Vis full versjon : Jernlager
silkepels
08-09-2006, 12:32
Skrev nylig en annen tråd her om min ekstreme tretthet. Ringte forøvrig legesekretæren hos legen min ista, og jernlageret mitt i uke 9 var på 49 (skal visst ligge mellom 20 og 200). Det var ikke på det laveste, som hun sa, men likevel ganske lavt. Hun skulle sørge for at vi tok en ny prøve på timen jeg har til mandag.
Hva hvis jernlageret mitt da er like mye eller har bedret seg? Hvorfor er jeg så sykelig trøtt da?
Noen som har noen andre forslag?
scmiscmi
08-09-2006, 21:25
Kan hende du blir trøtt av svangerskapet rett og slett. Blod trykket da, er det lavt? da blir en trøtt også. Eller lite B12. Stoff skiftet?
Jeg har jern lager på 6 jeg da.... Og er SYKT trøtt :gjesp: og er rett og slett dårlig form. Verden går veldig runt for tiden.. he he. :svimmel: uvel, tungpustet, nummen i ansiktet og mye hodepine.
Er du trøtt eller har du andre symptomer også? Kan jo hende jernlageret ditt har synket mer. Har jo godt en stund siden du målte sist. Får håpe du finner ut av det. Du får hvile deg og sove, er lurt det. Kanjse du trenger det.
Du får passe på deg selv :klem:
Hvordan er pulsen deres? Leste ett sted at pulsen kunne øke ved jernmangel, men er usikker. Jeg er nemlig plaget med høy puls? Har dere målt den?
silkepels
09-09-2006, 18:38
min puls er som vanlig. rundt ca 65
scmiscmi
11-09-2006, 09:16
Har ikke målt den jeg. Skal til legen i dag.
Lille nurket
11-09-2006, 11:00
Mitt jernlager er på 9 og jeg er også trøtt og har endel hodepine. Tar Duroferron tbl.
Pulsen min er som vanlig.
silkepels
11-09-2006, 15:17
tok prøver idag, får vel svar om noen dager :)
May Lise
17-09-2006, 02:02
Du ma sjekke B12 som tidligere er nevnt her. Under begge mine foregående svangerskap måtte jeg ha påfyll av dette. Jeg hadde så lav blodprosent en periode med førstemann at legen begynte å bli bekymret i forhold til fødselen. Heldigvis tok det seg opp like før pga B12 tilførsel. Jeg hadde kombinert med lavt blodtrykk, så det var ikke mye med meg en periode, ble svimmel bare jeg skulle prate....
Caroline's mamma
17-09-2006, 02:11
Skrev nylig en annen tråd her om min ekstreme tretthet. Ringte forøvrig legesekretæren hos legen min ista, og jernlageret mitt i uke 9 var på 49 (skal visst ligge mellom 20 og 200). Det var ikke på det laveste, som hun sa, men likevel ganske lavt. Hun skulle sørge for at vi tok en ny prøve på timen jeg har til mandag.
Hva hvis jernlageret mitt da er like mye eller har bedret seg? Hvorfor er jeg så sykelig trøtt da?
Noen som har noen andre forslag?
Hvordan sjekker de jernlageret når du har kommet så langt i svangerskapet?
Fikk beskjed av legen min at han ikke kan sjekke ferratin min nå, det er for seint når jeg har kommet så langt.
silkepels
17-09-2006, 12:11
caroline's mamma: legen tok bare en blodprøve hvor dette blir analysert på lik linje med blodprøven som ble tatt tidlig i sv.skapet. skjønner ikke at legen din kan si at dette er for sent???? :vetikke:
Lille nurket
17-09-2006, 14:07
Fikk beskjed av legen min at han ikke kan sjekke ferratin min nå, det er for seint når jeg har kommet så langt.
Vet ikke jeg, men fikk beskjed av legen min om at de bare sjekker dette en gang ila svangerskapet. Jeg spurte nemlig sist gang om han kunne ta en kontroll for å se om jeg hadde kommet noe høyere i verdi etter å ha tatt jerntbl en stund.
Hadde jernlager på 43 (S-Ferritin) da jeg fikk sjekket dette helt i starten av svangerskapet. Er også veldig trøtt og sliten, men jeg har i tillegg litt høyt blodtrykk (aner ikke om det har noe å si).
Sier som May Lise at du bør få sjekka B12 også
Tror det går greit å måle jernlageret/ferritin når som helst, men det vanlige er å gjøre det tidlig i svangerskapet før uke 15. På denne tiden har man erfaring med hvor stort jernlageret bør være iforhold til om det er behov for jerntilskudd i løpet av graviditeten.
Serum-Ferritin er et såkalt akuttfaseprotein, på samme måte som CRP. Dersom man har en liten infeksjon i kroppen når man tar blodprøven, kan resultatet bli kunstig høyt. Altså kan man reelt sett ha mye lavere jernlager enn prøver viser.
Mener å ha lest at jernlageret ikke kan måles et stykke ut i svangerskapet, siden det også da ofte er kunstig høyt og dermed ikke gir et riktig bilde. Klarer ikke å finne igjen hvor jeg leste det, så dette kan jeg dog ikke si sikkert.
Caroline's mamma
21-09-2006, 01:28
caroline's mamma: legen tok bare en blodprøve hvor dette blir analysert på lik linje med blodprøven som ble tatt tidlig i sv.skapet. skjønner ikke at legen din kan si at dette er for sent???? :vetikke:
Legen min er ikke helt til å skjønne seg på.... :gruble: :stønn:
Kan være en av grunnene til at jeg valgte jordmor denne gangen.
Mener å ha lest at jernlageret ikke kan måles et stykke ut i svangerskapet, siden det også da ofte er kunstig høyt og dermed ikke gir et riktig bilde. Klarer ikke å finne igjen hvor jeg leste det, så dette kan jeg dog ikke si sikkert.
Dette har jeg også blitt fortalt. Det har visstnok ingen hensikt å måle det senere i svangerskapet, for man kan ikke stole på tallene man får. Det kan jo også føre til at man tar jern unødvendig, og det er heller ikke bra.
En annen ting er at dersom man ikke har høyere jernlager enn 6 så kvalifiserer man vel nesten til blodoverføring? Jeg trodde dette begynte å bli farlig lavt?
Dette har jeg også blitt fortalt. Det har visstnok ingen hensikt å måle det senere i svangerskapet, for man kan ikke stole på tallene man får. Det kan jo også føre til at man tar jern unødvendig, og det er heller ikke bra.
En annen ting er at dersom man ikke har høyere jernlager enn 6 så kvalifiserer man vel nesten til blodoverføring? Jeg trodde dette begynte å bli farlig lavt?Faren ligger nok ikke i at man kan ta for mye jern, for jernlageret kan aldri måles kunstig lavt - måles nivået til 12, så er det i alle fall ikke over 12. Det er visstnok bare veldig vanlig at nivået er kunstig høyt utover i svangerskapet, og at man ikke kan si klart ja eller nei på jerntilskudd ut fra en slik prøve. Man må ta andre faktorer i betraktning, som tretthet og blodprosent, og evt. avgjøre om symptomene kan tyde på noe annet enn lavt jernlager (f.eks. mangel på B12 som nevnt over).
Det er ikke jernlageret man tar utgangspunkt i når det avgjøres om man trenger blodoverføring eller ikke, det er blodtap og blodprosent. Jernlageret bygges opp og brukes opp over tid, og det er ikke kritisk selv om det er lavt. Det er dersom blodprosenten faller under et visst nivå at man må vurdere blodoverføring, men også her opplever man at mange gravide er oppegående på nivåer som folk flest ville ramla i bakken av.
Aaahh, takk for oppklaring Tossi! :jupp:
silkepels
21-09-2006, 19:26
tossi, hvis jernlageret sent i svangerskapet er kunstig høyt, vil det da altså si at mitt resultat på 23 egentlig er kunstig høyt??? og at det egentlig ville ha vært veldig mye lavere??? hvis det er tilfelle, er det i allefall ikke noe rart at jeg er trøtt og sliten.
tror ikke legen krysset av for b12, men stoffskiftet (TS4) mitt var i allefall lavt, mens det andre hormonet ikke var veldig høyt, noe som visstnok tilsa at det lave stoffskiftet skyldtes svangerskapet, og ikke noe jeg hadde i utgangspunktet. har derfor måttet starte med levaxin også....
pluss at dette stoffskifte-greiene skal følges opp da. (men hva betyr det? i løpet av sv.skapet eller også etter fødsel??)
tossi, hvis jernlageret sent i svangerskapet er kunstig høyt, vil det da altså si at mitt resultat på 23 egentlig er kunstig høyt??? og at det egentlig ville ha vært veldig mye lavere??? hvis det er tilfelle, er det i allefall ikke noe rart at jeg er trøtt og sliten.
tror ikke legen krysset av for b12, men stoffskiftet (TS4) mitt var i allefall lavt, mens det andre hormonet ikke var veldig høyt, noe som visstnok tilsa at det lave stoffskiftet skyldtes svangerskapet, og ikke noe jeg hadde i utgangspunktet. har derfor måttet starte med levaxin også....
pluss at dette stoffskifte-greiene skal følges opp da. (men hva betyr det? i løpet av sv.skapet eller også etter fødsel??)
Jernlageret sent i svangerskapet kan være kunstig høyt, så det er ikke sikkert at du har lavere jernlager enn 23. Det er forsåvidt noe lavt, men likevel et greit tall - hvorvidt du bør spise jern eller ikke kommer an på blodprosenten din. Tidligere anbefalte man rutinemessig jerntilskudd dersom jernlageret lå under 60 i 2. trimester, men dette har man gått bort fra i de nye retningslinjene - nå skal man ha en mer individuell vurdering, basert på allmenntilstand og blodprosent.
Med lavt stoffskifte kan det jo godt hende at det er dette som er årsak til trettheten, og ikke jernmangel. Jeg antar det var TSH som var lavt? Det skal jo være lavt, så vidt jeg vet (helst mellom 0,5-1,5 under svangerskap). Svangerskap øker forøvrig risikoen for å utvikle hypotyreose, og tilstanden vedvarer ofte i opptil et halvår etter fødselen. Som oftest normaliserer det seg igjen etter det, men for noen blir tilstanden permanent. Så jeg vil absolutt regne med at du blir fulgt opp (en periode) også etter svangerskapet.
B12 mangel kan føre til blodmangel/ anemi og gir samme symptomer som jernmangel. Jeg ville bedt legen sjekke det.
Jeg har både jern- og B12 mangelanemi. Hvis ikke jeg tar Duroferon og Triobe/ evt. B12- injeksjoner, blir jeg anemisk og veldig trøtt. Jeg blir så kraftløs at jeg nesten ikke orker å bevege meg eller å holde øynene oppe.
Det var jeg som sa til legen at jeg ønsket å sjekke B12. Han tenkte ikke på det. Men så er jeg arvelig disponert for å få det. Flere i familien min har det. Selv om vi spiser nok B12, vil kroppen aldri klare å ta opp nok. Jeg merket stor forskjell etter at jeg begynte med injeksjoner og en spesiell type tilskudd som kroppen min tar opp.
Selv om du kanskje ikke er arvelig disponert for B12 mangel, så ville jeg pga trøttheten sjekket det.
Det er noen som er ekstremt trøtte hele svangerskapet, selv om de ikke har mangel på noe. Det trenger ikke å være anemi. Men jeg forstår godt at du vil sjekke det ut.
silkepels
21-09-2006, 23:28
skal nevne det for legen neste time 9. okt :)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.