Vis full versjon : Elefantføtter
silkepels
26-09-2006, 23:47
Dette med elefantføtter, er det "farlig"?
På siste svangerskapskontroll fikk jeg 3 på ødem.
Har prøvd alt som er: støttestrømper, eplecidereddikk, ligge med bena høyt osv osv. Ingenting hjelper.
I tillegg har jeg fått en åreknute (tror jeg) på innsiden av det ene kneet.
Er det noe jeg ikke har prøvd ut?
Er det farlig på noe vis å ha så hovne ben?
Større risiko for stygge åreknuter?
Er åreknuter i seg selv farlig?
Mange spørsmål, håper noen har svar :)
Du kan prøve å kutte ut saltet. Salt binder vannet i kroppen. Drikk masse vann. Pass på å få bevegelse i beina, om du sitter i ro lenge så bør du ha beina høyt, og forsøk om du kan vifte litt med tærne og "rulle" med føttene. Å sitte foran PCen er egentlig det verste du kan gjøre (dvs om du har stasjonær PC og må sitte med beina rett ned).
Farlig er det vel ikke, men det er jo ubehagelig, da. Jeg går for det meste uten sokker nå for tiden, fordi det er vondt å ha de på når jeg er så hoven. Ødem fører ikke til åreknuter, så vidt jeg vet, dette går mer på arvelig belastning. Jeg var MYE plaget med ødem sist svangerskap (og fikk total saltforbud), men har ikke så mye som en bitteliten åreknute.
Åreknuter i seg selv er ikke nødvendigvis farlig, men kan være ganske plagsomt og skjemmende. Noen er mer utsatt enn andre, og man kan også få operert disse om det blir for ille. Risikoen med åreknuter er at de kan utvikle seg til årebetennelse.
Skal du forebygge åreknuter er det mye av det samme som ved ødem. Sitt med beina høyt (høyere enn baken din), ikke ha det ene beinet over det andre (sitte med beina i kors),svømme, gå turer eller andre ting for å stimulere blodsirkulasjonen (det hjelper også muskel-venepumpen å føre blodet tilbake til hjertet lettere). Unngå stramme sokker og sko med høye hæler. Dusje beina i kaldt vann hjelper også. :)
Hei..
Ødem har jeg heldigvis ikke enda...
Ikke åreknuter heller..men jeg her hardt arvelig belastet tror jeg for mamma ser ikke ut nedover bena..hun har t.o.m operert i vår.
Men jordmor sa til meg at jeg kunne forebygge med støttestrømper som går helt opp hele benet..ikke bare opp til kneet, for de er så stramme at de stopper blodsirkulasjonen lenger opp i foten, og det tror jeg på når jeg ser det brune randen som blir neden for kneet når man tar dem av.
Disse lange støtte strømpene får man på bandasjist..der tar de visst mål og greier slik at man får akkurat rett strømpe.
Da jeg var i egypt for noen år tilbake hadde de en medisin som forebygger åreknuter..den er ikke tillat i norge for jeg har spurt. Legen ble i det heletatt sur når jeg nevnte det....fikk bare beskjed om å spise b vitaminer..
Men jeg kjøpte av disse i utlandet..tror de heter noe som Ruta C eller noe...er ikke noe farlig for jeg har sjekket dem på internett... bare at de ikke er lov i norge. Kan hende at jeg har berget så bra for at jeg har brukt dem før.
Men jeg er jo klar over at jeg kan enda få mange åreknuter før jeg er ferdig med dette da... er enda 2.5 mnd igjen:jupp:
Lykke til i allefall.
silkepels
27-09-2006, 18:29
takk for svar smula og jaan :)
når det gjelder arvelighet, kan det nok være noe i det, men mamma har ingen åreknuter. hun har heller ikke nevnt noe på at hun var så hoven i sine ben da hun var gravid med meg og min bror (begge vi ble født i desember)
salt spiser jeg veldig lite av, så der er det lite å kutte ned på
jobben min består i å snakke med mennesker og skrive rapport om dette etterpå. snakkingen skjer som regel i stående eller sittende, mens rapportskrivingen skjer i sittende. vanskelig for meg å sitte på annen måte enn jeg gjør når jeg skriver.... er for tiden 40% sykemeldt, men det er pga tretthet og ikke ødem da. får vel bare snakke med legen om det neste gang jeg er der
høyhælede sko har jeg ikke sett snurten av siden mai en gang :knegg: får så vidt skviset på meg et par slippers om dagen. gruer meg til vinteren og snøen kommer....
:)
Caroline's mamma
27-09-2006, 18:33
Jeg merket i dag at skoene mine presser:dåne:
Og jeg som skal ut i kveld, må ha på meg sandaler :stønn: .
Ja er man gravid så er man gravid...
Når man snakker om arvelighet så tenker man ikke kun på det nærmeste leddet (altså dine foreldre). Kanskje er din farmor plaget, eller noen som er enda lengre ut i slekta. ;)
Jeg har hørt at å kutte ned på sukkerinntaket kan hjelpe mot ødemer/vann i kroppen. Stemmer dette?
silkepels
27-09-2006, 19:11
elinblu: sukker? du mener ikke salt? salt binder jo vannet i kroppen, men har ikke hørt noe om at sukker binder vann? :hm:
elinblu: sukker? du mener ikke salt? salt binder jo vannet i kroppen, men har ikke hørt noe om at sukker binder vann? :hm:
Det er sukker jeg mener, ja. Tenker vel ikke at det binder vann, men kanskje det kan være en sammenheng på en annen måte? :vetikke: Det var ei venninne som sa dette til meg.
Jeg har hørt at å kutte ned på sukkerinntaket kan hjelpe mot ødemer/vann i kroppen. Stemmer dette?
Nå finnes det jo ulike typer sukker, og mye av maten vi spiser (korn, poteter etc) omdannes til sukker og gir oss det vi trenger av det. Overdreven bruk bør man unngå uansett. Sukker som farin, sirup o l. tilfører bare kroppen energi og ingen viktige næringsstoffer. Men om dette har noe med ødem å gjøre vet jeg sannelig ikke. Jeg kan ikke huske å ha hørt noe om dette under utdannelsen min heller, men det trenger jo ikke bety at det ikke stemmer.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.