PDA

Vis full versjon : Allergi i svangerskapet

Smula
26-10-2006, 17:51
I begge mine svangerskap har jeg fått eller blitt kvitt allergier. Da jeg ventet storesøster forsvant pollenallergien min. Jeg hadde vært allergisk for alle typer pollen i mange år, men da jeg ble gravid forsvant alt som dugg for solen. Jeg greide istedenfor å pådra meg en nøtteallergi kort tid etter fødsel (i forbindelse med ammeslutt). Denne allergien forsvant av seg selv ca et halvt år etterpå.

Så ble jeg gravid igjen, og pollenallergien kom tilbake. Dog ikke i full styrke, det er kun få pollentyper jeg reagerer på nå. Jeg har også blitt allergisk mot mygg, pluss at jeg har hatt noen allergiske reaksjoner på nektariner og klementiner. For ei ukes tid siden fikk jeg svært sterke magesmerter etter at jeg hadde spist egg og drukket melk. Mamma og mormor har alltid reagert på samme måte når de har spist egg og drukket melk, så mamma kjente umiddelbart igjen smertene mine da jeg fortalte henne det. Egg alene går bra, og melk alene går bra. Egg i bakst og annen mat er også helt problemfritt, det samme gjelder melk. Men så, de siste dagene nå, har jeg begynt å få de samme magesmertene når jeg bare drikker melk også. Dvs bare melk, uten egg sammen.

Men hvordan er det egentlig med melkeallergi? Er det mulig å bare reagere på "ren" melk, og ikke f. eks melk i kaffe latte, mat o.l? Og gir ikke melkeallergi andre symptomer enn mageknip? Tenker på diare, oppkast etc. Synes dette er så merkelig, og jeg blir jo å holde meg langt unna melk fremover nå, for de smertene er virkelig grusomt vonde. Jeg får lyst til å kaste opp når de kommer, fordi det gjør så vondt.

Noen som har lignende erfaringer med dette?

Tussi jenta
26-10-2006, 18:38
Jeg har ikke melkeallergi, men jeg er allergisk mot nøtter, hvete og egg.
Jeg får skikkelig kraftige magesmerter når jeg spiser noe av det, også får jeg mye luft i magen.
Jeg får ikke diare og oppkast. Jeg får og eksem og problemer med og puste, men så har jeg også astma og atopisk eksem.

Men tror det er forskjellig fra person til person hvordan man reagerer.

Smula
26-10-2006, 18:42
Men får du det når du spiser det alene, eller får du det når du spiser det uansett. Altså: Reagerer du bare på egg alene (stekt, kokt, eggerøre etc), eller reagerer du også hvis det f. eks er egg i bakevarer?

Ladyen
26-10-2006, 19:53
Jeg har fått allergi over årene. Det starta med pollenallergi som har blitt kryssallergi.

Jeg kan nå ikke spise rene nøtter, frukt eller drikke for mye melk. Om tingene er i kaker, sjokolade etc så er det ingen problemer bare jeg ikke overdriver inntaket av det.

Er spent på om pollenallergien holder seg i ro denne gangen jeg er gravid. Den gjorde det sist jeg var gravid.

Smula
26-10-2006, 19:56
Akkurat. Da kan det virke som om vi reagerer ganske likt. Merkelig fenomen, altså. Jeg har alltid trodd at om man reagerer på noe så reagerer man på alle former av det. Så feil kan man ta. :fnise: