PDA

Vis full versjon : Kva er halsbrann?? Og dyspepsi?

Bergliot
10-12-2006, 23:14
Lurer på om plagene eg har i øvre mageregion og i brystregion skuldast halsbrann. Eg har hatt det eit par dagar no, og det blir klart forverra av feks. appelsinjuice.

Men eg har ingen plager i halsen. Kun langs brystbeinet og ned til øvre del av magen. Plagene lettar litt dersom eg får rape (sorry detaljane), men kun kortvarig.

No har eg hatt svære elvablest-plager sidan torsdag, og har derfor dobla og tredobla dosen av antihistaminer (som avtalt med lege). Eg ser at desse to kan gi henholdsvis uvelhetsfølelse og dyspepsi. Men kva var det dyspepsi var igjen??

Har ingenting eg kan hjelpe meg med anna enn Nexium 20mg. Leser både på www.felleskatalogen.no (http://www.felleskatalogen.no) og www.relis.no (http://www.relis.no) at det kan brukast i svangerskap, men at erfaringen er begrensa. Skal forsøke å holde ut til i måro, men ...gi meg styrke!

mammate2
10-12-2006, 23:24
Det er sikkert halsbrann, eg hadde litt av det samme.

Eg har berre kjerringråd å kome med, melk, banan, mandlar skal hjelpe.

Det er ikje godt!

Caroline's mamma
10-12-2006, 23:31
Halsbrann har jeg hatt i snart 38 uker.
Det er ikke godt.

Det finnes halsbrann tabletter eller flytende middel som du får kjøpe på apoteket.

Ellers så kan du holde deg unna feit mat, krydret mat, sene måltider på kvelden.
Får du halsbrann av appelsinjuice, så drikker du ikke det mere.

Ta å legg ei ekstra pute under hodet om natten så du har hodet høyt, dette kan bidra med at halsbrannen ikke blir intens om natten.

Bergliot
11-12-2006, 04:30
Takk for svar.
Er ikkje 100% sikker på om det er halsbrann, kun 99%;) . Blir værre når eg svelger, har eg funne ut.

Er ganske bra no. Har orka å drikke litt vatn omsider. Er svolten, men tør ikkje ete.

harmony
11-12-2006, 12:20
Dyspepsi og halbrann er det samme, og det høres veldig ut som det du beskriver. :nikker: Melk, yoghurt eller f.eks is kan hjelpe til lindring, da det er basisk og nøytraliserer syren noe. Unngå å legge deg ned rett etter du har spist noe, og spis mat uten særlig mye krydder.

Nexium har en noe usikker effekt.... jeg ville heller anbefalt deg å fått tak i f.eks Link eller Novaluzid som behandler halsbrann direkte, og som trygt kan brukes i svangerskapet.