PDA

Vis full versjon : Et stort dilema

Tingeling
05-02-2003, 13:29
Jeg er nå 50% sykemeldt fra jobben og trives veldig bra med det :) Trenger ikke stresse om morgenen og kommer hjem noen timer før storebror og pappa'n kommer hjem, sånn at jeg kan slappe av litt før uværet fyker løs. Etter å ha vært plaget med voldsom trøtthet, en del merkelig kvalme og mye magevondter har dette gjort hverdagen 1000 ganger bedre. Nesten max :D :D I tillegg til dette er vi voldsomt underbemannet pga 2 andre sykemeldinger også. Arbeidsmiljøet er ikke helt på topp med andre ord.

Men nå har altså arbeidsgiveren min spurt om jeg kan velge om jeg vil jobbe fra morgenen av og til lunsj eller fra lunsj og ut. Sånn at han kan sette inn en vikar. Skjønner han veldig godt, men det ødelegger jo alt for meg. Da blir jo dagene mine stressende og masete likevel.
Helst vil han at jeg skal jobbe 2 dager og 3 dager, men det er helt uaktuelt. Skjønner ikke hvordan jeg skal kunne komme meg gjennom en hel dag da.

Vet med sikkerhet at jeg ikke vil fortsette å jobbe her etter permisjonen er ferdig så jeg gidder ikke å anstrenge meg for at arbeidsgiveren skal ha det bra. Nå er det på tide at jeg har det bra. Har egentlig bare fortsatt her fram til nå fordi jeg ønsket meg et barn til og det var godt å ha det trygge i bakhånd da og alle rettigheter det fører med seg. Ellers hadde jeg vært borte herfra for lenge siden.

Hva skal jeg gjøre? Har han krav på at jeg følger hans ønsker eller er det jeg som bestemmer?

Siste utvei blir 100% sier legen min. Dersom arbeidsgiveren ikke vil tilpasse seg mine behov. Men syntes jo at det er litt i det tidligste laget. Også er jeg jo redd for å kjede meg i hjel med å gå å tråkke hjemme.

12+1

Maz
05-02-2003, 14:57
jeg ville ha prøvd å tilpasse meg om jeg var deg. Ikke for å være snill med arbidsgiver men det handler om å oppføre seg fair. Selv om du ikke har tenkt å jobbe videre der etter permisjonen så kan du trenge en referanse, og selv uten det så er ryktet til en arbeidstaker gull verd. Blir du sett på som vanskelig kan det ha konsekvenser for deg i fremtiden.

Om du selv skal bestemme arbeidstiden så er du ikke 50% sykmeldt i min bok, det høres mer ut som aktiv sykmelding. Jeg synes det er fair av arbeidsgiveren å gi deg valget.

Tingeling
05-02-2003, 15:03
Takk for svaret:) det er jo akkurat dette jeg lurer på.

Men jeg trodde ikke at 4 timer arbeidstid om dagen (uavhengig av når jeg begynner/slutter) går under aktiv sykemelding.

Så dersom jeg er 50% sykemeldt, kan de bestemme når jeg skal jobbe. Hmmmmm..... da er det jo bare å nikke å smile da, enn så lenge.

12+1

Ann Christin
10-02-2003, 12:56
hva med å få en 100% sykemelding, også gå over i aktiv sykemelding?? Da får sjefen din inn en vikar i 100%, også kan du gjøre det som er best for deg!?