PDA

Vis full versjon : Klippe navlestrengen

Lottebine
10-09-2006, 21:18
bare lurer om pappen får lov og klippe navlestrengen under planlagte keisersnitt??

Nogen som vet?????

Vis det blir ks på meg som det ligge nå ønsker jeg han skal klippe, han gjorde det med storesøster som kom vaginalt.

*kattungen*
10-09-2006, 21:47

Mata Hari
15-09-2006, 01:52
Du kansikkert spørre, men det er veldig mange mennesker inne på salen under et KS. De vurderer det sikkert opp mot infeksjonsfare o.l. Pappaen blir vel sittende på samme side som deg av skjermbrettet, så hvis de må klippe den før de legger babyen til deg er det ikke så sikkert. De tar nemlig ut hele livmora under KS for å forhindre så mye blødninger som mulig, og det er vel ikke så hyggelig å se for pappaen om han ikke er spesielt hardfør.
Mannen er på jobb akkurat nå, så jeg får ikke spurt han heller.

Tossi
15-09-2006, 02:46
Legene må forløse barnet helt, noe som innebærer at også navlestrengen klippes. Den klippes imidlertid sånn at den blir ganske lang, og deretter undersøkes barnet av barnelegen. Da kan far få lov til å klippe navlestrengen ned til riktig lengde om han ønsker.

Så svaret er altså at far får klippe navlestrengen også ved keisersnitt, men på en mer symbolsk måte enn ved vaginal fødsel.

Lottebine
15-09-2006, 16:08
tusinde takk for svar jenter.

Evah
27-09-2006, 22:19
:mann: fikk klippe begge gangene.
Første var hastesnitt, andre var planlagt.

Om det var slik Tossi sier, eller om morkaken var med på "slep" vet jeg ikke.