Vis full versjon : hvor ekstremt før innleggelse? (hyperemesis)
Jeg har nå fått diagnosen hyperemesis gravidarum etter å ha vært veldig, veldig kvalm de siste 4 ukene med mye oppkast. Er så trøtt og svimmel nå...
Gikk ned 5kg på 1,5 uke, og forts kryper vekta sakte men sikkert nedover. Kan sove hele døgnet, øynene bare glir igjen til tider. Er konstant kvalm, men topper seg spesielt ,med oppkast morgen, eterm og kveld. Natta er værst, sover kjempedårlig pga kvalme.
Det er varierende hvor mye jeg får i meg av vått og tørt. Denne uka fikk jeg i meg ei skive for første gang på lenge. Holder meg mest til salat , frukt og kjeks. Men så komemr det dager der jeg ikke beholder noe, bare brekker og brekker meg til jeg ikek engang har magesaft igjen å kaste opp. Jeg il tro at den eneste grunnen som holder meg fra å bli innlagt, er at jeg so regel får i meg litt væske dagen derpå. Idag har jeg til nå fått beholde 400ml + 5 mariekjeks. Det som har vært plagsomt de siste dagene nå, er at jeg har fått ddiare attpåtil. Blir enda mere slapp...
Lurer bare på, dere andre som har opplevd det samme..;
- hvor ekstremt skal svangerskapskvalme være før man legges inn for behandling?
- hvor lange går man uten å få i seg væske/mat?
- hva er min. væskeopptak pr døgn?
Tussi jenta
18-11-2006, 14:04
Jeg har hatt ekstrem svangerskapskvalme i begge mine svangerskap.
Den gangen her var det så ille at jeg fikk ikke i meg en dråpe vann og ikke noe spiselig og kastet opp hele tiden, etter 4 dager hadde jeg gått ned 6 kg, ble da lagt inn på dag 5. Jeg ble skrevet ut av sykehuset når jeg klarte og drikke 750 ml om dagen.
Har du fått medisiner som skal hjelpe på kvalmen?
Begge gangene jeg ble lagt inn var jeg så sliten at jeg nesten ikke klart og stå på bena, for da holdt jeg på og besvime.
Ville gått til legen hvis jeg var deg for og være på den sikre siden. De tok en urinprøve på meg og fant ut at jeg måtte legges inn med en gang.
Er bedre og legges inn for tidlig enn for sent.
Med datteren min tok det mye lenger tid før jeg ble lagt inn, og da var jeg ekstremt dårlig og det tok mye lenger tid og komme seg.
Nå i svangerskapet har jeg tatt kontakt direkte med gynokologisk avdeling på sykehuset og blitt lagt rett inn.
For legene på legevakta vil ofte ikke.
Jeg har fått medisinen esucos på sykehuset og den hjelper kjempebra på meg, har prøvd masse annet og, men det hjelper ikke.
Lykke til, håper det snart går bedre med deg.
Føler du at du ikkje klarer meir ville eg ringt legen og snakka med han.
Dei gangene eg har blitt innlagt har det slått ut på urinprøver og blodprøver at kroppen ikkje tar til seg næring, da har eg blitt lagt inn med intravenøs næring, samt kvalme stillende.
Den ene gangen hadde eg gått i 1,5 mnd og hangla, andre gangen i 2 dager uten ordentlig næring og 3gangen eg blei innlagt hadde eg gått i 3 uker..
Eg leste innlegget ditt engang til nå, skjønner egentlig ikkje hvorfor du ikkje ligger på sjukehuset nå eg... :trist2:
Finnes ikkje noe mer slitsomt i hele verden enn å gå i den tilstanden du er i nå...
Lykketil!! Håper du får den behandlingen du trenger og at du kommer deg :klemme:
*babysyk
18-11-2006, 14:33
Jeg synes du skulle vært på sykehuset nå jeg. før du "går i bakken". Du blir jo både dehydrert og underernært av dette. Lykke til og god bedring :klem:
jeg var til legen igår, men alt han gjorde var å høre på meg og gi meg en mnd til med sykmdl og beskjed om at jeg fikk ta kontakt om det var noe... Hadde tom fått presset ut noen dråper til urinprøve, men den var han ikke intr i, det var visst egentlig ikke vanlig svangerskapskontroll igrå - den skal jeg ha til tirs nemlig - så det fik vi ta da. Ikke målte han BT eller tok blodprøver heller. Må legge til at det var jeg som ringte legen igår fordi jeg var så dårlig og tenke jeg var nødt for å få forlenget sykmld iallefall.
Mens jeg ventet på venterommet og også mens jeg satt hos legen, var jeg så medtatt at jeg holdt på å sovne flere ganger. Er vel derfor jeg ikke spurte mere og sånn...
Er igrunn veldig godt fornøyd med legen min, men lurer nå om han skjønenr hvor dårlig jeg er. virker som at siden jeg sjelden går mer enn 1-2 dager uten at jeg får i meg væske igjen så er det ok.
Igår var det helt forferdelig, idag er det bedre, klarer å drikke litt, er bare ekstremt kvalm men ikke kastet opp enda.
Var veldig dårlig forrige svangerskap også, fra uke 10 - 22. Da la jeg ikke på meg før i uke 25, og kastet opp MYE. Dengang følte jeg også han tok litt lett på det, bare spurte om jeg fikk i meg drikke, og det gjorde jeg jop. Men han spourte aldri om hvor mye... Om man bør ha et væskeinntak pr døgn på 2,5 l så ligegr jeg dårlig an iallefall.
Kanskje jeg skal begynne å føre drikkeliste??
Han foreslo sjøsyktbl, feks postafen, men jeg kvier meg for å ta det det.. har hørt så mye forskjellig at jeg heldt vil holde meg unna de første 3 mnd'ene.. han var jo enig i det da. Jeg pleier også å bli veldig sjøsyk, og slike tbl har sjedlen effekt på meg.
takk for svar! Om jeg er dårlig imorra også, tar jeg kontakt med legevakt tenker jeg.
Tidl. bruker
18-11-2006, 16:18
Å skrive drikkeliste kan være en god ide. Jeg synes det er rart at legen ikke sjekket om du var dehydrert. Hvor ofte tisser du, for eksempel? Og når du klemmer sammen huden på håndbaken, blir hudfolden stående, eller retter den seg ut med det samme? Dersom du har stående hudfolder og veldig liten urinproduksjon, synes jeg du skulle ta det opp med en lege.
Tussi jenta
18-11-2006, 16:31
Sykehuset sa at de var fornøyd om jeg fikk i meg 1 l om dagen, det var bra nok når jeg var i ro og jeg ble jo skrevet ut når jeg bare drakk 7,5 dl om dagen.
Får du ikke hjelp så ring direkte til gynokologisk avdeling på sykehuset, de vil ha urinprøve, husker jeg slet med og få ut 2 dråper.
For er du skikkelig dehydrert må du jo få hjelp.
Med datteren min var jeg så dårlig at jeg måtte ha støøte når jeg gikk ellers bare datt jeg sammen, da sa legen på legevakta at jeg måtte gå sånn en 3 uker til før det ble snakk om innleggelse, og jeg fikk ikke i meg væske overhodet og kastet opp hvert 5 min.
Gikk til en annen lege og ble lagt inn med en gang, fikk der beskjed om at jeg skulle blitt lagt inn for lenge siden.
Så jeg anbefaller deg virkelig og ringe gynokologisk avdelig på sykehuset, da får du komme på sjekk til de, og de vurderer om du skal bli lagt inn.
Det finnes mange typer kvalmestillende, ingen av de funker på meg, esucos er jo egentlig mot noe helt annet. Men det må jo være mye bedre og ta en tablett enn og gå sånn.
Jeg synes også at du skal ringte direkte til sykehuset og fortelle hvilken tilstand du er i, og hvor lite væske du får i deg. Det kan bli problemer med væske- elektrolytt balansen i kroppen.
Lykke til:klemme:
takk for all omtanke!
inne for å oppdatere litt: ikveld har vært enveldig god kveld, jeg bare kvalmer men null oppkast i hele dag - og derfor er nok kvelden så god. Har tom fått i meg en liten porsjon middag:jippi: det er en stund siden sist;) Drukket ca 1 liter, men ikke tisset så mye... er jo vanskelig å måle det eksakt da :sparke:
Har ikke stående hudfolder, sånn type klassisk dehydrert, men huden bruker nok litt tid på å "falle på plass" igjen etter å ha klypet den sammen.
Føler liksom ikek for å ringe legevakt/sykehus slik som jeg er ikveld, men gfjør det evt neste dag jeg får som igår... *er lov å håpe det er over for denne gang - for godt :kryss*
I og med at jeg får sånne gode øyeblikk innimellom, det gjør at jeg synes det vanskelig det med å vurdere hvor dårlig jeg er mht innleggelse. Ja ja, det er jo ikke min vurdering det da, vet jo det..men synes det er så kjipt å virke småhysterisk :uff: men en ting vet jeg; at en eneste dag til med bare oppkast og brekninger, diare og slapp og medtatt, det orker jeg ikke:trist2: DA skal jeg ringe:nemlig:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.