PDA

Vis full versjon : Kan ungen hete det samme som tante?

Thea
12-08-2002, 16:47
Heisann dere,

Min kjære og jeg har en diskusjon pågående..jeg vil nemlig gjerne kalle opp min avdøde far som het Karl, og da synes jeg at Kari er en passende oppkalling. MEN: det heter også søstera mi, og mannen mener at det derfor er uaktuellt med dette navnet, hva mener dere?? Har lurt på to navn, feks. Kari Andrea, slik at begge bestefedrene blir oppkallt samtidig, men akk...min bedre(?) halvdel er og blir sta!!

Kan vel også nevne at det samtidig ville vært litt oppkalling etter min mor som heter ....-Karin og min tante som døde da hun ble født, som het Kari, så det ligger veldig i familien. OG mannen min er veldig opptatt av oppkalling, og sist kallte vi opp fra hans side!!:uff:

Trenger synspunkter gitt!

Klem fra Thea og sukkererten som heldigvis har en stund på å finne navn!

Tidl. bruker
12-08-2002, 16:55
Jeg synes ikke det gjør noe at den lille blir hetende det samme som sin tante.

Og hvis din søster synes det er greit, ser jeg ikke noen problemer med det. Klart det går ann å ta et dobbeltnavn også.

Eller hva med Karina ? Karoline ?

Lykke til ! :)

Karius
12-08-2002, 18:40
Hei, så at du hadde så lyst til å kalle opp igjen bestefaren din og tenkte på Kari Andrea.

Hva med Karianne?
Da har du jo på en måte kallt opp begge to.
bare et forslag fra karius:)
:findag:

IzziCreo
13-08-2002, 03:13
Heisan,

må si meg enig i siste forslag her - Karianne høres ut som en flott løsning.

Skjønner godt jeg at din mann ikke ønsker det, og jeg synes ikke det blir særlig enkelt i hverdagen... Jeg synes også oppkalling i en "avform" av navnet er en mye bedre løsning enn direkte oppkalling. Da får den "nye" personen sitt "eget" navn, og en annen blir hedret uten at man heter nøyaktig det samme.

Men dette er min mening :)

Lykke til :)

Klem Suzie Q 24+0

Thea
13-08-2002, 15:03
Hei igjen og takk for svar,

Heldigvis har vi en stund å bestemme oss på. Dessverre liker jeg ikke navnet Karianne så veldig godt, vet ikke helt hvorfor. Vi har drevet å diskutert Karine/-a også, men har vel ikke kommet fram til noe..

Karoline er det så mange jeg kjenner som heter, dessuten har jeg et litt anstregntforhold til ei som heter det. Det er et fint navn, men jeg vil ikke at datteren min skal hete det.

Når DET er sagt, så er jeg allerede blitt overbevist om at det er en gutt, og da blir det uansett litt vanskelig å kalle ham for Kari:D (med mindre vi flytter til Finland da...) Noen som vet om noen god oppkalling at Karl uten at navnet er Karl...??:uff:

Jaja..det blir del til slutt inngått et kompromiss av et eller annet slag, ikke vet jeg!

:findag:

Klem Thea og sukkererten

Tidl. bruker
13-08-2002, 15:28
Det skal ikke være så lett med navn, ofte forbinder man noe/noen med det navnet ...

Hva med Karsten ?

Katta
13-08-2002, 15:31
Jeg synes ikke det gjør noe å kalle barnet det samme som tanten. Min tante har døpt sin datter for det samme som meg!!!

Snakk med Kari - så finner dere sikkert en løsning sammen.

Lykke til med valget!!

Klem fra Katta

Vinga
13-08-2002, 16:57
Hva med Karolius? :)

Macaroni
13-08-2002, 17:23
Karina er jo kjempefint. Og har en helt annen ordlyd enn Kari.
Og Karolius syns jeg er kjempetøft!

Eforia
13-08-2002, 17:30
Jeg holdt på å få samme navn som min kusine, men foreldrene mine ombestemte seg i siste liten. Grunnen var at de regnet med at både jeg og min kusine ville få kallenavn type "lille Hilde" og "store Hilde" som ville henge med oss resten av livet (vi ville fått samme etternavn også). Vi har noen eksempler på slike kallenavn allerede i familien og de henger ved selv etter at en av partene er borte...

Så jeg ville kanskje valgt et annet navn, særlig dersom forholdet til denne tanten er nært og en har mye kontakt. Dersom man bor langt unna eller har lite kontakt stiller det seg litt annerledes i mine øyne.

Lykke til i alle fall!

Klem
Eforia

Linda1
13-08-2002, 21:38
Personlig ville jeg nok ikke kalt datteren min det samme som søsteren min.
Men med en liten vri har du jo mange varianter. Tror nok jeg ville gjort om navnet litt ja...

Men det er bare min mening da ;)

(I dag: 10+1)