PDA

Vis full versjon : Sykemelding og feriepenger

Nuggett
06-02-2003, 00:00
Heisann

Har nettopp funnet ut at feriepengegrunnlaget blir redusert når man er sykemeldt :eek: Visste ikke det jeg!!!

Hvordan er reglene for sykemelding og beregning av feriepenger egentlig da?
Har lest at man bare får feriepenger for de 12 første ukene man har vært sykemeldt - stemmer det?

Jeg ble sykemeldt i begynnelsen av oktober, og om man regner 12 uker fremover så er nesten år 2002 ferdig. Er det da sånn at nytt år gir nye 12 uker? Slik at jeg får et feriepengegrunnlag i 2004 også, eller blir disse 12 ukene regnet i sammenheng uavhengig av om vi går inn i et nytt år? Litt kronglete formulert, men jeg håper dere skjønner hva jeg mener.

Foreløpig er jeg nå sykemeldt ut februar. Om jeg da går tilbake til jobben i mars, men finner ut at jeg ikke klarer jobben alikevel, og må få ny sykemelding... vil jeg da få nye 12 uker hvor det beregnes feriepenger?

Hvordan er det så med svangerskapspengene... får man også da bare feriepenger for de 12 første ukene?
Om jeg da tar ut ferie midt inne i permisjonen, så vil det da være ubetalte uker da eller....?

:???: :bonk: :???:

Tidl. bruker
06-02-2003, 13:24
men jeg trodde ikke det var tilfelle ang. sykepenger. Har du sjekket på Lovdata? (www.lovdata.no). Jeg sjekket litt og fant dette:
(4) (Opptjening av feriepenger under sykdom, fødsels- og omsorgspermisjon mv)

Som arbeidsvederlag etter nr. 1 regnes også sykepenger utbetalt av arbeidsgiver i arbeidsgiverperioder. Tilsvarende gjelder omsorgspenger for inntil 10 dager som er betalt av arbeidsgiver ved barns eller barnepassers sykdom, jf. folketrygdloven kapittel 9.

Trygden betaler feriepenger av:

a) sykepenger utbetalt av folketrygden for inntil 48 dager hvert opptjeningsår, jf. folketrygdloven § 8-33. I tillegg betaler trygden feriepenger av sykepenger som arbeidsgiver får refundert fra trygden for arbeidstakere som er unntatt fra reglene om arbeidsgiverperioden etter folketrygdloven § 8-20 eller av omsorgspenger ved barns eller barnepassers sykdom ut over 10 dager etter folketrygdloven § 9-8, jf. § 9-9. Trygden betaler også feriepenger for inntil 12 uker (60 sykepengedager) av opplæringspenger og pleiepenger ved barns sykdom etter folketrygdloven § 9-17
b) fødselspenger til arbeidstakere for inntil 12 uker med full sats eller for inntil 15 uker med 80 prosent av full sats, jf. folketrygdloven § 14-5,
c) omsorgspenger ved adopsjon til arbeidstakere for inntil 12 uker med full sats eller for inntil 15 uker med 80 prosent av full sats, jf. folketrygdloven § 14-15.

Trygden betaler dessuten ferietillegg til dagpenger under arbeidsløshet med de begrensninger som følger av folketrygdloven § 4-14.

Vet ikke om du ble så mye klokere, men om du er sykemeldt pga svangerskapet så har du i alle fall krav på å få sykepenger for de første 12 ukene som arb.giver. vanligvis må dekke, men som han ikke må dekke pga. at det er sykdom i forbindelse med graviditet. Så vil de neste 48 dagene komme i tillegg til dette. Dersom dere har en stor bedrift, er det kanskje noen personalansvarlige du kan snakke med? Evt kan du ringe Trygdekontoret. Jeg for min del vet at min arbeidsgiver bet. ut feriepenger uansett... Men det er i våre avtaler.

Tidl. bruker
06-02-2003, 13:37
jeg mente ang. de ukene som arbeidsgiver har krav på å få refundert, det som står mitt i loven der:

"...som arbeidsgiver får refundert fra trygden for arbeidstakere som er unntatt fra reglene om arbeidsgiverperioden etter folketrygdloven § 8-20 "

Jeg vet i alle fall at min arb.giver har fått refundert det de vanligvist betaler ut ved sykemelding...