PDA

Vis full versjon : Ekstrem kvalme

*Linda*
22-09-2006, 20:30
Jeg er sinnsykt kvalm..og spyr flere ganger om dagen...de sier jo at er man veldig kvalm så venter man jente...
Jeg har nå begynt å spøke om at det kanskje er 2 jenter....dere som har tvillinger....var dere veldig kvalme eller er dette helt tilfeldig?

Helenmor
22-09-2006, 20:46
Det der med at man venter jente når man er veldig plaget med kvalme er i allfall helt feil. Jeg har spydd flere ganger om dagen i 2 x 8 mnd og jeg har fått to gutter. Søstra mi har også vært kjempe kvalm x 2 og hun har en av hver.

Tussi jenta
25-09-2006, 14:28
Jeg har ekstrem svangerskapskvalme, hadde det med datteren min og har det nå.

Bare 1 barn. Fikk jente første gangen, nå vet vi ikke ennå, men har mest guttefølelse.

Smula
25-09-2006, 21:50
Jeg har hatt hyperemesis med begge barna (jente og gutt). Forskning på området sier at hyperemesis forekommer oftere i jentesvangerskap enn i guttesvangerskap, men det er ikke snakk om mange prosentene forskjell (mener å huske det var 52% med jenter og 48% med gutter). Hyperemesis er ikke en diagnose man får før man har passert de første 12 ukene. Før den tid er det helt normalt med oppkast. Dersom det ikke gir seg når man runder 12-14 uker blir det omtalt som "ekstremt".

mammamia1
26-09-2006, 11:34
Jeg har hatt hyperemesis med begge barna (jente og gutt). Forskning på området sier at hyperemesis forekommer oftere i jentesvangerskap enn i guttesvangerskap, men det er ikke snakk om mange prosentene forskjell (mener å huske det var 52% med jenter og 48% med gutter). Hyperemesis er ikke en diagnose man får før man har passert de første 12 ukene. Før den tid er det helt normalt med oppkast. Dersom det ikke gir seg når man runder 12-14 uker blir det omtalt som "ekstremt".

Man må ikke ha passert uke 12 for å få diagnose Hyperemesis. Jeg ble lagt inn på sykehus i uke 8 med denne diagnosen ( skulle til og med vært lagt inn tidligere hadde det ikke vært for at fastlegen min ikke hadde testutstyr som fungerte...) og i forrige svangerskap ble jeg dårlig fom. uke 5....
Ref. utdrag fra Helse Bergen sine nettsider:
"Ekstrem svangerskapskvalme er vedvarande kvalme og oppkast som fører med seg uttørking, forstyrring i saltballansen og tap i vekt på minst 5 % av kroppsvekta."

MaCheri
01-10-2006, 18:58
Dere andre som er så kvalme, er dere sykemeldt eller går dere på jobb som vanlig??

Er 6+4 idag og har vært kvalm i en uke. Denne helgen har jeg ikke fungert i det hele tatt mht kvalmen, og kasta opp også.. Kvalmen sette meg helt ut...

Vil ikke bli sykemeldt, da jeg kun er vikar! Men vet ikke om jeg takler å gå på jobb heller!! Det værste jeg vet er å spy.. og har en halvtimes kjøretur til jobben så bekymrer meg litt over kjøreturen også :gruble:

Nyperose
10-10-2006, 09:10
Dette er mitt svangerskap nr 3 og jeg har hatt 3 helt forskellige svangersap ang kvalmen. Første svangerskap var jeg kvalm i noen par uker, men kastet ikke opp. Fikk jente.
Andre svangerskap kastet jeg opp fra uke 7 til uke 16 og var vanvittig dårlig. Kom meg ikke ut av sengen på 6 uker. Det er det desidert jæv....jeg har vært med på i hele mitt liv. Fikk gutt.
I dette svangerskapet kaster jeg opp mindre en i forrige og er ikke i nærheten av å være så kvlam. Så det blir vel intetkjønn denne gangen da :glis: Tror da ikke noen på dette med å være kvalm og hvilket kjønn man får.

Jeg fikk diagnosen ekstrem svangerskapskvalme i uke 9 i mitt forrige svangerskap.

Du må selv føle om du orker å jobbe eller ikke når du er kvalm. Det kommer veldig an på hvilken jobb du har. Jeg har en stillesittende kontor jobb og har klart å være på jobb hele tiden. Kastet litt opp i vasken på kontoret og løpt til toalettet når jeg rekker det.

MaCheri
24-10-2006, 14:47
Jeg er enda kvalm, men har nå fått afipran av legen mot kvalmen. Tror den hjelper ganske bra, men har dager innimellom som gjør meg helt sengeliggende..

Har en kontorjobb, så er nok derfor jeg har klart å holde ut. En dag lå jeg faktisk på handicaptoalettet med pledd og vannflaske...

Men jeg holder ut!

Caroline's mamma
24-10-2006, 15:07
Var kvalm i hele forrige svangerskap, men spydde ikke så mye., fikk jente
Vært kvalm og spydd mye i dette svangerskapet og venter jente