Vis full versjon : Hei, bare lurer på noe jeg...
Tidl. bruker
19-11-2006, 12:56
Hører ikke til her... Er på SnartGravid. Men jeg lurer på om det er noen som har vært overvektige som har blitt gravid, og det har gått bra? :rødme:
Jeg er overvektig, alltid vært det. Ikke så lett...
Jeg sluttet på pillen i des 05. Ble fort gravid. Men mistet desverre ca 7 uker på vei i feb 06.
Har ikke blitt gravid igjen... Slitsomt...
Har fått pergo nå. Tror dere det kan funke på meg? Hørte noe om Metformin tablettet mot overvekt. Er det noe jeg kan få av legen? Kan jeg ta det selv om jeg prøver?
Ble mange spørsmål dette. Men lurer veldig :rødme:
Ønsker meg sårt en spire i magen...
Metformin får du ikke bare for at du er overvektig, det er noe som gies til de som har insulinresistens koblet opp mot PCO/PCOS (hvis jeg har lest rett på SG).
Ellers er det ingen krise å være overvektig, annet enn at man er litt mer utsatt for komplikasjoner under svangerskapet/fødselen. Pergo skal vel funke uansett , tror jeg.
Er ikke av de tynneste selv, så jeg håper jeg slipper å legge på meg så mange kilo denne gangen. :ups:
Tidl. bruker
19-11-2006, 14:09
Oki, takk for svar :)
Jeg er veldig overvektig, og så langt har det i alle fall gått bra. Ble gravid i første prøveperiode, enda jeg var forberedt på at det kunne bli vanskelig å i det hele tatt bli gravid med så stor overvekt. Har passert 12 uker nå, og får bare krysse fingrene for at det også går bra videre... :)
Tidl. bruker
19-11-2006, 16:14
Så bra å høre :) Kan jeg spør hvor mye overvektig?
~Simmat~
19-11-2006, 16:42
Har vært overvektig begge gangene jeg har blitt gravid.
Har ikke lyst til å være så eksakt om det, men på BMI-kalkulator kommer jeg uten problem i kategorien fedme, og det med god margin, dessverre... Men, nå er det jo ikke tiden for å tenke slanking, bare holde et mest mulig sunt kosthold :)
Tidl. bruker
19-11-2006, 16:54
Har ikke lyst til å være så eksakt om det, men på BMI-kalkulator kommer jeg uten problem i kategorien fedme, og det med god margin, dessverre... Men, nå er det jo ikke tiden for å tenke slanking, bare holde et mest mulig sunt kosthold :)
Det forstår jeg godt :)
Håper jeg er heldig å blir gravid igjen...
Jeg har gjennomført et svangerskap som veldig overvekti. Jeg var 116 kg når jeg ble gravid og 121 når jeg fødte. Hadde et greit svangerskap, men fikk svarngerskapsforgiftning i slutten. Tror ikke det hadde noe med at jeg var overvektig. Brukte da ca 6 mnd på å bli gravid.
Nå er jeg gravid igjen, tyngre enn før var ca 126 når jeg ble gravid for 20 uker siden, Er kanskje litt ,lettere nå¨. Svangerskapet går greit, men vi slet i ca 3 år før vi ble gravide. Dette kan selvfølgelig ha sammenheng med at jeg nærmer meg 40 år. Vi har hatt en SA og ett svangerskap utenfor livmoren.
jeg har forsøkt pergo mange ganger, men det hjalp ikke for meg. Ble hvertfall ikke gravid, men hormonene svingte løpsk.
Akupunktør har jeg også forsøkt.
Mitt råd er vær tålmodig så går det nok bra.
Lykke til
Tror ikke helt på det med BMI jeg. Den tar jo ikke hensyn til kroppsbygning.
Forrige gang jeg ble gravid hadde jeg en BMI på 26,2 og altså Lett overvekt.
Da var jeg ikke tynn, men slank. Veldig fornøyd med meg selv da. Jeg må bare godta at jeg er høy og litt kraftig. Nå er jeg 15 kg mer og BMI er på 31,2 Fedme. Jeg synes ikke selv at jeg er feit. Overvektig ja, men ikke feit!
Tung beinbygning har jeg alltid hatt.
Nå snakker jeg meg bort her.. Men forrige gang hadde jeg et ganske uproblematisk tvillingsvangerskap og fødsel. Hadde ingen plager som ikke er normale og vel like vanlige for enlinggravide.
Denne gangen er jeg jo større, og har ikke kommet så langt enda, men so far so good.
Begge gangene klaffa det på første forsøk, selv om forrige gang ikke var noe forsøk....
Siden det var jeg som bragte BMI på banen, så må jeg understreke at jeg er helt enig med deg. Jeg har også tung beinbygning. Synes ikke jeg heller var feit da min BMI lå på ca 31. Men nå er det et firetall først i BMI-en min... :(
Er bare glad at jeg så lett klarer å bli gravid, med både alder og betydelig overvekt tatt i betraktning. Dette er vel høyst individuelt, og om man har PCO i kombinasjon med overvekt, så er det vel desto mer vanskelig å bli gravid. Men også overvekt (og undervekt, tror jeg) i seg selv er vel i noen tilfeller en faktor som gjør det vanskelig å bli gravid når man selv går inn for det. Dessuten er det jo mange normalvektige som også sliter med å bli gravid, så hver og en av oss som ønsker å bli med barn, og som faktisk lykkes får nok være veldig glad for det! :)
Tidl. bruker
21-11-2006, 11:16
Takk for at dere deler historiene deres med meg :) Bra å høra at dere har blitt gravide, selv om dere er overvektige. Da er det håp for meg og :rødme:
Har alltid vært overvektig. Er nok noe arvelig og. Jeg ble jo gravid. Så håper å bli det igjen ;)
Håper pergoen kan hjelpe meg. Er det noe annet som kan hjelpe overvektige å bli gravide? Metformin? Er det en slags slankepille?
Vet jo at jeg kan gå ned i vekt. Men det er lettere sagt enn gjort. Jeg strever med saken ;)
Hvis jeg blir gravid, så kan jeg vel bare leve ekstra sundt og gå masse turer, så jeg ikke legger på meg så mye mer, eller er ikke det lurt? :gruble:
Tidl. bruker
22-11-2006, 12:58
Andre i samme sitausjon? :rødme:
Heavenly
22-11-2006, 19:16
Jeg er og ei stor jente med BMI på fedme-siden. Men jeg kan skylde litt på PCO,som skaper litt trøbbel på mange områder.
Jeg og min mann hadde prøvd 1,5 år på å få barn,uten hell.Men uten menstruasjon blir det fort litt vanskeligere. Vi ble henvist til fertilitetesklinikk og ENDELIG,etter 8 år i helsevesen,uten noe diagnose,fikk jeg diagnosen PCOS. Og vi ble også fortalt at skulle vi ha barn,måtte vi ha hjelp for sjansen for å klare det på egenhånd var så og si null. Så fikk jeg hormonkur og tvillingene flytta inn i magen min:)
SÅ.. nå er jeg gravid igjen,heelt på naturmetoden så nå har vi bevist alle de i hvite frakker at det går faktisk an:) Mange fine mekanismer i kroppen som skal klaffe for at en mageboer kan flytte inn i 9 mnd:)
Så da håper jeg det går bra for deg og:) mange lykkeøsnkninger til deg:) :klemme:
Tidl. bruker
22-11-2006, 23:24
Takk :)
Jeg har en ganske så høy BMI, og er overvektig, og jeg har ikke problem med å holde på svangerskapene mine når jeg først klarer å bli gravid. To av barna mine kom plutselig, men den første, og nå den jeg er nygravid med, tok laang tid.
I mine svangerskap har jeg gått opp 11, 8 og 10 kg, så jeg har ikke gått opp så veldig mye, faktisk, heldigvis. Jordmoren jeg gikk til med de to første, sa at det er Guds gave til overvektige kvinner, at vi ikke går opp så mye... Så det er håp. ;)
Tidl. bruker
23-11-2006, 14:28
Det var bra og høre :)
Hei Mira,
Har du gått til lege for å utrede at du ikke er blitt gravid igjen?
Det er mange overvektige som har pcos uten å være klar over det og da bør man få ekstra hjelp.
Jeg er begge deler, lett overvektig og har pcos. Dvs at jeg er insulinresistent og fikk Metformin som hjelper å holde insulinet i sjakk.
Metformin er ikke noe slankepille men insulinmedisin som blir brukt for bla Diabetes 2
Vet ikke hvor du bor, men du kan få henvising av fastlegen din til gynekolog eller spesialist på barnløshet. Jeg kan trykt anbefale Aleris (tidl Røde Korsklinikken) i Oslo (Dr Holst/ Dr Magnus)
Skal ikke skremme deg med dette, men det er ikke dumt å ta en ekstra sjekk uansett årsak til at du ikke blir gravid igjen :klemme:
Lykke til videre :lykke:
Tidl. bruker
26-11-2006, 21:20
Hei Mira,
Har du gått til lege for å utrede at du ikke er blitt gravid igjen?
Det er mange overvektige som har pcos uten å være klar over det og da bør man få ekstra hjelp.
Jeg er begge deler, lett overvektig og har pcos. Dvs at jeg er insulinresistent og fikk Metformin som hjelper å holde insulinet i sjakk.
Metformin er ikke noe slankepille men insulinmedisin som blir brukt for bla Diabetes 2
Vet ikke hvor du bor, men du kan få henvising av fastlegen din til gynekolog eller spesialist på barnløshet. Jeg kan trykt anbefale Aleris (tidl Røde Korsklinikken) i Oslo (Dr Holst/ Dr Magnus)
Skal ikke skremme deg med dette, men det er ikke dumt å ta en ekstra sjekk uansett årsak til at du ikke blir gravid igjen :klemme:
Lykke til videre :lykke:
Tak for svar :) Jeg er under behandling, og får hjelp .)
Tidl. bruker
08-12-2006, 13:40
Dytter litt :rødme:
Tidl. bruker
28-12-2006, 18:41
Noen andre? :snill:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.