PDA

Vis full versjon : høgt BT

lise 20
27-11-2006, 20:23
eg skreiv eit innlegg om dette ein anner plass også, men tenkte eg jedna fekk meir svar her inne.
det eg lurte på var om dere med høgt blodtrykk merker godt att dere har det?
hvordan merker dere det?
eg har i mine 2 andre svangerskap fått svangerskapsforgiftning og barna har kommet før terminen. så eg prøver "passe" litt på denne gangen.
har i det siste fått veldi lett vondt i hodet når eg blir stresset, og lurer på om det er BT som holder på å stige. det er ikkje pannehodepine, meir bare trykkende i heile hodet.
skal til kontroll hos jordmora på torsdag, så da får eg jo vite hvordan det ligger ann. men synest det er veldi stressende og tenke på det heilt tida.

*babysyk
27-11-2006, 20:29
Det første du merker det høye blodtrykket på er gjerne hodepine. Vær obs om du også har gått mye opp i vekt siste dagene og om du begynner å få ødemer, da synes jeg du skal ta en tur til legen før jordmortimen og få det sjekket. Lykke til :jupp:

lise 20
27-11-2006, 20:52
ringte til legesenteret eg høyrer til tidligere idag, for eg ville ha time hos jordmora eller legen idag isteden for på torsdag. men det gjekk ikkje ann for det var ingen ledige tider. det er 4 uker siden eg var på kontroll sist og det syns eg er for lenge. med tanke på att eg har hatt svangerskaprforgiftning i begge mine tidligere svangerskap, 1 gang blei jenta mi forløst med ks i uke 32 pga alvorlig help og andre gang blei eg satt i gang i uke 35.
i mine andre svangerskap høyrte eg til ein anner helsestasjon der dei tok meg seriøst, og eg fekk tett oppfølging. når eg var så langt på veg sist gang hadde eg vert på 11 svangerskapskontroller, og følte meg veldi trygg.
denne gangen har det bare vert 3 kontroller,2 hos lege og 1 hos jordmora. synest det er veldi frustrerende å føle att eg ikkje blir tatt på alvor på dette nye legesenteret.eg merker jo nå att eg ikkje har noen har noe ødem i kroppen(noe eg har hatt mye dei andre gangene), men andre ting som BT og protein i urinen kan eg jo ikkje vete av meg sjølv om eg har. kjenner jo att det dunker bare i hodet for eg blir stresset når eg skriver dette. eg meiner det er meir stressende for meg å gå å tenke så mye på det, enn å bare fått det sjekket hos jordmora eller legen.
det blei litt klagete og sytete dette, men veit ikkje heilt hva eg skal gjere med det heller når eg føler eg ikkje blir tatt seriøst. dei andre svangerskapa har eg gått til kontroll hver uke fra uke 28, og derfor dei har merket svangeskapsforgiftninga så tidligt, forstår ikkje hva så er annerledes denne gangen siden det virker som eg ikkje har rett på det i dette svangerskapet.
frustrerende og stressende er det.

Pelleline
27-11-2006, 21:26
Dette høres rett og slett helt vanvittig ut! Kan ikke forstå annet enn at svangerskapet ditt i aller høyeste grad karakteriseres som et risikosvangerskap. Det høres jo ikke noe hyggelig ut, men skal i det minste gi en trygghet i form av hyppig og tett oppfølging!

Dersom du i tillegg har utviklet HELLP tidligere, høres det rett og slett ansvarsløst ut at de ikke tar deg mer seriøst. Når du har hatt en slik diagnose tidligere (en sykdomstilstand som så til de grader utvikler seg kjapt!) bør de absolutt ta deg inn på dagen!

Er du sykemeldt?

lise 20
27-11-2006, 22:19
Ja er sykemeldt nå, 100% ut svangerskapet. men det er pga bekkenløysning.
trur eg må få sagt klart fra til jordmora på torsdag hva eg meiner, og stå på mitt og sei eg skal ha kontroll hver uke frem til terminen.
det er bare ikkje så lett, for eg er ikkje den som skriker høgest når det er noe.

*babysyk
27-11-2006, 22:50
Synes du skal kontakte fødeavdeling eller legevakta jeg, dette skal jo absolutt tas alvorlig! Når du i tillegg som du og de andre påpeker har hatt HELP tidligere er jo ikke dette til å spøke med. Helt vanvittig at du blir behandla sånn. Er du 29 uker på vei eller noe deromkring nå?

Pelleline
27-11-2006, 22:53
det er bare ikkje så lett, for eg er ikkje den som skriker høgest når det er noe.
Det skal heller ikke være en forutsetning; det å kunne skrike høyt;) Det er rett og slett en selvfølge! En historie med HELLP og preklampsi - ja, jeg klarer ikke å begripe at de TØR å la deg vente når du har hodepine:undrer:

Du får holde oss oppdatert og lykke til:lykke:

bubba
27-11-2006, 23:01
Det er helt tragisk at du ikke blir tatt mer alvorlig! jeg hadde svangerskapsforgiftning i forrige svangerskap (og ikke så alvorlig som deg, min kom sent) og føler meg godt ivaretatt denne gangen. Både lege og jordmor passer på, jeg er og innkalt til ekstra UL og oppfølging i uke 26 på sykehuset. Har vært på ekstra kontroll til lege og blir oppfordret til å komme hvis jeg er usikker på noe....

Har du ikke fått noe ekstra oppfølging av svangerskapspoliklinikken? Har ikke legen tilbud om hastetimer?
Lykke til, håper det ordner seg for deg!

*babysyk
27-11-2006, 23:14
Det er helt tragisk at du ikke blir tatt mer alvorlig! jeg hadde svangerskapsforgiftning i forrige svangerskap (og ikke så alvorlig som deg, min kom sent) og føler meg godt ivaretatt denne gangen. Både lege og jordmor passer på, jeg er og innkalt til ekstra UL og oppfølging i uke 26 på sykehuset. Har vært på ekstra kontroll til lege og blir oppfordret til å komme hvis jeg er usikker på noe....

Har du ikke fått noe ekstra oppfølging av svangerskapspoliklinikken? Har ikke legen tilbud om hastetimer?
Lykke til, håper det ordner seg for deg!

Signerer denne jeg, de må bare gjøre noe, om ikke annet for at du skal klare å slappe av dersom det skulle vise seg å ikke være noe galt :jupp:

lise 20
28-11-2006, 08:18
takker for svarene dere har skrevet. skal ta det opp med jordmora på torsdag.
eg var på ul på sjukehuset i uke 23, da sa dei alt såg fint ut, og eg trengte ikkje meir oppfølging fra dei. Men det sa dei også på sjukehuset i sist svangerskap da eg var på den ultralyden, og det utviklet seg til svangerskapsforgiftning etterhvert fordiom.

bubba
28-11-2006, 13:59
...................