PDA

Vis full versjon : Sunt snacks!:-)

Miranda
27-10-2006, 20:28
Jeg har ofte veldig lyst på mat,snacks etc. på kvelden. Tenkte vi kunne lage en tråd med tips om sunt og godt snacks. Vet at det har vært en tråd om det her her,men jeg finner den ikke.....

Her er noen ideer fra meg:

Tørket frukt, spesiel økologisk fiken, aprikos og rosiner fra helsekost eller Helios er kjempegodt.:jupp:
Riskaker med brunost eller riskaker med mørkt sjokoladetrekk.
All frukt (stenfrie druer er veldig godt, klementiner, melon, epler i biter,appelsiner i båter)
Nøtter.
Knekkerbrød eller saltkjeks med smøreost
Mørk sjokolade (litt :glis:)
Grønnsaker med dip laget av kesam eller naturell yoghuert (gulrøtter, blomkål, agurk,paprika, asparges)
Cottagecheese med banan,evt. litt syltetøy.
Kornblanding med melk eller yoghurt.
Grove rundstykker med smøreost, brunost, hvitost.

Det er veldig godt å drikke litt te på kvelden også. Enten vanlig earl grey eller te fra helsekost/Helios.

:sikle::sikle::sikle::sikle:

Miranda
29-10-2006, 12:06
Dytter litt på denne jeg....:rødme::nikker:

Er det noen som har et tips eller flere til sundt snacks???:mervink:

sol82
29-10-2006, 16:21
Synes du har vært flink jeg...:jupp: Jeg har fått så innmari dilla på brus av alle ting om dagen, tenkte å prøve å drikke vørterøl i stedet. Det er jo sunt, for den som liker det. Og så er det godt å lage en bruschetta på kvelden, nam nam..

Rist brødskive og gni inn med hvitløk. Legg på fersk mozarella i skiver, tomat i skiver og friske basilikumblader. MMMMM!

Kananaskis
29-10-2006, 16:30
Du har allerede skrevet det, men jeg vil fremheve nøtter som sunn snacks. Fullt av bra fett og næringsstoffer. Et lite beger med Biola-yoghurt er også godt, særlig hvis man blander det med sesamfrø og mandler.

Jeg har fått helt dilla på druer. Det inneholder vel en del sukker, men går inn i kategorien sunn snacks likevel...?

Miranda
29-10-2006, 18:14
Hehe, jeg er ikke like flink hver kveld nei, Sol82...!:rødme: Men prøver så godt jeg kan,så supert å få tips fra dere! Ååååå ja, bruchetta er kjempegodt!! :sikle:

Og Kananaskis,jeg vil absolutt si at druer går under sundt snacks! :) Kjempegodt! :)

Rebekka_juni
29-10-2006, 18:21
Jeg har helt dilla på fruktsalat! Skjærer opp frukta i små biter: '
kiwi, banan, pære, mandarin, drue osv...
blander det hele med melom youghert!
Fantastisk godt :-)

Miranda
29-10-2006, 18:47
Ja, fruktsalat er kjempegodt!:jupp: Jeg hadde også dilla på det en liten periode, hadde da vanlig kesam med vaniljestrø(hadde ikke vaniljekesam en gang) eller helst vaniljekesam. Men det er jo enda sunnere med yoghurt,litt magrere og man blir ikke så fort stappmett.:jupp::jupp:

Maia
03-11-2006, 19:01
Ja, youghurt er generelt veldig godt, synes jeg. Og plommer og nektariner, det er innmari godt. Trenger sikkert ikke overspise sånt heller da, men jammen er det godt... Kålrabi er fine saker da, hakke opp og putte i en bolle med vann, da holder de seg gode i flere dager. Fint å ha på bordet og småspise innimellom. Gløgg er kjempegodt da, nå går vi jo inn i sesongen for det. Eller er det kanskje ikke bra for gravide?? Hmmm... det må jeg finne ut av.

Zabou
06-11-2006, 19:49
Kjempesunt snacks: Jeg kjøper noen små poser med gulrøtter som er helt klare til å spises. Det høres kanskje ikke så fristende ut, men de er utrolig gode, så jeg klarer gjerne ikke å stoppe før posen er tom! :jupp:

Jentadi
22-11-2006, 16:17
Kjempesunt snacks: Jeg kjøper noen små poser med gulrøtter som er helt klare til å spises. Det høres kanskje ikke så fristende ut, men de er utrolig gode, så jeg klarer gjerne ikke å stoppe før posen er tom! :jupp:
Er som jeg skulle sagt det selv! Går ned på høykant.....

haribobilen
22-11-2006, 16:23
Lag smoothie med frossen frukt, det er både kjempesunt og utrolig godt :nam:

Zabou
15-01-2007, 17:03
Jeg har visst ikke vært inne her på lenge...

Hvordan lager man smoothies?
(Dumt spørsmål kanskje?)

lykkeliten3
15-01-2007, 17:12
Her fant jeg masse oppskrifter på smoothies;)

http://www.artoftaste.no/servlet/region?name=sokOppskrift&execute=query&cats=10336776
(http://www.artoftaste.no/servlet/region?name=sokOppskrift&execute=query&cats=10336776:jippi:)

Zabou
15-01-2007, 17:27
Genialt! Tusen takk!
Skal snart ut i permisjon, så da får jeg masse tid til å prøve ut! :nam:

lykkeliten3
15-01-2007, 17:28
Hehe da har du jo god tid til å lage deg noen smoothies;)

Miranda
02-02-2007, 00:44
Yoghurt med sukkerfri kornblanding og mandler har jeg funnet ut at er kjempegodt! :) Lenge siden jeg har skrevet noe her nå, men det betyr ikke at jeg ikke spiser masse snacks....:humre:

Helt enig i at smoothies er nydelig, det lager vi alltid masse av, spesielt på sommeren. :jupp:

Og å knaske minigulrøtter og sukkererter er snadder. :)

m@ge
04-02-2007, 18:39
Jeg har helt dilla på oliven jeg for tida. Grønne med stein! Supersnadder!

LotusBlå
05-02-2007, 10:08
Sitter og gumler fersk frukt i biter som jeg dupper i vaniljekesam :sikle:
For øyeblikket har jeg fersk annanas, banan og druer. Eple er også godt til dette. Ypperlig som dessert :nikker:

Miranda
11-02-2007, 01:25
Jeg har også helt dilla på frukt for tiden, spiser som bare det, de har kjempegode plommer i kurv på Rema nå. :) Og jeg spiser minigulrøtter så og si hver dag! Nam!:mumse:

Tjohej
20-02-2007, 17:37
Hello!

Jeg pleier å kjøpe sånn kg-pose med gulrøtter, også rensker jeg dem og deler dem opp i biter, legger de i ei skål med vann..Setter skåla i passende høyde i kjøleskapet - sånn at du bare MÅ se den når du åpner, så hver gang jeg et litt snavvelsjuk, åpner jeg kjøleskapet og ser skåla, og tenker "jaaa..det så friskt og godt ut!"

Det er kjempelurt - samboern spiser også mer grønnsaker når jeg gjør sånn!

Noe annet som er veldig godt, er smoothies.. masse frukt og/eller bær, litt juice, yoghurt..kan putte oppi det du vil! Bare ikke bruk juice med sukker, eller sukker, så har du en kjempesunn snack-sak. Hvis du lager masse, kan du jo drikke litt når du lager det, også kan du la mugga stå i kjøleskapet til litt senere på dagen, for det er jo sjanser for at suget kommer flere ganger om dagen...

:)

Miranda
08-03-2007, 00:44
Nå har jeg fått dilla på kavringer med brunost og et glass eller to med skummet kulturmelk! :jupp: Gjerne både til frokost og kvelds. Spiser da helst fru Natruds kavringer, grove og uten sukker. Kjempegodt!:mumse::jippi: