PDA

Vis full versjon : Hjelp! Livmorhalsen min......

sola
29-08-2002, 23:12
I dag har jeg vært både på UL og til kontroll hos jordmor.

På UL stod alt bra til, barna vokser helt fint og ligger fortsatt 5/7 % over snittet, de var nå ca 2300g:klapp:

Så satt jeg på CTG-registrering, fordi jeg nå har begynt på 34.uke.
Mens jeg satt der, hadde jeg 4-5 kynnere som var ganske sterke. Dette sa jeg til jordmor, og nevnte at jeg av og til har sterkere kynnere om natten også.

Før jeg skulle til kontroll etterpå, måtte jeg ut og flytte bilen og legge på mer penger på parkeringa:bonk: , og da jeg kom tilbake, syntes jeg fortsatt at kynnerne var sterke. Da var det over en time siden de startet. Jm bemerket at hun så at jeg kjente kynnerne, og sjekket med hånda innvendig. Det var ikke tegn til åpning, men livmorhalsen (tror jeg det heter) var "myk". Hun spurte om livmorhalsen nylig var blitt sjekket, og det ble den forrige uke (40 mm). For sikkerhets skyld ba hun en lege om å måle den, og den var nå 25 mm........ Legen sa at hun tvilte på at jeg kom til å gå til termin, men "en uke eller to til gjør godt"- UÆÆ, det er ikke lenge igjen nå.

Alt annet var ok på kontrollen, jeg fikk beskjed om å ta det ganske med ro fremover. Nå har kynnerne heldigvis dabbet av og ryggen er bare litt småvond.

Klem fra Sola 33+1 og :baby: :baby: , som værsågod får holde seg i ro minst et par uker til!!

Beate
30-08-2002, 00:35
Oj!

Så fort det har skjedd da. Heldigvis er alt annet helt iorden, og barna dine er såpass store. Men håper jo de holder seg etpar uker til der inne ja.

lotus
31-08-2002, 15:51
Har du tenkt å slå meg på målstreken nå??? ;)

:D

Vel - du skal være glad for at du har kommet så langt. Skulle ting skje nå, er det ingen fare - spesielt ikke for deg, siden de ligger så høyt på vektkurven!

Jeg trodde jeg skulle føde i uke 34, men her går jeg i 36. uke, så det kan fremdeles gå lang tid. Det eneste som hjelper mot å gå i fødsel er HVILE!!!! Men det vet du sikkert! ;)

Lykke til - tenk så spennende det blir fremover, du!

Klem fra lotus, 35+3

Tirilill+Trollungene
01-09-2002, 16:14
Har vært sengeliggende siden søndag, da jeg var på sykehuset med premature rier. Livmorhalsen min var gått fra 34mm til 25mm på under en uke, og de var i tvil om de skulle sende meg hjem da det dagen etterpå roet seg litt.
De hadde til og med vurdert å sette lungemodningsprøyter på babyene... Det verste var at jeg var helt rolig og klar for å føde, selv om jeg visste at de hadde best av å bli der inne litt til. Jeg følte meg liksom så opplagt og fit-for-fight..Heldigvis kom de ikke den natten, og nå har det gått en hel uke ekstra, en uke jeg har tilbragt i sengen.
Problemet mitt er at selv om terminen min i utgangspunktet er 19.okt, så er ultralyd-terminen min 2.nov. Dette vet jeg at ikke stemmer, for i så fall må jeg ha tatt positiv graviditetstest dagen før jeg ble gravid!?!I tillegg var symptomene på plass allerede dager etter unnfangelsen, så jeg er 110% sikker på min egen termin. Som tilsier at jeg er i 34.uke, altså 33+3 i dag, og like langt på vei som deg. Men etter legenes regning er jeg to uker mindre (og når jeg forteller dem at deres terminberegning ikke kan stemme, ler de bare), og jeg er redd for at hvis jeg føder i 37. uke vil barna mine regnes som permature, med lungemodningsprøyter og alt som hører til, mens de egentlig er fullbårne. Det kan umulig være sunt, vel? Dessuten er barna beregnet til å veie ca. 1800 og 1750 i uke 32, noe som tilsier at de er vel 2 kg nå. Så de er ca like store som andre jeg har snakket med som er like langt på vei som jeg regner at jeg er. Hadde det bare gått an å diskutere med legene...

Ser helst at jeg får gå til uke 37 før fødselen starter for alvor, men jeg tviler på at jeg klarer å beholde dem der inne så lenge. Slimproppen min gikk i går, og det er jo ofte et tegn på at noe er i gjære. Skal på kontroll i morgen, er spent på hva de sier da...

Hilsen fra

sola
02-09-2002, 02:29
Ja, jeg har hatt meg en liten helg på sykehuset.
Ble nemlig bedt om å ta kontakt igjen om kynnerne tok seg opp igjen, noe de gjorde natt til fredag!! Ikke værre enn de var torsdag, men likevel ga jeg beskjed. Ble bedt om å komme inn. Ingenting var forandret, men siden jeg også hadde noen litt kraftige kynnere da jeg lå på ctg, anbefalt legen at jeg ble der over natten for å se på utviklingen av dette.
Så ble det tatt en masse prøver, tydeligvis rutine, alt var ok, og kynnerne ga seg. Så, på lørdag fikk jeg plutselig beskjed om at jeg skulle få lungemodningssprøyter:???: Dette var en litt uventet beskjed å få, hadde ikke hørt et pip om dette før! Fikk senere, da jeg ba om forklaring, snakke med legen. Hun forklarte at selv om det ikke så ut som om det skulle skje noe de nærmeste dagene, ville de gi meg dem for å være sikre, siden jeg mangler noen dager på 34+0, og spesielt siden jeg er tvillinggravid.

Så da måtte jeg bli der i dag, fordi sprøytene skulle settes med 12 timers mellomrom, inni muskelen på låret eller hofta - det var ikke noe særlig:bonk: Men det er ihvertfall dokumentert betydelig bedre lungemodning på de som får slike sprøyter enn de som ikke har fått det. Så da, så ;)

Så nå i dag fikk jeg dra hjem, men må tilbake imorgen tidlig, for nye blodprøver, pga. mulig infeksjon i kroppen??? Føler meg bra., bortsett fra mye hjertebank, og det er ubehagelig, og forsvinner liksom ikke i dag. Noen som har gode råd mot dette??

Klem fra Sola 33+4 og :baby: :baby: , som er leie av ctg-stroppene som vi bare sparker bort fra mammas mage:p

karlista
02-09-2002, 02:50
Ville bare ønske deg lykke til i dagene fremover.
Uff, det er nok ikke greit å gå slik i det uvisse, om det blir fødsel nå eller om det "drøyer" fremover.

Det som er kjempe-bra er at barna er så store, dessuten er du jo over den "kristiske fasen". Kommer barna nå så er det jo ikke medisinsk kritisk!

Men men, det er jo greit at de er der de er en stund til da.

Det er godt de følger deg godt opp på sykehuset, bruk dem..!!

Ønsker deg lykke til, ta livet med ro og knepp igjen litt til :)

Masse hilsen fra Karlista.

Ps. kan jeg spør deg om en ting???? Når i svangerskapet fikk du vite hvordan tvillingene lå ann i forhold til snittet?? Tenker da på prosentvis over/under normalen???

Meganm
02-09-2002, 12:46
Hei Sola!

Jeg søkte på ordet metformin, og da kom navnet ditt opp!

Jeg har PCOS, og har nettopp blitt gravid ved hjelp av pergotime og metformin. Jeg er veldig i tvil om jeg skal fortsette med metforminen nå, og jeg føler at alt er på eget ansvar.

Har du noen erfaringer med å gå på metformin i svangerskapet?

Håper veldig på svar! Du kan gjerne sende meg en e-post!

Megan

Tilden
02-09-2002, 14:29
Følte meg "kallet" til å svare i og med at jeg har PCOS og ble gravid etter bruk av Metformin. Jeg fikk beskjed at dr. Magnus på Røde Kors om at jeg skulle bruke metformin frem til uke 8 og så slutte. Jeg brukte 1500 mg daglig.

Jeg vet om flere som bruker Metfromin under hele svangerskapet, men de er under oppfølging av legene sine, og uten en slik spesiell oppfølging hadde ikke jeg turt å gjøre det. Men frem til uke 8 sa Magnus at det var helt greit.

Gratulerer så mye med svangerskapet og lykke til!

Dee og gutta, 29+3
:baby: :baby:

(mail: ahlunder@broadpark.no )

sola
02-09-2002, 19:12
Er nå utskrevet fra sykehuset, tok div.prøver, og alt var fint. Til og med livmorhalsen var lenger enn sist! Men å få sjekket dette tok jo halve dagen da, som vanlig!:o
Fikk beskjed om å hvile en del, pga. at blodtrykket har økt litt, var først 130/90, men etter litt hvile 130/80, er dette så høyt da:???:

Til Karlista; Jeg har fått vekst-kontroll på UL siden uke 24, det er vanlig ved sykehuset jeg går til. Først var det en gang i måneden, og fra uke 30 annenhver uke-veldig bra oppfølging, synes jeg:klapp:

Til Meganm; Jeg gikk på Metformin i forkant av graviditeten, men fikk beskjed om å slutte etter ICSI-forsøket. Dette tror jeg var mest fordi alle "verdier" hadde rettet seg litt, og fordi jeg på forhånd hadde gått mye ned i vekt for å ha enda større sjanser for å bli gravid.

Klem Sola 33+ 5 og :baby: :baby: