Vis full versjon : Ang. Keisersnitt.
Jeg har en venninne som tok keisersnitt for 4 mnd siden, og som sagt så har hun jo lyst på en til nå, en tett en.
Hun har fått beskjed om at hun må vente 1,5 år før hun bør for barn igjen?
Hørtes litt rart ut, har dere som har tatt det tidligere fått samme beskjeden?
Uhell kan jo også skje. Er jo ikke sikkert hun trenger ks neste gang?
Vavavavoom
18-11-2006, 15:57
Hmmm... Legen min sa på 6 ukers-kontrollen at det ikke var noe problem med to tette etter keisersnitt. Ei venninne som også fikk keisersnitt i aug-03 fikk sin nest i mars-05. Hun fødte vaginalt uten at det oppsto komplikasjoner ift. keisersnittet. Tror kanskje ikke at venninna di fikk riktig info?
Dalahesten
18-11-2006, 17:18
Jeg fikk akutt ks, med storesöster, og jeg spurte legen hvor lenge jeg måtte vente med nr. to. Og han sa at jeg måtte vente like lenge som med en vanlig födsel, altså til man föler at kroppen fikser det selv :glis: . 6 mnd. etterpå var jeg gravid igjen, og hadde en helt normal födsel.
KS blir gjordt så fint nå, så det er ikke noe problem.
Ja, nå venter jeg mitt 3. barn på 3 år, så det er ikke noe problem skulle jeg tro :glis: .
Snippeline
18-11-2006, 18:29
Det kan hende at dette er litt individuelt, kanskje hun har et annet snitt? Eller at det var andre spesielle forhold hos henne som gjør at hun bør vente?
Synes hun skulle spørre legen igjen jeg, for å få vite årsaken :nikker:
Tidl. bruker
18-11-2006, 19:54
Jeg har en venninne som tok 3 ks på 3 år.
Man har tross alt kuttet opp hele veien inn og det trenger å gro.
Men skjer det uhell, så skjer det uhell.
Tror man blir fulgt opp litt ekstra om det er veldig tett.
Heavenly
19-11-2006, 21:52
Tvillingene mine ble forløst med akutt keisersnitt pga svangerskapsforgiftning.I ettersamtalen nevnte legen ingenting om at jeg burde vente en viss tid før svangerskap nr 2 var i gang,men han var veldig klar på at får jeg flere barn,må jeg ta keisersnitt fordi de hadde klippet og skjært så mye i livmora mi at den ville aldri tåle en fødsel med rier og pressrier.. Da vet jeg hvertfall hva jeg har å forholde meg til.
men,det er sikkert individuelt. noen keisersnitt er antakelig mer kompliserte enn andre.
Hmmm, det hørtes snodig ut hvis ks hennes forløp som "normalt.. Jeg hadde akutt ks okt.-05, skal ha april -o6..Ikke nevnt noe her:gruble:
Marthe-mor
20-11-2006, 09:15
Jeg fikk beskjed at det var best å vente ca 6 mnd før man ble gravid igjen.
Jeg fikk også beskjed om å vente 6 mnd etter mitt katasrofesnitt.
jettemoren
22-11-2006, 13:35
da jeg fikk jenten min, som ble tatt ved hastesnitt, så sa de ikke noe om hvor lenge jeg måtte vente før jeg fikk neste mann.. eneste de sa var at alt arrvevet var skikkelig grodd når det har gått ett år.:gruble:
. og no er jeg gravid igjen.. :jippi:
Jeg fikk beskjed om å vente helst 1 år før enn jeg ble gravid igjen... og jeg hadde et helt totalt ukomplisert snitt.
Legen sa at det var lurt å vente så lenge for å være på den sikre siden til meg... :vetikke:
valgfritt
25-01-2007, 08:45
Ja, det er korrekt at man bør vente 1 til 1,5 år før man blir gravid igjen.
Hm... Hvorfor sa ingen til meg at jeg burde vente 1- 1,5 år før jeg ble gravid igjen... Jeg ble fort gravid igjen... Ville ha vært enda mer forsiktig dersom jeg visste dette... Var ikke planlagt. Mellom mine blir det maks 14 mnd.
Har 19 mnd mellom mine 2 snitt - det var så "kjapt" som vi klarte det...:blunk: (amma mye - derfor tok det sin tid før eggløsninga var i gang igjen).
Har hørt at en del leger av den "gamle skole" anbefaler å vente en viss tid mellom snitt, men at dette ikke gjelder lengre - ved ukompliserte snitt.
Det eneste jeg fikk beskjed om da jeg valgte snitt nr 1 var at om jeg også valgte snitt med nr 2 - da var det ingen vei utenom snitt med en evt. nr 3.
Så om hun ikke har lyst til å vente så lenge så synes jeg hun skal ta en prat med legen sin - og evt. andre leger - først!!!
Marthe-mor
28-01-2007, 21:58
Jeg hadde hastesnitt med Oscar. Da fikk jeg beskjed om at jeg burde vente 6 mnd før jeg ble gravid, det vil jeg si 1,5 år mellom hvert snitt ca.
Edvard ble også tatt med KS, det var et vansklig KS, og de fikk han "nesten ikke ut". Fikk samme beskjed nå, og også at det ikke trengte å bli snitt tredje gang, men de anbefalte det, men det kunne jeg bestemme selv. (og har tenkt å velge KS da også, siden de anbefaler det)
Mokkitrollet
28-01-2007, 23:03
jeg hadde snitt i august 05 og venter i juni/juli 07. begge mine er laget med assistert befruktning så hadde det vært noe problem regne rjeg med de ikke ville godttt behandling igjen så raskt. e rjo litt over året siden snittet da, men vi kunne startet opp søskenforsøk tidligere om vi hadde ønsket...
Tvillingjenta
31-01-2007, 13:31
Hei!Eg fikk beskjed om 2 år!!!!!Trur detta må være innividuelt eg,dei ser kansje ann kvar person,så rart at dei kan sei so forskjellig til alle vist det er en fast tid,veit ikkje eg men,berre noe som slo meg...Eg endte opp med 2 ks.dei vil ikkje ut,så sitter dei fast litt for langt oppi til å ta dei med tang....Men eg har hørt at vist man har hatt 2 ks.så får du ks.på nr 3 og,for livmoren tåler ikkje da en vanlig fødsel,livmora tåler ikkje den påkjenninga.Eg er no 7+3 no,men det stend i mine papir at eg skal ha ks. på nr 3,men eg hadde katastrofe fødsel på nr 2 .Men har hørt mange plassa det med at har man hatt 2 ks.så skal man ikkje føde på vanlig måte....:snill:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.