blésha

Struttemagen
29-08-2002, 15:33
Ville bare gi deg en stoooor :stakar: !
Skal selv føde på Sia/Ahus, men på den "gammeldagse måten.."

Har derfor liten erfaring med planlagte keisersnitt.
Det eneste jeg vet er at det er naturlig å være redd!
Dette blir jo det største, mest fantastiske, mest utrolige vi har vært med på noen gang!
Det er ukjent, og hva er vel mere menneskelig enn å frykte nettopp det ukjente?!:???:

Men, fødselsangst ligger jo mye dypere enn dette, så det blir vel noe annet for deg?
Snakk med jordmor du, finn ut hva som er best for deg!
Lytt til kroppen din og følelsene dine:)

Ikke la noen andre fortelle deg hva du skal føle, det er det bare du som kan bestemme!!

Ps. Har en nær veninnde som skal gjennomføre planlagt keisersnitt til uken. Skal gi deg nærmere rapport når jeg får hennes versjon!:D

Varme klemmer fra Struttemagen, 27+0:findag:

Noni
31-08-2002, 03:12
Heisann

Henger meg på "Struttemagen" og sender deg en stor og god:klem:
Og jeg er helt enig i at du bør prate med jordmor om dette for det er ikke godt å være redd.

Jeg har dessverre ikke det du spør etter, nemlig erfaring med planlagt keisersnitt, men min egen historie er ihvertfall slik:

Min historie med førstemann var lik din, jeg gruet meg fryktelig til fødselen og alles taler om hvor mange som hadde født før meg osv. prellet av som vann på gåsa, er man redd så er man redd og det er ikke godt:(
Var i prat med leger på sykehuset, men de var ikke så villige til å gjennomføre keisersnitt og det endte med at jeg ikke fikk velge selv, de så det fra medisinsk synspunkt og det fantes ingen gode grunner rent medisinsk for at ikke en normal fødsel ville gå bra (ikke det jeg ville høre men.....)
Når fødselen til slutt satt i gang (etter 4 falske alarmer) forsvant redselen helt og jeg "glemte" alt som het keisersnitt og fødselsangst, jeg konsentrerte meg fullt og helt i nuet og selvom det gjorde vondt føltes det helt riktig å la kroppen min og babyen samarbeide i denne siste reisen av svangerskapet.
Jeg er kjempe glad for at jeg ikke fikk keisersnitt, og jeg fødte igjen 4 år senere helt uten angst og er overhode ikke redd denne gangen heller.

Jeg har to venninder som begge har født både normalt og ved keisersnitt (ikke selvvalgt) og begge sier de foretrakk normal fødsel.

Lykke til;)

:vink: Noni og :baby: Bitteliten (28+5)