PDA

Vis full versjon : Finnes det noe mot kynnere???

Emma:)
04-10-2006, 16:06
Jeg sliter så med masse kynnere.. Sist ble jeg sykemeldt fra uke 25 pga kynnere, men begynte å få dem allerede i uke 14....

Denne gangen kom de i uke 8-9 og har bare blitt verre og verre. Er sykemeldt allerede. Er nå i uke 13-14 og i går hadde jeg kynnere hele dagen. Måtte ligge helt strak på sofaen i flere timer før det gav seg utpå kvelden. I dag er jeg støl i hele magen.

Er forferdelig slitsomt å ha det sånn... Og det kommer vel bare til å bli verre... Ikke kan det være særlig bra å gå sånn heller. Finnes det noe som legen kan gi deg mot kynnere? Ble veldig bekymret i går når det ikke ville gi seg. Hadde kynnere fra 8-9 tiden om morgen til 19-tiden på kvelden.

Tar gjerne i mot tips!

Tossi
04-10-2006, 16:12
Bricanyl (astmamedisin) brukes ofte for å dempe sterke kynnere/rier, men det skal være veldig heftig og truende prematur fødsel før legene benytter dette virkemiddelet. Da må du i så fall til innvendig UL for å måle om livmorhalsen krymper som resultat av kynnerne.

Det eneste som til en viss grad hjelper utover dette, er hvile/sengeleie og at man i størst mulig grad unngår å ta på magen - har man lett reaktiv livmor kan berøring faktisk sette igang kynnere/rier.

Høres ikke behagelig ut når det er så voldsomt til kynneraktivitet, håper det bedrer seg :comfort: !

solstrålen
07-10-2006, 08:08
Jeg brukte bricanyl da jeg var gravid med kristian. Startet uke 21. Jeg ble så dårlig (svimmel, kvalm osv) at jeg droppet den da jeg var ca 30 uker. Etter den tid vente jeg meg rett og slett til kynnerene, selv om de var ubehagelig og vonde.

Kristian kom ikke før 4 dager etter fødsel. Det sies jo at denne medisinen utsetter fødsel, men ikke vet jeg. Denne gang skal jeg gjøre hva jeg kan for å unngå å begynne på den medisinen igjen. Jeg er sykemeldt og har fått beskjed om å ta alt med ro. Jeg har ikke lov å gå turer lenger enn 15 min, ikke kjøre lange bilturer, ikke vaske, støvsuge og osv. Nokså hjelpesløs med andre ord. Men hva gjør man ikke for å unngå for tidlig fødsel.

Viktigste trikset for å unngå kynnere for meg er å ikke stresse. Noe som ikke er så lett med en 3 åring i hus.

cappo
07-10-2006, 18:34
Tror nok senge/sofa leie er den beste medisinen mot kynnere.
Har selv blitt sykemeldt i uke 20 med storesnupp og nå med lillesnupp i uke 25.

Ikke lett med barn fra før av og ta det med ro, men nå må du være litt ego og passe på deg selv. La mannen ta seg av 3 åringen og gjøre alt husarbeid.
Ville også dratt til legen og bedt om ul undersøkelse for å sjekke livmorhalsen.

Jeg tok meg litt ut og ligger nå på obs på ulleval for overlekkasje.
Trodde aaaaaaaldri det skulle skje meg, men nå har jeg lært!

Hør på kroppen din og gjør mannen din oppmerksom på konsekvensene.

Håper det ikke utarter seg til noe mer!

07-10-2006, 20:17
Takk for svar!!

Sist var jeg på en del ekstra ul-er for å sjekke livmorhals. Ene gangen hadde den krympet 1 cm på 1 uke, og da var det rett før de la meg inn. Fikk streng beskjed om å holde meg helt i ro og det gjorde jeg. Det hjalp og på neste sjekk hadde livmorhalsen blitt litt lenger igjen.

Det som jeg synes er ekkelt er at jeg får så mange kraftige kynnere allerede. Og ikke gjør jeg mye på en dag heller. Er jo ikke 15 uker på vei engang. Og sykemeldt har jeg vært siden uke 11.... Prøver å ikke gjøre så mye. Merker jo når jeg må legge meg ned.

Har forresten ei jente på 16 mnd ikke 3 år....

cappo
07-10-2006, 22:42
Har forresten ei jente på 16 mnd ikke 3 år....

Sorry :rødme: blandet deg med en annen som er akkurat i samme situasjon men som har en 3 åring.....:rødme:

08-10-2006, 00:25
Sorry :rødme: blandet deg med en annen som er akkurat i samme situasjon men som har en 3 åring.....:rødme:

Det går så greit så. Du var ikke den eneste!

scmiscmi
08-10-2006, 00:33
hei

Lurer på om jeg leste her inne at magnesium kunne hjelpe. Men hør med jordmor,det er i hvertfall bra mot kramper i leggene...er jo en muskel det også.

Håper det går bra med deg. Har også en del kynnere,men ikke vonde da. Alltid hatt det i mine svangerskap. Men gikk 4 dager over termin med nr to. Og første mann kom 14 dager før.

Lykke til og ta det med ro.