PDA

Vis full versjon : 1.svangerskapskontrollen!

Cazandra
10-08-2002, 21:01
Klokken 12:10 (9.august)kom jeg inn til legen. Dette er min fastlegen, en kvinnelig. Utrolig koselig!
Hun syntes det var kjempegøy at jeg var gravid igjen.
Tok først blodtrykket...det var 130/80.
Så lyttet hun på lungene. Så var det til å skrive ut dette helseskjemaet.
Etterpå det var det inn og ta GU... *hjeeelp*
Jeg hater det...Syns det er så vondt
Har ennå vondt innvendig etter undersøkelsen, enda så flink hun er. Har såre slimhinner etter fødselen, har ikke blitt helt bra enda!
Heldigvis så blødde jeg ikke denne gangen etterpå. Livmoren kjentes normal ut og tilsvarer det jeg trodde. Sånn ca 7 uker. Terminen er nå 25.Mars. En dag frem. Ikke det at det har noe å si...babyen kommer når den vil!
Ultralyd i uke 16-18.
Fikk svangerskapsbøker og diverse papirer med meg. Ny kontroll den 5.september klokken 11:40. Gleder meg til det

Klemmer fra meg 7+4

Vimsen
11-08-2002, 19:01
GRATTIS !!!!

Og lykke til med svangerskaet og ny :baby:

Jammen er vi flinke somklarer å produsere slike små nurk :klapp:

Klem
Vimsen+Frida T-23

Idamor
12-08-2002, 00:46
Jeg hadde også den første kontrollen (innvendig ultralyd) da jeg var ca. 7 uker på vei. 3 uker senere hadde jeg en ny ultralyd, også den innvendig, for å sjekke at alt stod bra til. Her i Frankrike er det 3 obligatoriske ultralyd-kontroller; en som skal skje innen utgangen av 3. måned, deretter en etter 4 måneder hvor man ser på barnet i detalj og en litt senere igjen. Jeg vil nå få 4 ultralyder ettersom jeg ikke var så langt på vei den første gangen og legen ville se på barnet igjen innen jeg var 3 mnd på vei. I tillegg har jeg månedlige kontroller hos gynekologen min - og også en månedlig blodprøve ettersom jeg ikke er immunisert mot toxoplasmose.

Ettersom jeg nå venter mitt første barn og jeg bor i Frankrike vet jeg ikke riktig hvordan og hva slags kontroller man har i Norge - det kunne vært interessant om noen kunne fortelle litt om kontrollene man har under svangerskapet hjemme i Norge. Jeg synes man blir veldig godt fulgt opp her nede, men det blir man helt sikkert hjemme også.

:vink:

Linda1
13-08-2002, 07:05
Grattis :klapp:

I dag: 10+1