PDA

Vis full versjon : sykemelding for mann etter KS

shamu
18-10-2006, 12:07
Hvordan fungerer det?

Hvis jeg får komplikasjoner og ikke kan ta meg av ungene etter KS... har en gutt på 2 fra før...
Hvordan fungerer det da for mannen? Kan han være hjemme hvis jeg får en sykemelding?

Jeg har jo permisjon, så kan jeg i det hele tatt få sykemelding da?

Mannen min har hørt at hvis jeg får sykemelding, kan han få fødselspenger i det tidsrommet jeg er sykemeldt...
Men nå er det jo slik at jeg har permisjon uten lønn (har hatt permisjon siden storebror ble født.) så gjelder det da også?

Eller må han gå til lege og få en kvasisykemelding på seg selv?

Noba
18-10-2006, 12:13
Du kan bli sykmeldt slik at mannen din kan ta din permisjon. Han kan ikke bli sykmeldt så lenge han ikke er syk, sykmeldingsreglene er ganske strenge på sånt. Min mann har en kollega som måtte ta nesten hele konas permisjon fordi hun fikk senebetennelse og ikke kunne bære barnet, men det ordnet seg veldig greit med det at hun ble sykmeldt.

Er ikke sikker på dette med fødselspenger, men trodde egentlig det var sånn at de utbetales utfra lønna til den som har permisjonen, sånn at hvis det er mannen din som har permisjon så får dere fødselspenger utfra hans lønn. Om du ikke har hatt lønnet arbeid den siste tiden har du vel krav på engangsstønad, så i deres tilfelle får dere vel kun fødselspenger dersom det er mannen din som har permisjon?

shamu
18-10-2006, 12:16
Men, siden jeg har permisjon uten lønn... får ikke han heller lønn da? eller får han det siden han jobber? :blånn:

Noba
18-10-2006, 12:18
Men, siden jeg har permisjon uten lønn... får ikke han heller lønn da? eller får han det siden han jobber? :blånn:Jeg redigerte svaret mitt samtidig som du svarte ;)