PDA

Vis full versjon : Brystvorter folkens!

Elisemoren
08-10-2006, 20:21
Etter sist svangerskap hadde jeg problemer med ammingen.. Sønnen min ville ikke suge ordentlig og melkeproduksjonen kom sent i gang. Dermed ble det 3 måneder med blodige og såre brystvorter, hvilket igjen sørget for at ammetiden ikke alltid var like mye kos:trist2: Men morsmelkerstatningen overtok etter 3 måneder og da var puppene glad ;) Og det gikk fint:hyper:
Fikk aldri sluttet naturlig med ammingen da, det gikk så hakkvis, så resultatet er at puppene mine er blitt mer "hengete" enn de var før.. Håper denne kan rette det opp litt :)

Men denne gang vil jeg at alt skal gå som det skal. Melken er begynt å komme i det ene brystet men ikke i den andre. Er det et lurt triks jeg kan gjøre for å få melkeproduksjonen "på gli" før fødselen denne gang, så jeg er klar til bebbisen kommer?? massere kanskje?? Og for å forhindre altfor såre brystvorter, er det lurt å mykgjøre de i forveien med salver o.l?
Hva sier dere?? Flere som har hatt samme problem?

*Vendela*
09-10-2006, 12:34
:jupp: hadde akkurat samme problemet som deg. Ammingen gikk forsåvidt ganske greit, men ungen kunne streve leeenge før den fikk sygd seg fast, og da saug den så vanvittig hardt :stønn:

Jeg smurde på en salve som het Ugumentum (kjøpes på apotek), og den hjalp myyye! Uten den mellom hver amming vet jeg ikke hvor jeg hadde gjort av meg.. Brukte også ammeinnlegg av bomull, noe som hjalp litt mot "støyten" fra bh`n..

Hadde vonde brystvorter i ca 4 mnd.. var et slit, men var ganske deilig når jeg kunne amme uten at det gjorde vondt lenger..

Savner litt å amme jeg.. hehe.. selv om jeg husker at det var vanvittig deilig å slutte med det og..

Elisemoren
09-10-2006, 12:45
Jeg brukte Purelan 100, en lanolin salve, skikkelig feit. og den var super ;)
Men jeg vil gjerne forebygge såre brystvorter på forhånd denne gang.. Var det samme som med deg, når han først festet seg søg han så hardt at jeg hadde tårer i øynene, men det tok en del "feilfesting" før han klarte det og det slet ut brystvortene mine. Jeg savner de gangene han søg skikkelig, for da var det en glede å amme ;)

Jady
08-11-2006, 10:52
Jeg har et spørsmål om dette...
Fikk et tips om å herde brystvortene allerede nå. Dvs gni og knipe på dem så jeg blir vant til det og herder dem litt. Er det lurt eller lager jeg bare såre brystvorter altfor tidlig for meg selv?

Noba
08-11-2006, 11:36
Jeg har et spørsmål om dette...
Fikk et tips om å herde brystvortene allerede nå. Dvs gni og knipe på dem så jeg blir vant til det og herder dem litt. Er det lurt eller lager jeg bare såre brystvorter altfor tidlig for meg selv?Det tror jeg ikke er lurt. Stimulering av brystvortene kan gi produksjon av et hormon (oxitosin???) som kan starte rieaktivitet og det kan være skummelt. På slutten av svangerskapet brukes stimulering av brystvorter nettopp for å sette i gang fødselen.

Lykkeliten
08-11-2006, 11:59
Signerer noba.

Jeg fikk ikke til ammingen sist, og jeg var langt nede fordi noe som skulle være så enkelt aldri kom på gli. Hadde knapt nok melk og lillegutt la ikke skikkelig på seg. Denne gangen hadde jeg alliert meg med pumpe og skjold for at lillesøster skulle få skikkelig tak(Har knapt nipler.), og jeg skulle pumpe etter at hun hadde spist for å virkelig gi puppene signaler om nå hadde de værsegod å produsere melk.

Prøvde de to første dagene uten skjold, men da lillesøster begynte å marke og klage foran puppen som storebror gjorde hele tiden dro jeg fram skjoldet. De bruker en evighet på å koble seg på, og må bruke enormt med krefter for å holde seg påkoblet og da blir de slitne og grinete.
Med skjoldet ble ammingen noe helt annet, og natta til tredje dagen pumpet jeg meg for å se om det var noe inni der og kunne sjokkert se at jeg lett pumpet ut 60 ml. Gjett om jeg var glad! Med storebror kunne jeg slite i en time og bare få ut 15 ml.

Mitt tips er meleda skjold som du får kjøpt på apoteket. Mye mindre enn Avent sine. Mange babyer sliter med å gape over Avent sine skjold. Pumpa var også min beste venn de første ukene. Blir du sår,- bruk enten Purelan eller klem ut noen dråper melk og la det luft-tørke.

Lykke til!

Elisemoren
08-11-2006, 12:01
Kjempelurt, takk for tipset ;)
Har ikke de største brystvortene jeg heller og jeg følte det var mye av grunnen til at jeg ble sår sist, de lille søte ble jo dradd ut av sin vanlige form:stønn: