PDA

Vis full versjon : Morkaka og røyking

Unregistered
30-01-2003, 14:13
Trenger ingen "kjefte-meldinger" for dette innlegger men konstruktive svar. Jeg er gravid i uke 30. Var røyker før svangerskapet startet og må innrømme at jeg ikke har klart å stumpe den helt. Det hender jeg tar meg en røyk innimellom. Aldri mer enn en hver dag.

Saken er at samoberen vet ingenting om dette. Han hadde blitt så skuffet og sint. Jeg har dårlig samvittighet nok fra før så ingen trenger å gi meg det. Det jeg lurer på er om dette er noe jeg kan få i trynet etter fødselen??? Er det noe de kan se ved å ta prøver av morkaken?? Vet ikke om de regelmessig tar prøver heller så lenge alt er bra??

Noen som vet noe om det. Har lovet meg selv å ikke ta en røyk til i resten av svangerskapet.

Skammer meg...

Monstra
30-01-2003, 14:17
Hvis de tar prøver av fostervann vet jeg at man kan finne spor av nikotin - hvor mye avhenger av hvor mye du har røyket... Man tar vanligvis ikke prøver av fostervannet så sjansen for at du blir tatt på fersken er nok svært liten.

Ut i fra hvor lite du røyker så kan nok ingen si at "DU har røyket!", skulle fosteret være mindre enn forventet eller tidlig utvikle astma og allergi så kan jo dette skje hos dem som IKKE røyker også...

Lykke til med å holde deg HELT unna den siste delen av svangerskapet!!! :) Du klarer det! :klapp:

Ruffen
30-01-2003, 15:05
De undersøker jo morkaken etter fødsel og jeg har hørt at røyking fører/kan føre til små infarkter i morkaken, som igjen fører til at fosteret får for lite oksygen. Jeg er ikke 100% sikker på dette altså, men hvis det er tilfelle så kan de se infarktene tror jeg. Men de kan vel ikke se hva de kommer av? Med forbehold om at jeg kan være heeelt på bærtur nå :)

Hvis du klarer å ikke ta en røyk resten av svangerskapet så skal du være stolt av deg selv! :klapp: Du klarer det hvis du vil, lykke til! :kidoki:

Tidligere Bruker
30-01-2003, 15:06
Et typisk tegn på at mor har røyket under svangerskapet, er at det er mye kalk i morkaka.

MEN, da jeg hadde født min eldste, så var det mye kalk i morkaka, og da spurte jordmor om jeg hadde røyket, og det hadde jeg IKKE. ;)

:mervink:

Monstra
30-01-2003, 15:39
Jeg og det hadde en del kalk med andremann - og da hadde jeg ikke røykt på over 2 år.... hadde nesten ikke vært borti sigarettrøyk i det hele tatt siden jeg var helt fanatisk da Remi var baby :bonk: :)

Annemor
30-01-2003, 19:34
Jeg røyket mellom 5-8 røyk om dagen da jeg gikk med førstemann. Var redd det ville vise utslag på morkaken, men iflg. jordmor på sykehuset, kunne ikke ungen ha hatt det bedre. Ingen forkalkninger eller noe, en venninne av meg røyket mellom 10-15 røyk om dagen og på hennes morkake hadde det oppstått noe forkalkninger. Men ungen er frisk og rask.

Det går nok bra, slapp av.

mayani
31-01-2003, 01:21
Da jeg var under utrdanning til og bli omsorgsarbeider, var vi på sykehuset på forskjellige avdelinger, og da på en fødeavdeling. Jormoren viste oss der en morkake til en røker og en morkake til en ikke røker. Forskjellen var stor. Morkaken til røkeren var full av hvitgråe flekker, mens den andre morkaken var frisk og mørkerød.

Men som de andre har erfaringer med, så viser det seg jo at det ikke trenger og vises i det hele tatt eller at det er pga røking for den del, men jeg ville nå bare dele den erfaringen.

Lykke til med:birth: og :baby:

magda
01-02-2003, 23:49
Tror det er forskjell på hva morkakene tåler... En vennine av meg klarte heller ikke å stumpe røyken når hun var gravid,å det viste vist veldig godt på morkaka:( Jeg har hørt at morkaka er uklar med sprengte blodkar i vist en har røykt i sv.skapet:???: Men jeg vet ikke. Var selv røyker før jeg ble gravid å vet det er vanskellig å slutte:bonk: Har kjempe "sug" til tider. Synest det er bra du bryr deg om det, det er nok av de som driter i det å røyker gjerne bare enda mer for de sier at alt snakk om røyking under sv.skapet bare provoserer :bonk:

Lykke til Magda og Alma
Termin 4.april:baby:

Børdy
02-02-2003, 16:17
Jeg røkte under svangerskapene med både nr en og to, og etter den andre fødselen så jordmor strengt på meg og sa: -Åja, du har røkt under graviditeten, for morkaka di er full av prikker!

Hun sa at man kunne telle antall røyk på prikkene i morkaka. (Ungen var stor og frisk og fin uansett.)

Men har aldri siden hørt om noen som har fått høre det samme, så jeg veit ikke jeg...

Berta28
04-02-2003, 02:28
Ei venninne av meg røyka som vanlig under begge svangerskapene. Men det var ikke synlig på morkaken og begge barna har det fint.

Jeg har dessverre ikke klart å legge fra meg røyken selv.... :leiseg: :leiseg: men prøver det jeg kan med å røyke minst mulig.

Lykke til videre, jeg synes du er flink jeg som har klart deg så bra!!!!!

TK90
24-02-2010, 14:28
Jeg vet dette er en gammel tråd, men kom bare oer den. Men sjekker JM morkaka for å se om man har røykt? Jeg røyker selv desverre, men er på god vei tl å slutte, røyker maks 2 til dagen nå, klarer meg ofte uten :) Men får man liksom kjeft hvis det er forkalkning på morkaka uanett om det var helt i begynnelsen av graviditeten man røykte?

Migica
24-02-2010, 14:52
Jeg vet dette er en gammel tråd, men kom bare oer den. Men sjekker JM morkaka for å se om man har røykt? Jeg røyker selv desverre, men er på god vei tl å slutte, røyker maks 2 til dagen nå, klarer meg ofte uten :) Men får man liksom kjeft hvis det er forkalkning på morkaka uanett om det var helt i begynnelsen av graviditeten man røykte?

Hun sjekker jo ikke for å eventuelt "ta" deg i røyking, men de sjekker den generelle tilstanden til morkaka. Om en har røkt i svangerskapet aå kan det av og til synes på den (infarkter og kalk osv). Men morkaka behøver ikke å ta skade av det i det hele tatt.

Caitlyn
24-02-2010, 15:21
Stå på! Det er bedre enn ikke noe å slutte nå :) :kryss: :lykke:

Sirkeline
24-02-2010, 15:38
TK90:

Morkaka sjekkes alltid etter fødselen for å se etter flere ulike ting.

Under min grunnutdanning fikk vi se på morkaker som tilhørte røykende kvinner og morkaker som tilhørte ikke røykende kvinner. Det vi så var nok til å avskrekke oss alle sammen og det var overhodet ikke vanskelig å se forskjell på morkakene. Morkakene til de røykende mødre var i mye dårligere forfatning med mange infarkter, en annen farge og størrelse.

Sjansen er mao stor for at jordmora di vil kunne se det på morkaka di siden den sjekkes etter å ha kommet ut både for å se hvordan barnet ditt har hatt det i magen og for å sjekke at alle hinnene er med så ikke hinnerester ligger igjen inni livmora.