PDA

Vis full versjon : Bihulevondt?

Elinblu
19-09-2006, 10:19
Ble forkjøla i forrige uke, og siden i går natt har jeg hatt fryktelig vondt inni huet under venstre øye. Har innbilt meg at det må være noe bihulegreier, men tror aldri jeg har hatt det før, så jeg er ikke sikker. Jeg er egentlig ikke spesielt tett. Smertene sitter hovedsakelig i kinnet, men jeg kjenner det også helt opp mot tinningen, og i dag er det også vondt i tenna/kjeven når jeg tygger. Hadde grusomt vondt i natt og måtte ta to paracet for å få sove igjen. På den samme siden har jeg ei visdomstann som har kommet halvveis ut; har også lurt på om smertene kan ha noe med den å gjøre. Hva tror dere - kan det være tilløp til bihulebetennelse jeg har? I så fall er det vel lite å gjøre med, eller hur? Pga ørlite høyere blodtrykk fikk beskjed på forrige kontroll om å være på vakt mot hodepine, men den typiske svangerskapsforgiftningshodepinen arter seg vel ikke slik?

Dolliemor
19-09-2006, 10:28
Det er vanskelig å si, for jeg hadde sånne smerter som du beskriver når jeg hadde bihulebetennelse (det var faktisk under og etter fødsel med Lillebror).
Mannen trodde han hadde bihulebetennelse og var faktisk til lege og fikk to penicillinkurer, men det viste seg å være visdomstann.

Aner ikke hvordan svangerskapsforgifnings-hodepine arter seg, men for meg høres det ut som det er noe bihulegreier (eller visdomstanna). Men, jeg er jo ikke lege så er du i tvil eller bekymret så ring legen! ;)

haribobilen
19-09-2006, 10:37
Høres ut som bihulebetennelse. Man kjenner det ofte igjen om man banker litt på kinnene, for det gjør vondt, samt om man bøyer seg fremover vil man ofte merke at det svir som bare det i bihulene.
Jeg fikk bihulebetennelse ifm med betennelse i visdomstann så kan jo godt hende at det henger sammen på en måte!

God bedring i alle fall, håper du blir bra fort :jupp:

Elinblu
19-09-2006, 14:20
Tusen takk for svar, damer! Jeg har kreket meg på jobb, men kjenner at jeg synes livet suger akkurat nå. I grunnen håper jeg jo at dette bare er bihulene og ikke har noe med visdomstanna å gjøre, men man kan jo lure på om det faktisk kan smitte over. :gruble: De to paracetene jeg tok i natt var en velsignelse - lurer på om jeg ikke må ty til noen flere. Vil jo helst ikke ta masse piller i svangerskapet, men det er flere måneder siden sist nå. Hvor mye tror dere man kan ta? Vi skal passe niesa mi etter jobb, og jeg ser litt mørkt på å skulle være engasjert og tilstedeværende tante i denne tilstanden. Har ikke feber, da - tror jeg.

Pluttelutte
19-09-2006, 15:57
Hørtes ikke noe godt ut! Har ingen egen erfaring med bihulebetennelse, vet bare at det skal være j*** vondt! Du kan trygt ta Paracet. Jeg hadde en ekstrem hodepine for noen uker siden og fikk "kjeft" av jordmor fordi jeg led meg gjennom den istedenfor å ta paracet.

God bedring!

Elinblu
19-09-2006, 21:03
Tusen takk, Pluttelutte! Jeg tok Paracet en sjelden gang da jeg hadde kronisk hodepine mellom uke 10 og 20 i svangerskapet. I dag ser det dessverre ut til at det ikke hjelper lenger. :sukk: De to tablettene jeg tok i 15-tida har ikke hatt merkbar effekt. Nå er det verst i tennene i venstre overkjeve, mens i går var det kinnbeinet som var ille. Min mor var behjelpelig med å fortelle om den gangen hun trodde hun hadde bihulebetennelse og det viste seg å være tannrotbetennelse med påfølgende rotfylling og hele pakka. Herlig trøst... Sitter nå og surfer etter beskrivelser på nettet og synes veldig synd på meg sjøl. :rødme: Blir det ikke bedre, må jeg prøve å få meg time hos lege eller tannlege i morgen. Synes det er rart at jeg ikke er tettere i "pappen" hvis det skal være bihulene. Skrekk og gru! :grøss:

xtina
20-09-2006, 09:55
Uff, hørtes ubehagelig ut Elinblu!
Jeg hadde hull i bakerste tann nede her i sommer, men klarte ikke lokalisere om det var oppe eller nede eller hvilken tann det egentlig var snakk om. Hadde vondt i hele øvre og nedre kjeve liksom. Hvis du ikke er blitt bedre burde du ta deg en tur til lege eller tannlege for å finne ut hva det er synes jeg:klemme:

Etter max dose paracet ringte jeg legevakt som ga meg privatnr til en tannlege... veldig festilig å måtte ringe han på mobilen midt under fotball EM(?) Men han stilte på kontoret halv tolv på natta og fiksa tanna mi!

Elinblu
20-09-2006, 10:01
Takk for gode ord, xtina. Dette blir bare verre og verre, så etter en ny nesten søvnløs natt blir det sykefravær fra jobb og jakt på lege og/eller tannlege i dag. Synes det er så ubehagelig å ta medisiner når jeg er gravid, men føler samtidig at jeg nesten ikke har noe valg. Huff, jeg pleier ikke å syte sånn, men dette er noe av det verste jeg har vært borti. Det blir ikke bedre av frykten for å måtte rotfylle eller trekke flere tenner og frykten for å skade babyen med evt. medisiner og bedøvelser. Det er tenna som er verst fortsatt, men kinnbeinet og tinningen henger fortsatt med.

:sukk:

xtina
20-09-2006, 10:04
Ja du får komme deg til lege tannlege med en gang, det blir nok ikke bedre av seg selv
Her er hva jeg fant om bihulebetennelse:

Sykdomstegn
Akutt bihulebetennelse forårsaket av bakterier: Plagene sitter vanligvis på den ene siden. Diagnosen er sannsynlig hvis du har minst tre av disse fire symptomene:

- Snørr som inneholder gult eller grønt slim (verk eller puss).
- Smerter i kjeven, spesielt når du tygger.
- Forverring av smertene når du bøyer deg forover og når du går.
- Smerter over den betente bihulen.

Hvis du bare har to av disse symptomene, er det usikkert om bihulebetennelsen skyldes bakterier. Med bare ett symptom til stede er bakteriell bihulebetennelse usannsynlig.

Akutt bihulebetennelse forårsaket av virus: Plagene varer kortere enn ved en bakterieinfeksjon, og det kommer ikke gult eller grønt snørr ut av nesen.

Manuela
20-09-2006, 10:16
Jeg har nettopp slitt med/ sliter med det samme. Er ennå ikke bra. Har begynt på apocillin nå, og håper det skal ta knekken på det hele. Synes jeg har vært forkjøla i snart 2 uker, og det er ikke deilig i tillegg til å være høygravid.

God bedring. Vet AKKURAT hvor kjipt det er :klem:

Elinblu
20-09-2006, 10:21
Takk for opplysninger, xtina, og for trøst, Manuela. Huff, jeg føler med deg, dette er pyton! Har du også vondt i tennene? Jeg er i grunnen ikke så tett, så jeg frykter at det er tenner og ikke bihuler som er roten til det onde her (bokstavelig talt).

:klem:

Manuela
20-09-2006, 11:21
Først var jeg forkjøla i 3-4 dager, så fikk jeg vondt i venstre kinn, som igjen spredde seg ned til kjeven. Det er først nå de siste dagene jeg har vært veldig tett, men jeg håper penicillinen tar knekken på det nå. Er leeeeeei :(

Elinblu
20-09-2006, 11:24
Først var jeg forkjøla i 3-4 dager, så fikk jeg vondt i venstre kinn, som igjen spredde seg ned til kjeven. Det er først nå de siste dagene jeg har vært veldig tett, men jeg håper penicillinen tar knekken på det nå. Er leeeeeei :(
:comfort: Det skjønner jeg veldig godt. Det høres ut til at forløpet er ganske likt - jeg var også forkjøla i 3-4 dager først, og så blusset det veldig opp og satte seg i venstre kinn før det forplantet seg ned til overkjeven. Selvfølgelig er både fastlegen og bedriftslegen min borte fra kontoret denne uka, så jeg vet ingen annen råd enn å dra på legevakta. Å, jeg haaater dette! :leiseg:

Wix
20-09-2006, 11:57
Jeg syns det høres litt ut som noe med en tann jeg. Men du får nesten ta en tur til legevakta ja. Bare å få det gjort så slipper du å grue mer til det! Håper de finner ut av det da og at det ikke er noe seriøse greier.

AnJo
20-09-2006, 12:24
Dette hørtes ikke godt ut Elinblu :klem:
Håper du får kommet deg til en lege i løpet av dagen!

Elinblu
20-09-2006, 16:15
Tusen takk for svar, Wix og AnJo. Jeg har vært på legevakta i dag. De var ikke 100 % sikre, men diagnosen ble bihulebetennelse. Det var visst vanlig at dette forplantet seg til tennene. En sykepleier beskrev det som så vondt at man fikk lyst til å rive ut alle tenna, og det er litt den følelsen jeg har. Har også snakket med tannlegen min på telefon, og han kunne fortelle at tannrøttene lå klint opptil bihulene. Så lenge det ikke er én tann som utmerker seg (og det er det ikke; det er 3-4 som gjør vondt), hadde han også mest tro på bihuleteorien. Han trodde dessuten at visdomstanna lå for langt unna til å ha noe med dette å gjøre, og det stemmer også med hvordan det føles. Har fått meg tannlegetime i morgen formiddag. Fram til i morgen kveld skal jeg prøve å klare meg med nesespray og paracet; legen anbefalte meg å vente litt med antibiotika pga svangerskapet. Har fått resept, da.

:hodepine:

Pluttelutte
21-09-2006, 16:00
Håper det gikk bra hos tannlegen og at du snart blir bedre! Det høres kjempevondt ut!! Fortsatt god bedring!

Tidl. bruker
21-09-2006, 21:21
Et godt råd til dere som sliter med bihulebetennelse, som jeg også gjorde i forrige svangerskap..
Kjøp JHP olje på helsekost(japansk peppermynteolje), kok opp litt vann, drypp i noen dråper JHP olje, sett deg over dampen og "sniff" inn. Bruk et håndkle over deg og kjelen så minst mulig damp forsvinner.
Da får dere åpnet godt opp og snørra renner... :jupp:
God bedring!

Smula
21-09-2006, 21:35
Dette høres helt klart ut som bihulebetennelse, synes jeg. Det er sånn mine bihulebetennelser har artet seg. I tillegg har jeg blitt svært overfølsom for lys når det har herjet som verst, så jeg har ligget i mørket og beveget minst mulig på hodet, fordi det har gjort så vondt. Men når du var hos legen, hamret han/hun på bihulene dine? Bihulene ligger som en slags brille rundt øynene, og ut mot tinningen. Det vil gjøre vondt å presse på bihulene, enten på ene eller andre/begge sidene.

Pass på å snyte deg godt og ofte. IKKE snufs gørra inn igjen, det setter seg i bihulene og tetter enda mer. Bruk gjerne litt nesespray også. Otrivin kan brukes for en kort periode, ellers så kan du jo bruke en saltvannsoppløsning, dersom du synes det hjelper. Ligg med hodet høyt. Mange tyr til damp, slik beskrevet i innlegg over her.

Håper virkelig du blir frisk snart, bihulebetennelse er virkelig noe av det verste, altså. Du har god grunn til å synes synd på deg selv. God bedring! :klemme:

Elinblu
21-09-2006, 22:03
Takk for lykkønskning, Pluttelutte - og for godt råd, Milea! Jeg har faktisk slike peppermyntedråper i huset. Pleide å ta noen dråper med det samme jeg merket tilløp til forkjølelse, men har ikke tort å gjøre det i graviditeten. Det som er litt rart, er at jeg ikke er spesielt tett og snørrete nå.

Takk for kyndig innspill, Smula! Nesten litt godt å høre at du har opplevd det på litt samme måte. Ja, legen hamret på bihulene mine, men heller ikke det var spesielt vondt, faktisk. Det er lit merkelig, egentlig. Har vært hos tannlegen i dag, uten å bli særlig klokere. Hun registrerte at tannkjøttet begynte å bli litt betent, særlig rundt den halve visdomstanna. Dette tror jeg startet først i går - det skjer jo iblant ved vanlige forkjølelser også. Fikk beskjed om å bruke et skyllemiddel som skal dempe betennelser. Ellers så hun ingenting galt på røntgenbildene av tennene, og det er jo en trøst. Jeg er mye bedre nå, men frykter at det atter skal blomstre opp igjen til natta. :nervøs: Etter en del fram og tilbake har jeg bestemt meg for ikke å begynne med penicillin i kveld. Får vurdere det på nytt i morgen tidlig.

:klemme:

Tidl. bruker
22-09-2006, 19:54
Takk for lykkønskning, Pluttelutte - og for godt råd, Milea! Jeg har faktisk slike peppermyntedråper i huset. Pleide å ta noen dråper med det samme jeg merket tilløp til forkjølelse, men har ikke tort å gjøre det i graviditeten. Det som er litt rart, er at jeg ikke er spesielt tett og snørrete nå.

Jeg forhørte meg på helsekosten og leste pakningsvedlegget, så det skal ikke gjøre noe å ta peppermyntedråper når man er gravid. Fikk iallefall jeg beskjed om.