PDA

Vis full versjon : Vekt oppgang- bør jeg være bekymret?

Stardust73
30-10-2006, 09:40
Jeg runder 19 uker i morgen og har lagt på meg totalt 800-900 gram siden jeg ble gravid. Jeg er litt urolig siden jeg er ganske tynn fra før.Jeg er 179 høy. Da jeg ble gravid veide jeg 58kg, noe som tilsvarer en bmi på 18.1. Gikk ned til 56,5 kg(bmi på 17,6)
Nå veier jeg 58,8kg og lurer litt på om jeg bør bekymre meg over at jeg ikke har gått opp mer på dette stadiet i graviditeten?

Plingen
31-10-2006, 19:22
Jeg er like høy som deg, men betraktelig tyngre. I uke 18. Har kanskje lagt på meg 2kg, men er usikker (dvs har ikke lagt på meg mer i alle fall) ... Jordmor reagerte ikke. Men siden du må være rimelig tynn fra før, så kan det kanskje ha noe å si... Hør med jordmor.
Vi skal jo ikke spise for 2 slik som de sa i gamle dager, for farten på fordøyelsen senkes jo betraktelig slik at vi skal nyttiggjøre oss mest mulig av de næringsstoffene vi får i oss. Jeg merker i alle fall at det går tregere.

Singha
31-10-2006, 20:11
Dette med vekt er veldig individuelt, men til tenksomhet enten det går den ene veien eller andre. Jeg la på meg over 20 kilo med førstemann, og det var helt klart i overkant. Men uansett føltes det bedre enn nå som jeg knapt har lagt på meg. Jeg startet på 58 kilo og veier nå 59 kilo, og er i min 34 uke. Hverken jordmor eller lege har sagt noe på det, og så lenge sf målet er ok trenger man ikke bekymre seg. Men jeg skjønner deg, bekymret blir man uansett- synes du dette er unormalt så ta det opp med legen neste gang. Kanskje kan de ta blodprøve på stoffskifte, enkelte gravide får kluss med dette. Det kan i noen tilfeller slå ut på mors vekt. Uansett regner jeg med alt er ok, ellers ville lege/jordmor slått alarm.

:klemmer:

Emma:)
31-10-2006, 21:01
Babyen tar vel den den trenger likvel den... Jeg har heller ikke gått opp i vekt enda(uke 18). Sist gikk jeg ikke opp før jeg var over 20 uker på vei.