PDA

Vis full versjon : Salisylsyre mot fotvorte

Barneglede
12-09-2006, 23:39
Har vært på apoteket å kjøpt Scholl vorteplaster. I bruksanvisningen står det at man skal unngå produktet under graviditet., med mindre det er foreskrevet av lege.
Noen som vet noe om årsaken?

Tossi
13-09-2006, 00:38
Jeg antar det er fordi salisylsyre er et NSAID som helst ikke skal benyttes under prøving/graviditet. Dette pga. fare for f.eks. nyreskader, prematur lukking av ductus arteriosus og økt blødningsfare.

Innholdet av salisylsyre i dette produktet er dog svært lavt og burde ikke medføre noen risiko. Verucid inneholder også salisylsyre, og det er i legemiddelhåndboka ikke nevnt kontraindikasjon på graviditet.

Vil likevel anbefale at du hører med lege for å være sikker. :-)

Elinblu
13-09-2006, 11:07
Jeg har vært borti litt av det samme problemet ved et middel mot liktorner (fra Compeed). Har en liktorn eller ett eller annet som gjør meg helt gal! Jeg har gangsperre nok pga bekken og rygg om jeg ikke skal få det pga selve foten i tillegg. Ble til slutt så desperat at jeg lot salisylsyre være salisylsyre og klæsjet på plasteret. I et anfall av angst tok jeg det imidlertid av allerede etter én dag - det skulle egentlig sitte på i to. Problemet er ikke løst. :mumle:

Tror, som Tossi, at mengden av medisiner i disse preparatene må være minimal. Det beste er jo sikkert å unngå dem helt og holdent, men jeg tror neppe de kan gjøre noen skade.

Barneglede
13-09-2006, 23:45
Takk for svar, damer! Skal til legen i morgen, får spørre han for sikkerhets skyld. Oppdaget først i går kveld, at jeg har brukt en gele mot uren hud som inneholder salisylsyre....i to mnd:stønn:Det er vel som dere sier, liten mengde i disse produktene. Ellers så kan jeg ikke fri meg fra tanken om at dere ser for dere en pjuskete, gravid kvinne med masse kviser og vorter på bena:rødme: Lekkert!

Elinblu
13-09-2006, 23:55
Ellers så kan jeg ikke fri meg fra tanken om at dere ser for dere en pjuskete, gravid kvinne med masse kviser og vorter på bena:rødme: Lekkert!
:klem: ...i så fall har du jo et motstykke med liktorner her. Det er vel heller ikke kjent som noe stort fysisk fortrinn. Og jaggu har ikke jeg brukt en form for slik gelé også, dog uten å konsultere innholdsfortegnelsen. :flau:

Shelly
14-09-2006, 00:13
Jeg kjøpte også disse plasterene, og man kan visst ikke bruke de når en ammer en gang :sukk:

Tossi
14-09-2006, 00:40
Jeg kjøpte også disse plasterene, og man kan visst ikke bruke de når en ammer en gang :sukk:
Dette kan jeg ikke helt forstå, og mener må være en overdreven forsiktighetsregel fra produsentens side :gruble:. Hva er mengdeinnholdet av salisylsyre i dette produktet?

Til sammenligning inneholder Verucid 110 mg salisylsyre pr. 1 gram, og dette produktet kan brukes både under graviditet og amming. Salisylsyre absorberes i liten grad gjennom hud, og man antar at lokal administrering (altså ikke oralt) ikke vil ha innvirkning på foster/spedbarn (link (http://64.233.183.104/search?q=cache:AZYs0bZnjjoJ:www.legemiddelsiden.no/filer/spc/VerucidgelSPCnn990803Approved.doc+verucid+amming&hl=no&gl=no&ct=clnk&cd=2)).

Elinblu
14-09-2006, 00:45
Dette kan jeg ikke helt forstå, og mener må være en overdreven forsiktighetsregel fra produsentens side :gruble:.
Det samme tenkte jeg - det virker litt "amerikansk", det hele.

Barneglede
17-09-2006, 01:10
Det står i pakningsvedlegget at det aktive puktet i plasteret inneholder 40% salisylsyre. Og disse aktive punktene er jo ikke større enn, ja la oss si; en vorte:humre:

Legen mente det var helt ufarlig å bruke plasteret. (Fikk inntrykk av at han syntes det var "amerikanske tilstander" også).

Så nå skal vortene vekk!