PDA

Vis full versjon : Føde i utlandet

Leonora
29-01-2003, 19:03
Jeg har et dilemma. Hittil har ingen klart å svare tydelig på mine spørsmål, så jeg prøver her - og skriver problemet så punktlig og oversiktlig som jeg bare kan. Om du vet NOE som helst, håper jeg du bare gir et aldri så lite vink.

- Jeg er midlertidig bosatt i Hellas. Samboeren min jobber her (han er norsk), og ettersom vi er gravid, flyttet jeg her sammen med ham.

- Jeg er folkeregistrert hjemme i Norge, som betyr at jeg fremdeles står som medlem av norsk folketrygd. Ettersom jeg ikke skal bo i Hellas for evig, og fordi jeg skal ha rett til engangsstønad ved fødsel, har jeg valgt å bli stående som bosatt på min hjemmeadresse i Norge.

- Offentlige leger og sykehus i Hellas har dårlig standard, som oftest langt under standarden hjemme i Norge. Staten har ikke mulighet til å sjekke alle sykehus og praksiser etter det jeg ble fortalt, og vi er derfor rådet til å unngå alt som heter offentlig helsetjeneste. Vi går til en privat lege, og betaler disse kostnadene av egen lomme. Det går greit, selv om det koster en del.

- Dilemma: for at jeg skal få ha "min lege" til å ta imot babyen, må jeg på privat sykehus som han har avtale med. Dette VIL jeg.
(Om jeg legges inn på offentlig sykehus og det skjer komplikasjoner, er jeg i større fare enn jeg trenger å være, men dessverre så er ikke kravene til legen så store her som i Norge. Offentlig helsetjeneste er de fattiges tjeneste, og sykehusene får ikke så mye støtte som de bør - slik de gjør hjemme i Norge.)

- Dilemma: en fødsel koster. I Norge betales hver fødsel, og hvert svangerskaps legekontroller, av staten. Slik er det ikke her. En fødsel på et ok sykehus (dvs. ikke av de dyreste) koster ca. 20 000 NOK. Det tror jeg ikke at jeg har råd til.

- Spørsmål: Ingen forsikring dekker forøvrig svangerskap eller fødsel, med mindre det skjer noe akutt eller skade. Finnes det noen regler for hvilken støtte en har rett på ved fødsel i utlandet, dersom man står under norsk folketrygd?

nasse nøff
29-01-2003, 23:02
Trygdeetaten har en del informasjon lagt ut på sine hjemmesider:
http://www.trygdeetaten.no Ellers så ville jeg ha prøvd å kontakte trygdekontoret her i Norge, eller få noen til å hjelpe deg med det.

Lykke til! :D

charlie
30-01-2003, 11:57
...fordi Hellas er et EØS-land har du jo krav på off. helsestell som andre innbyggere i Hellas. da ville jeg ikke tro det var noe mer å hente ifht. innleggelse o.l.?

for det er vel antakelig det andre i hellas også gjør; de kjøper seg en bedre tjeneste enn det offentlige kan tilby.

du skulle ikke rett og slett komme hjem og føde, da - det gjorde en venninne av meg, og hun angret ikke....

Leonora
12-02-2003, 19:03
Har sjekket litt, både med den norske ambassaden her, legen min her og trygdekontoret i hjemmekommunen min + min manns kommune ... alle hadde ulikt til svar, og for å slippe å stresse mer med det, har jeg bestemt meg for å føde hjemme i Norge. Det var litt befriende å bestemme seg for det; da er jeg iallfall sikker på hvordan ting blir gjort. Eneste minus er hvis jeg går over tiden, så får ikke mannen min være med på fødselen - han får maks 2 uker fri, så må han tilbake til Hellas på jobb ... så håper baby kommer på rett dato. :p