Vis full versjon : Ubehagelig hjertebank
Bente-78
06-11-2006, 18:40
Jeg satt i dag i god-stolen , kikket litt TV og fikk plutselig hjertebank. La hånden på brystet og kjente det dunket hardt og fort. Det ble etterhvert tungt å puste. Jeg gikk og la meg i senga og det kjentes ut som om hjertet skulle hoppe utav kroppen min. Skikkelig ubahagelig egentlig. Det gikk jo over , men jeg håper jeg slipper dette senere . Noen som vet hva dette kan skyldes ?
Jeg har tidligere i sv. skapet hatt litt for høyt BT , men dette har gått ned.
Jeg satt i dag i god-stolen , kikket litt TV og fikk plutselig hjertebank. La hånden på brystet og kjente det dunket hardt og fort. Det ble etterhvert tungt å puste. Jeg gikk og la meg i senga og det kjentes ut som om hjertet skulle hoppe utav kroppen min. Skikkelig ubahagelig egentlig. Det gikk jo over , men jeg håper jeg slipper dette senere . Noen som vet hva dette kan skyldes ?
Jeg har tidligere i sv. skapet hatt litt for høyt BT , men dette har gått ned.
Har du sjekket hva hvilepulsen din er? Gjøres lett ved å telle hjerteslagene i løpet av 15. sekunder å gange med 4. Ellers så er vi noen flere her inne på forumet som har vært plaget med høy puls i svangerskapet. Kan hende du har blitt medlem av "klubben" vår...men er den nede i 70 og under det, var det nok et enkelt tilfelle for din del. Selv har jeg hvilepuls mellom 84-92 nå, pluss at den stiger veldig mye hvis jeg feks. går trapper, i oppoverbakker etc...
OktoberMa-04
07-11-2006, 18:48
Er også plaget med hjertebank. Tenkte å ta det opp på neste legetime. Er i uke 18 nå tror jeg...
Sjekket hvilepulsen akkurat, den var på 76. Er vel ikke så veldig høyt men den er jo på over 70 da...
Calamare
07-11-2006, 20:07
Jeg har det du beskriver. Hos meg er det påvist forkammerflimmer. Dvs at hvilepulsen kan henge seg opp i 140-145. Bruker isoptin ved behov.
Medisiner bruker jeg kun når det ikke går ned selv etter en stund.
Jeg har det ganske ofte jeg også. Skikkelig ekkelt. Nå er det jo vanlig å få hjertebank i svangerskapet siden hjertet må pumpe blod for 2. Greit å ta det opp med legen neste gang du er der likevel. :nikker:
Tidl. bruker
08-11-2006, 17:48
Jeg ble undersøkt av hjertelege med EKG og ultralyd av hjertet under svangerskapet. Jeg hadde såkalt sinustachykardi på slutten av svangerskapet. Pulsen lå generelt på vel hundre, og så hadde jeg hjertebankanfall der pulsen var oppe i over 140, og jeg ble kortpustet. Anfallene varte som regel ikke mer enn et minutts tid. Rett etter fødselen var alt normalt igjen.
Det kan være greit å ta det opp med lege. Da jeg ringte og fortalte hvordan jeg hadde det, ba de meg komme rett på kontoret.
Bente-78
08-11-2006, 18:36
Snakket meg JM i dag og hun mente det hadde en sammenheng med at jeg hadde lav hgb.
Er også til tider plaget av hjertebank. Tokk pulsen nå og den var på 96 i hvilepuls. Det er da veldig høyt? På siste kontroll hadde jeg lavtblodtrykk på 90/55. Blir også veldig raskt sliten fortiden og er plaget av svimmelhet. Har alt dette sammenheng? Har tenkt at siden blodtrykket er lavt er pulsen lav, det stemmer kanskje ikke da? Bør jeg kontakte legen, har ikke time før 28 nov
Er også til tider plaget av hjertebank. Tokk pulsen nå og den var på 96 i hvilepuls. Det er da veldig høyt? På siste kontroll hadde jeg lavtblodtrykk på 90/55. Blir også veldig raskt sliten fortiden og er plaget av svimmelhet. Har alt dette sammenheng? Har tenkt at siden blodtrykket er lavt er pulsen lav, det stemmer kanskje ikke da? Bør jeg kontakte legen, har ikke time før 28 nov
Hvis blodtrykket er lavt, er det naturlig at du har høyere puls. Hjertet slår fortere for å kompensere for det lave BT. Men jeg har høy hvilepuls og annen puls, og helt normalt blodtrykk.......
Jeg har det ganske ofte jeg også. Skikkelig ekkelt. Nå er det jo vanlig å få hjertebank i svangerskapet siden hjertet må pumpe blod for 2. Greit å ta det opp med legen neste gang du er der likevel. :nikker:Signerer Sparky. Jeg har det også sånn innimellom og spesielt i dag. Føler både at pulsen galopperer avgårde og at jeg blir veldig kortpustet. Tok det opp med :jordmor: sist og hun sa det var helt normalt at man følte man hadde hjertet i halsen innimellom. Det var visst ikke noe å bekymre seg over så lenge det går over innen rimelig tid. Men behagelig er det ikke..:comfort:.
Jeg har også høy hvilsepuls, den var på 114 sist jeg var hos legen. Det er forferdelig ubehagelig. Jeg skal på EKG for å utelukke at det er noe galt med hjertet.
Det er ikke uvanlig at en graviditet kan gjør det, men det er greit å si i fra og få det sjekket.
Har hatt et sånt anfall i løpet av dette svangerskapet og da følte jeg meg skikkelig uvel. Måtte legge meg ned for ikke å svime av.
Fikk meg en legetime et par dager senere og hun kunne ikke høre noe på hjertet. Hun sa hun kunne ordne 24-timers EKG på meg, men trodde ikke det var nødvendig. Fikk jeg det igjen så skulle jeg bare komme tilbake, men hun trodde jeg fikk deg pga en stressende uke.
Målte forresten hvilepusen akkurat nå og den ligger på 84. Ikke akkurat det laveste kanskje. Blodtrykket har liggi på 140/noen og 80 på kontrollene mine
Hmmm...
Sikker på at det ikke er panikkangst??
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.